Succes dankzij een simpele contentkalender

Het kost je ongeveer 4 minuten om dit artikel te lezen

Yvette, Nelian en Myrthe zijn lekker bezig. De drie dames werken op de communicatie-afdeling van Railpro, de organisatie die zorgt voor een goede railinfrastructuur. Zowel in de heavy rail, de sporen waar de treinen van de NS iedere dag over heen denderen, als in de light rail, tram- en metrosporen in grote steden. Hoewel er veel mooie en interessante dingen gebeuren in de spoorsector, lopen ze er niet voorop als het gaat om online communicatie en marketing. Daar hebben Yvette, Nelian en Myrthe voor hun organisatie verandering in gebracht.

Op de oude Railpro-website stond af en toe weleens een berichtje, maar dat was vooral productnieuws. Interessant voor bestaande klanten, leuk voor die hard spoorwegfanaten, maar geen hele toegankelijke informatie. Inmiddels is dat wel anders. Op de nieuwe website zijn allerlei verhalen terug te lezen. Het productnieuws staat er nog steeds. Daarnaast vind je er echter blogartikelen van Railpro-medewerkers, casussen van klanten en berichten uit de media. Zo lees je er over exportmanager Dominique die een nachtje meedraaide tijdens werkzaamheden in de Eurotunnel en over de spoorvernieuwing bij Lage Zwaluwe.

Contentkalender

Toen ik Yvette, Nelian en Myrthe vorig jaar leerde kennen, vonden ze het maken van content een behoorlijke uitdaging. “Waar moeten we het over hebben?” was de vraag die ook hier gesteld werd. “Jullie zitten op goud,” vertelde ik hen, “Kijk eens wat er hier om je heen allemaal gebeurt. Bovendien hebben jullie allemaal collega’s die de hele dag met onwijs mooie dingen bezig zijn. In de lasfabriek hier op het terrein, boven op de Moerdijkbrug of ergens ver weg in Oostenrijk.”

Een contentkalender bood uitkomst. Dat hoeft helemaal geen complex ding te zijn. Ik maak ze in Excel en houd ze het liefst zo simpel mogelijk. Op de verticale as noteer je alle dagen van het jaar. Op de horizontale as komen allereerst de onderwerpen te staan waarover je content wilt gaan produceren. Algemene gebeurtenissen bijvoorbeeld, zoals carnaval of de Olympische Spelen. Op Inhaakkalender.nu vind je een prachtig overzicht. De gebeurtenissen die relevant zijn voor jouw organisatie neem je over en de rest laat je lekker staan.

Contentkalender 2018 (Excel)

Gratis – Kopen
 

Daarna wordt het eigenlijk pas echt interessant. Je noteert bedrijfsgebeurtenissen, zoals de opening van een nieuwe locatie of het aantreden van een nieuwe CEO, projecten waaraan gewerkt wordt, nieuws over (de ontwikkeling van) producten en diensten en zaken die te maken hebben met één of meerdere thema’s waarop jouw organisatie zich wil onderscheiden in de markt.

Business units & markten

Vanuit kennisintensieve B2B-organisaties is het aanbod vaak zo divers dat het bedrijf is opgedeeld in verschillende onderdelen die elk verantwoordelijk zijn voor hun eigen marktbewerking. Als je de onderwerpen hebt ingevuld, noteer je daarom voor welk team of business unit het onderwerp relevant is.

Draagt de content van 7 maart bij aan de doelstellingen van business unit 3, dan noteer je in de bijbehorende cel een ‘1’. Op die manier heb je aan het einde van de maand een mooi overzicht van het aantal relevante berichten voor deze business unit. Ik heb het bestand zo ingericht dat je ook per kwartaal en per jaar een overzicht hebt. Je ziet dan in één oogopslag waar eventuele gaten vallen. Ik heb alvast 5 businss units voor je toegevoegd (kolom M t/m Q), maar je kunt natuurlijk zelf teams toevoegen of weghalen.

Na de business units volgen de markten. Het kan natuurlijk zijn dat specifieke business units voor specifieke markten werken, maar dat hoeft niet. Kolom S t/m W werk je op dezelfde manier bij als je hebt gedaan voor de business units. En ook hiervoor geldt: voeg gerust kolommen toe of verwijder ze.

Twee belangrijke strategische checks

Na de checks op business units en markten volgen nog twee belangrijke strategische checks. De eerste heeft te maken met de verschillende soorten content die nodig zijn om de doelgroep in beweging te krijgen. De tweede heeft te maken met de verschillende fases in de reis die de doelgroep aflegt.

Ik geloof dat er drie categorieën content zijn. Met content uit de laatste categorie probeer je de doelgroep aan te zetten tot actie. Ze mogen een whitepaper downloaden, zich aanmelden voor een evenement of producten of diensten afnemen. Dit soort content zie je veel online. Er is niets mis mee, maar het werkt beter als je mensen eerst iets nieuws leert. “Als ik jou immers nooit iets nieuws leer, ga je mij online ook niet volgen.” Daarna bouw je een relatie en vertrouwen met de doelgroep op. Dit betekent dat je persoonlijke berichten deelt of reageert op berichten van anderen. Pas daarna ga je hen aanzetten tot actie. De eerste strategische check (kolom Y t/m AA) helpt je om een juiste balans in de verschillende soorten content te vinden.

Dan volgt de check op de verschillende fases in de klantreis. In iedere fase heeft de doelgroep behoefte aan andere content. Dit heeft weinig met de eerder genoemde categorieën te maken en eigenlijk niets met de vorm die je kiest. Het gaat er vooral om dat je de doelgroep eerst bewust maakt van hun eigen uitdaging. Vervolgens help je hen in de overwegingsfase om voor jouw organisatie te kiezen en in de beslissingsfase voor jouw aanbod. Hoogstwaarschijnlijk deel je overigens vooral content die een rol speelt in de bewustwordings- en in de overwegingsfase. In onderstaande presentatie leg ik het B2B marketing- en salesproces nog een keer stap voor stap uit.

B2B Marketing- & Salesproces

Gratis – Kopen

Publiceren maar!

Heb je de onderwerpen genoteerd en alle checks uitgevoerd, dan kun je gaan publiceren. Ik ga er vanuit dat je altijd eerst op je eigen website (kolom AH) publiceert. Over dit domein heb je immers de volledige controle en jouw website is ook de plaats waar uiteindelijk conversie plaats vindt. Dan wil je het nieuws misschien nog verspreiden via verschillende social media kanalen (kolom AJ t/m AN) en krijgt het een plek in je nieuwsbrief (kolom AP).

Hopelijk heb je iets aan deze simpele contentkalender en helpt het je om niet meer, maar vooral betere content te publiceren. Content bovendien die een bijdrage levert aan de communicatie-, marketing- en salesdoelstellingen van jouw organisatie. Ik lees je feedback graag terug in de reacties op dit artikel!

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY

Summary
product image
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Brand Name
JochemKoole.nl
Product Name
Contentkalender 2018
Price
EUR 0
Product Availability
Available in Stock
Gepubliceerd op: 27 februari 2018