Jochem@JochemKoole.nl | +31647394845
Vertrouw niet op volwassenen, ideeƫn zijn waardeloos en digitale marketing bestaat niet
Kennisbrief van Jochem Koole - Oktober 2018

Beste <<Voornaam>>,

Ja, ja, ik heb weer een vrolijk onderwerp voor mijn kennisbrief uitgekozen...

Dat heb ik overigens niet expres gedaan. Het is meer een toevalligheid dat de artikelen van deze maand wat minder positieve titels hebben.

Afgelopen maand was ik lekker vakantie aan het vieren. Hierdoor ben ik er niet aan toe gekomen om zelf een artikel voor je te schrijven. Ook heb ik niet heel veel uitgespookt wat ik met je kan delen. Vandaar dat deze twee kennisbriefcategorieĆ«n deze maand leeg zijn.

In plaats daarvan heb ik drie leestips voor je op een rijtje gezet. En... Ondanks de ietwat negatieve titels, zijn de artikelen stuk voor stuk waardevol. 

Cheers,



P.S. Altijd leuk om feedback te krijgen. Stuur me gerust een bericht terug.

 Vertrouw niet teveel op volwassenen

Leestip

Yuval Noah Harari schreef 2 internationale bestsellers: Sapiens & Home Deus. Zijn boeken gaan over ons bewustzijn, onze vrije wil en intelligentie. Eind augustus verscheen Harari's nieuwste boek: 21 Lessons for the 21st Century. Op Medium publiceerde hij afgelopen maand een stuk uit dit boek.

Volgens Harari verandert de wereld in een dusdanig tempo en op zo'n radicale manier dat we echt geen idee meer hebben van hoe de nabije toekomst eruit ziet. "To survive and flourish in such a world," schrijft hij, "You will need a lot of mental flexibility and great reserves of emotional balance."

Harari's advies aan de kinderen van de 21e eeuw: "Donā€™t rely on the adults too much. In the past, it was a relatively safe bet to follow the adults, because they knew the world quite well, and the world changed slowly. But the 21st century is going to be different. Because of the increasing pace of change, you can never be certain whether what the adults are telling you is timeless wisdom or outdated bias."

 IdeeĆ«n zijn waardeloos

Leestip

Aan ideeĆ«n geen gebrek. Dat merken de mensen van NEXT en ik ook als we met klanten aan innovatietrajecten werken. De meeste innovators beginnen met een idee. Of zelfs met een oplossing. Niet zo gek, schrijft NEXT-CEO Moodi Mahmoudi in dit artikel, we zijn namelijk getraind om altijd maar met ideeĆ«n en oplossingen te komen.

Het probleem met ideeĆ«n en oplossingen is echter dat we vaak geen idee (no pun intended) hebben van de uitdaging of het probleem dat we proberen op te lossen. Daarmee is het idee of de oplossing dan ook vaak een losse flodder. 

"Defining the problem, figuring out where (and why) to startā€Š," schrijft Mahmoudi, "Thatā€™s where youā€™ll find the essence of success." Daarna kun je ideeĆ«n gaan genereren wat je wil, maar eerst moet duidelijk zijn wie je probeert te helpen, waarmee en waarom.

 Digitale marketing bestaat niet

Leestip

Als iemand hedendaagse marketeers met enige regelmaat de oren wast, dan is het de Australische professor Mark Ritson wel. In dit kniftige stukkie op de website van Marketingweek legt Ritson haarfijn uit waarom digitale marketing niet bestaat.

"One of the great travesties of so many digital marketers," schrijft Ritson, "Is they reject the history and lessons of marketing because everything traditional is dead and everything digital is new." Dat herken ik wel. Ik denk dat ieder van ons inmiddels genoeg artikelen heeft gelezen waarin iets (radio, televisie, Twitter) dood werd verklaard.

Marketing gaat om het opbouwen van relaties en vertrouwen. Mensen steeds een stapje verder helpen in de klantreis en zo bijdragen aan de groeidoelstellingen van een organisatie. Uiteraard gebeurt dat vandaag de dag steeds meer digitaal, maar dat betekent niet dat de essentie is veranderd.

Vond je deze kennisbrief de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
Deel
Tweet
Deel
Stuur door
Copyright Ā© 2018 JochemKoole.nl



Email Marketing Powered by Mailchimp