Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Mijn vriendin en ik zijn ons huis aan het verkopen. Met pijn in ons hart nemen we straks afscheid van ons Amsterdamse appartementje. Binnenkort staat iedere vierkante meter in al haar glorie op Funda. Vandaag werden de foto’s gemaakt. Daar had fotograaf Tom alles bij elkaar misschien een uurtje voor nodig. Hij heeft nog wat extra tijd nodig voor de bewerking en dan zijn de foto’s klaar om te worden bekeken door tientallen (honderden, duizenden – ik heb geen idee…) mensen. Waarschijnlijk kijken ze er maar een paar tellen naar. Gek idee. Ook omdat we de afgelopen anderhalve week bijna iedere vrije minuut hebben gestopt in het zo aantrekkelijk mogelijk maken van ons huis.

Moeten we ook doen

Zoals het gaat met de presentatie van onze woning, zo gaat het met veel dingen. Een communicatie-uiting is het resultaat van een enorme hoeveelheid tijd en moeite die hier – als het goed is – aan vooraf is gegaan. Toch lijkt niet iedereen zich dit altijd te beseffen. Binnen organisaties merk ik regelmatig dat mensen te snel willen. Ze zien iets bij een concurrent dat hen aanspreekt en roepen dan meteen tegen hun communicatie- of marketingcollega’s: “Dat moeten wij ook doen!”

Het kan lastig zijn om zo’n collega van een weerwoord te voorzien. Je had die uiting zelf namelijk ook al voorbij zien komen en dacht toen: “Verdraaid. Dat ziet er goed uit. Zoiets hadden wij ook moeten doen.” Toch zou ik je van harte willen adviseren om niet te snel “Ja!” te zeggen tegen die enthousiaste collega, die nu enigszins dwingend naast je bureau is gaan staan. De communicatie-uiting zelf heb je waarschijnlijk relatief snel ‘nagemaakt’. Tom had immers ook maar een uurtje nodig om ons huis te fotograferen.

Daar ging echter wel heel wat aan vooraf. Samen met een verkoopmakelaar werd er een plan gemaakt. Er werd een kluslijstje opgesteld. Er werd een beetje geklust, maar vooral veel geboend en geschoven met meubels, dozen en spullen waarvan ik het bestaan al lang was vergeten. En we waren niet Tom’s eerste klant. Iedere week legt hij 10 tot 12 woningen vast op de gevoelige plaat. Die jongen weet wat hij doet.

Topje van de ijsberg

Mijn punt is een beetje dat je best snel een communicatie-uiting in elkaar kunt zetten. Zeker als je werkt met een ervaren professional. Een goede schrijver weet precies de juiste woorden te vinden. Een goede filmmaker tovert prachtige beelden uit zijn camera. En een goede designer laat je website er op ieder scherm fantastisch uitzien. Al die uitingen zijn echter totaal waardeloos als je niet eerst je voorwerk hebt gedaan.

Werk waar qua tijd en moeite waarschijnlijk een veelvoud van nodig is, als je het vergelijkt met de tijd die het kost om iets te maken. Jaren geleden hadden Paul Engelhard, marketing manager bij Schiphol Real Estate, en ik het er al eens over. De ‘Iceberg Theory’ noemden we het toen. Paul had er zelfs een slide van gemaakt. Op het plaatje zie je een grote ijsberg. Het topje steekt boven de waterspiegel uit. De rest is onzichtbaar, maar wel vele malen groter en de enige reden dat de ijsberg blijft drijven.

Van een ijsberg schijn je zo’n 90% boven water niet te zien. Reken er voor je communicatie-uiting dus ook op dat je tijd nodig hebt om het te maken plus 9 x diezelfde tijd om een plan uit te werken en voorbereidende werkzaamheden uit te voeren. Want alleen als je echt goed weet wie je wilt bereiken met je boodschap, waarom je dat wilt (Aan welke organisatiedoelstelling draag je bij?), wat de grootste uitdaging is van je doelgroep en hoe zij het liefste aangesproken willen worden, kan je iets maken waarmee je resultaat boekt.

Ben je te ongeduldig voor het maken van een plan of een projectmatige voorbereiding? Besteed het dan uit aan een collega of huur er iemand voor in. Want, zoals Benjamin Franklin (mogelijk) gezegd zou hebben: “By failing to prepare, you are preparing to fail.”

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY