Goed willen doen als bedrijf. Het is een dingetje. Goed voor mensen. En goed voor het milieu. Hartstikke mooi natuurlijk. Maar vaak mislukt het. Waarom?
Kort gezegd: omdat we de verkeerde dingen doen. Dat zegt het psychologenechtpaar Naomi Ellemers en Dick de Gilde in NRC.
Rotte appels uit je bedrijf gooien heeft weinig zin, als je het onderliggende systeem niet verandert. Wanneer je topmensen bijvoorbeeld enorme bonussen belooft voor targets die eigenlijk niet te halen zijn, kun je ook geen fraude in je bedrijf bestrijden. Het systeem werkt die fraude als het ware in de hand.
Ook strengere regels hebben weinig zin. Door teveel controle of te scherpe gedragsregels denken mensen zelf niet meer na. Ze verwachten dan dat ze het wel horen als ze iets verkeerd doen. "Calculerende mensen," noemt Ellemers hen. Bovendien zorgt de enorme overhead die al die regels met zich meebrengt, ervoor dat er nog minder tijd over is voor het echte werk. Geen goed idee dus.
Wat dan wel?
"Mensen willen vanuit zichzelf gewoon graag het goede doen," zegt Ellemers, "En ze willen trots zijn op wat ze doen." Het helpt enorm om dit eerst te bevestigen wanneer je iemand aanspreekt op zijn of haar verkeerde gedrag: "Ik weet dat je een goed mens bent, maar..." Onderzoek laat zien dat mensen daarna veel meer openstaan voor feedback en meer hun best doen om het goed te maken.
En als het gaat over strategische onderwerpen als diversiteit en duurzaamheid? Ga dan als commerciële organisatie niet voorbij aan het feit dat je dit bent: een commerciële organisatie. Volgens Ellemers is er niks met zeggen dat je winst moet maken om te kunnen overleven en daarnaast duurzamer wilt opereren en een diversere bedrijfspopulatie wilt aantrekken.
|