Jochem@JochemKoole.nl | +31647394845
Vertrouwen, goed doen en marketingles
Jochem Koole Update - November 2022

Beste <<Voornaam>>,

Deze maand heb ik een vrij lijvige update voor je in de aanbieding.

Met dit keer:

  • Dit is hoe het met vertrouwen zit... - Een presentatie waarin ik je meeneem in de Trust Equation. En een oproep om iets persoonlijker te worden.
  • Waarom goed doen met je bedrijf zo lastig is - Als bedrijven goed willen doen, doen ze vaak de verkeerde dingen. Da's niet handig.
  • Marketingles aan groep 6 (en 7 en 8) - Kinderen van 9 tot 12 jaar snappen verdraaid goed wat marketing is. Althans, dat viel me op tijdens een gastles op de basisschool.

Geniet van deze update!

Cheers,



P.S. Altijd leuk om feedback te krijgen. Stuur gerust een bericht terug.

Dit is hoe het met vertrouwen zit...

Jochem Koole, oktober 2022

Ik vind dat kennisleiders wel wat persoonlijker mogen worden. En dan bedoel ik met name in de manier waarop zij zichzelf (online) profileren.

Het is allemaal vakinhoud, vakinhoud, vakinhoud. Super mooi. En belangrijk. Maar het is niets meer dan een hygiënefactor. Het onderscheidende vermogen is precies 0,0.

Daarom schreef ik een paar jaar geleden het artikel Kennisleider, word persoonlijk.

In mijn website-analytics viel me op dat dit oude artikel goed gelezen wordt. Althans, zo leek het...

Het was niet mijn oproep aan kennisleiders die het goed deed. Het was vooral de verwijzing naar de Trust Equation. Een niet-wiskundige formule waarmee je de mate van vertrouwen inzichtelijk kunt maken.

Als je via Google zoekt op 'trust equation uitleg', kom je al snel op mijn website terecht. Ik dacht: daar moet ik iets mee. En daarom maakte ik een presentatie waarin ik je meeneem in de Trust Equation.

Met een voor mij belangrijke take-away: We vergeten veel te vaak om mensen op hun gemak te stellen. Zeker in een zakelijke setting. Terwijl dat enorm belangrijk is als jij hun vertrouwen wilt winnen.

Laat dus vooral ook zien dat je mens bent. Iemand waarmee je kunt levelen. En aan wie mensen hun echte probleem kunnen toevertrouwen.

Goed willen doen als bedrijf. Het is een dingetje. Goed voor mensen. En goed voor het milieu. Hartstikke mooi natuurlijk. Maar vaak mislukt het. Waarom?

Kort gezegd: omdat we de verkeerde dingen doen. Dat zegt het psychologenechtpaar Naomi Ellemers en Dick de Gilde in NRC.

Rotte appels uit je bedrijf gooien heeft weinig zin, als je het onderliggende systeem niet verandert. Wanneer je topmensen bijvoorbeeld enorme bonussen belooft voor targets die eigenlijk niet te halen zijn, kun je ook geen fraude in je bedrijf bestrijden. Het systeem werkt die fraude als het ware in de hand.

Ook strengere regels hebben weinig zin. Door teveel controle of te scherpe gedragsregels denken mensen zelf niet meer na. Ze verwachten dan dat ze het wel horen als ze iets verkeerd doen. "Calculerende mensen," noemt Ellemers hen. Bovendien zorgt de enorme overhead die al die regels met zich meebrengt, ervoor dat er nog minder tijd over is voor het echte werk. Geen goed idee dus.

Wat dan wel?

"Mensen willen vanuit zichzelf gewoon graag het goede doen," zegt Ellemers, "En ze willen trots zijn op wat ze doen." Het helpt enorm om dit eerst te bevestigen wanneer je iemand aanspreekt op zijn of haar verkeerde gedrag: "Ik weet dat je een goed mens bent, maar..." Onderzoek laat zien dat mensen daarna veel meer openstaan voor feedback en meer hun best doen om het goed te maken.

En als het gaat over strategische onderwerpen als diversiteit en duurzaamheid? Ga dan als commerciële organisatie niet voorbij aan het feit dat je dit bent: een commerciële organisatie. Volgens Ellemers is er niks met zeggen dat je winst moet maken om te kunnen overleven en daarnaast duurzamer wilt opereren en een diversere bedrijfspopulatie wilt aantrekken.

Talentklas Marketing

Archipelschool, november 2022

Kinderen van 9 tot 12 jaar iets vertellen over marketing? Je maakt een grapje zeker.

Echt niet! Woensdagochtend mocht ik de eerste van drie lessen over precies dat onderwerp verzorgen.

En wat blijkt? Kinderen van 9 tot 12 jaar snappen verdraaid goed wat marketing is.

Tuurlijk werden advertenties genoemd. Maar ze snappen ook het achterliggende idee. Namelijk dat bedrijven jouw aandacht willen. En dat ze jou willen interessen voor een product of dienst. Die je dan uiteindelijk bij hen koopt.

Ik was onder de indruk.

Ook van de producten en diensten die de leerlingen bedachten: een super-bal-voor-luie-Liverpool-fans, dik-maak-Tik-Tok-video’s en een absolute-über-game-computer.

Ze weten ook al aan wie ze die spullen willen verkopen. Tijdens de volgende les mogen ze marketinguitingen gaan maken. Om de aandacht van hun doelgroep te trekken. En hun interesse te wekken.

Mooi werk!

Vond je deze editie van de Jochem Koole Update de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
Deel Deel
Tweet Tweet
Deel Deel
Stuur door Stuur door
Copyright © 2022 JochemKoole.nl



Email Marketing Powered by Mailchimp