Het kost je ongeveer 1 minuut om dit artikel te lezen

“Social media, daar moeten we iets mee.” Ik hoor het best vaak. Hoewel het natuurlijk ontzettend waar is (de cijfers zijn immers indrukwekkend te noemen), is het ook een beetje een vreemde uitspraak. Het is eigenlijk hetzelfde als zeggen: “Een hamer, daar moeten we iets mee.” of  “Pen en papier, daar moeten we iets mee.”

Ja, het kan zijn dat je op een gegeven moment iets moet met een hamer of iets met pen en papier. Meestal gaat hier echter iets aan vooraf: je hebt een doel en om dat doel te bereiken heb je een middel nodig. Het kan zijn dat je een hok voor je konijn wilt timmeren of dat je een brief aan een verre penvriendin wilt schrijven. In deze gevallen moet je inderdaad respectievelijk iets met een hamer en iets met pen en papier.

De genoemde voorbeelden zijn misschien een beetje flauw, maar ik wil er alleen maar mee aantonen dat social media een middel is en nooit een doel. Op het moment dat je social media wilt gaan inzetten (wat dus al een enigszins vreemd moment is), zul je jezelf moeten afvragen welk doel je ermee wilt bereiken. Kort gezegd: waarom zou je social media inzetten?

In 2010 schreef mediapsycholoog Mischa Coster hierover een interessant artikel in 3 delen op de website van Marketingfacts: deel 1, deel 2 en deel 3.

Om een goed antwoord te kunnen geven op de waarom-vraag, is het allereerst belangrijk om te kijken naar jouw doelstellingen of die van je organisatie: wat wil ik (als organisatie) de komende jaren bereiken? Een schoenenfabrikant zal hoogstwaarschijnlijk meer schoenen willen verkopen, een financiële dienstverlener wil zijn imago wellicht verbeteren en consultants willen misschien makkelijker met elkaar kunnen samenwerken.

De toegevoegde waarde van social media kan pas worden bepaald, op het moment dat de organisatiedoelstellingen duidelijk zijn. Ongetwijfeld leent de inzet van social media zich niet voor iedere doelstelling en is het voor organisaties ook niet haalbaar om ieder doel via social media na te jagen. Eigenlijk alleen maar positief, want hierdoor kun je de inzet van social media gefaseerd in je organisatie invoeren.

Belangrijke vragen bij het bepalen van de toegevoegde waarde zijn: Welke doelgroep wil ik bereiken? Op welke platformen (zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, Yammer, Google+ of weblogs) is deze doelgroep actief? Zijn mijn concurrenten ook actief op deze platformen? Welk beeld heeft de doelgroep van mij of mijn organisatie? En tenslotte, welke waardevolle informatie kan en wil ik met de doelgroep delen?

Pas als deze vragen zijn beantwoord, kun je misschien zeggen “Social media, daar moeten we iets mee!”

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY