Propositie-ontwikkeling

Wil je jouw organisatie op verantwoorde wijze helpen bij het realiseren van groei; nieuwe, bestendige opdrachten binnenhalen en klanten voor de lange termijn aan jouw organisatie verbinden?

Dan heb je aan jouw dienstverlening alleen helaas niet genoeg. Het onderscheidende vermogen van diensten en producten is namelijk vaak minimaal. Hoewel jouw dienstverlening – uiteraard – beter is dan die van de concurrent, biedt deze concurrent precies dezelfde diensten aan. Soms zelfs letterlijk een paar deuren verderop.

Hoe maak je dan toch het verschil? Door een goede waardepropositie te ontwikkelen, waarmee je laat zien welke meerwaarde je organisatie levert.

Concreet kan ik je op de volgende manier helpen:

Intake Tijdens een intakegesprek bepalen we samen voor wie je een waardepropositie gaat ontwikkelen. Deze zogeheten persona komt straks centraal te staan tijdens de waardepropositie-workshop. Eerst brengen we demografische gegevens van je persona in kaart, evenals karaktereigenschappen. Ook selecteren we alvast de deelnemers voor de workshop.
Waardepropositie-workshop Daarna volgt een waardepropositie-workshop, waarin we samen met de deelnemers een waardepropositiecanvas invullen. We analyseren de taken van de gekozen persona, kijken naar de ergernissen die zij ervaren en de doelen die zij najagen. Daarna brengen we je diensten en producten in kaart. We kijken welke ergernissen kunnen worden weggenomen en op welke manier diensten en producten helpen bij het behalen van doelen.
Rapport Na afloop van de workshop ontvang je een rapport met de resultaten. Het rapport kan als input worden gebruikt om diensten of producten te innoveren of om marketing- en salesinspanningen te optimaliseren.
Business Model Canvas Voordat je daadwerkelijk diensten en producten gaat aanpassen, wil je de levensvatbaarheid van een waardepropositie wellicht toetsen. Dat kan op papier. Tijdens een aantal sessies vouwen we als het ware een business model om de propositie heen. We kijken enerzijds naar de benodigde activiteiten, middelen en partners en de kosten die daarmee gemoeid zijn. Anderzijds brengen we klantrelaties, verkoopkanalen en de inkomsten die worden gegenereerd, in kaart.

Ik help je graag bij het ontwikkelen van proposities voor bestaande klantsegmenten, diensten of producten, maar ook voor nieuwe klantsegmenten en nieuw te ontwikkelen diensten of producten.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw kennisintensieve B2B-organisatie?