Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Er wordt regelmatig gezegd dat het organische bereik van social media om te huilen is en dat klopt ook. Als jij jouw doelgroep wil bereiken via social media, dan zal jij daarvoor moeten betalen. Vandaag bewijst Heembouw echter iets anders. Namelijk dat enthousiaste medewerkers via hun eigen social media accounts nog steeds voor een enorm bereik kunnen zorgen. De bouwonderneming met kantoren in Amersfoort, Breda, Roelofarendsveen en Rotterdam laat in haar online jaaroverzicht 2015 zien dat de doelstelling van 100.000 bezoekers op hun website (met 103.159 bezoekers) ruimschoots werd gehaald. Iets dat voor een groot deel te danken is aan de inzet van Heembouw’s medewerkers. Hoe zit dat?

Achtergrond en cijfers

Sinds januari 2015 mag ik Heembouw helpen met advies over de zakelijke inzet van social media. De organisatie is hier – onder de bezielende leiding van Björn Bouwmeester – echter al sinds 2011 zelf mee bezig. De eerste stap voor Heembouw was online monitoring: luisteren naar wat er over het bedrijf en de projecten wordt gezegd en hierop reageren. Ook werd er een halve pagina over social media toegevoegd aan de gedragscode die geldt voor alle medewerkers: praat vooral over Heembouw, maar niet namens de organisatie, wees je bewust van het publieke karakter van social media, gedraag je professioneel en schend geen copyright. Anders gezegd: gebruik je gezonde verstand.

Deze “gedegen, systematische en interactieve social media aanpak” leverde Heembouw in 2013 de Industrial Social Media Award op en nog steeds wordt het bedrijf regelmatig genoemd als één van de voorlopers op online gebied – zeker binnen hun branche. In 2014 groeide het aantal websitebezoekers met 13% t.o.v. het voorgaande jaar naar 84.176. Ook het aantal bezoekers dat de site via social media wist te vinden, groeide flink (+66% t.o.v. 2013). LinkedIn was als verwijzer zelfs verantwoordelijk voor bijna 5% van al het verkeer naar de website – zonder dat Heembouw hiervoor advertenties inkocht.

Inmiddels is het 2016 en heeft Heembouw de online cijfers over het afgelopen jaar bekend gemaakt. Het aantal bezoekers op de site steeg met 23% t.o.v. vorig jaar. Het aantal bezoekers dat de site via social media wist te bereiken verdubbelde bijna (+84% t.o.v. 2014). Ook weer zonder hiervoor advertenties in te kopen bij Facebook, LinkedIn of Twitter.


Heembouw - Online jaaroverzicht 2015
Download het volledige online jaaroverzicht van Heembouw

Mensen doen zaken met mensen

Wat ze bij Heembouw heel goed hebben begrepen, is dat mensen zaken doen met mensen. Ook in een tijd waarin alles steeds digitaler wordt. De relatie die de medewerkers van Heembouw (commercieel verantwoordelijken, maar ook planontwikkelaars, architecten en projectmedewerkers) aangaan en versterken met hun klanten en potentiële klanten (bij Heembouw ingedeeld in de groepen Bedrijfsruimten, Kantoren en Wonen) hebben een doorslaggevende impact in het aankoopproces / de klantreis.

Dat Heembouw zoveel waarde hecht aan mensen zie je terug op haar website: in de missie, in het feit dat de klanttevredenheid (8,0 op moment van schrijven) en NPS (momenteel +33) worden gedeeld, in de prominente plek voor alle 226 medewerkers en in het omgekeerde organogram, dat laat zien dat de organisatie in dienst staat van de klant. Je ziet het ook terug in de vrijheid die het bedrijf haar medewerkers geeft om, naast hun e-mail, telefoon en face-to-face-meetings, ook hun eigen social media accounts zakelijk in te zetten.

De 17 voorlopers binnen de organisatie (7,5% van de totale populatie – waar je normaal gesproken start met zo’n 1%) hebben op LinkedIn gezamenlijk een netwerk van zo’n 15 duizend mensen en via Twitter worden ruim 8 duizend mensen bereikt. Door actief berichten van Heembouw te delen (mits relevant voor hun eigen doelgroep), dragen zij bij aan de enorme stijging in traffic via social media naar de website en daarmee het online bereik van hun eigen organisatie.

Overigens is het goed om op te merken dat dit bereik slechts ‘een bijzaak’ is. Bij Heembouw snappen ze heel goed, dat het uiteindelijk de menselijke relatie tussen medewerker en (potentiële) klant is die zorgt voor meer bekendheid (zichtbaarheid en vindbaarheid), meer contact (bereikbaarheid) en meer opdrachten.

Uitgelichte afbeelding: Heembouw, licentie: all rights reserved