Tools

Complexe materie laat zich soms net wat makkelijker uitleggen aan de hand van een model. Operationele handelingen kunnen vaak net wat meer strategisch worden gemaakt, als je een bepaalde structuur hanteert.

De tools die ik zelf gebruik, vind je terug op deze pagina. Download ze gratis met een druk op de knop. Een naam of mailadres heb ik daarvoor niet van je nodig.

Sommige tools zijn voorzien van een toelichting. Andere spreken – naar mijn mening – voor zich. Heb je vragen of opmerkingen over het gebruik van de tools, neem dan gerust contact met me op.

Strategische & tactische tools

B2B Marketing- & Salesproces

B2B Marketing- & Sales – Het proces uitgelegd

Wat is het? In deze presentatie wordt het marketing- en salesproces uitgelegd. Organisaties mogen dan van elkaar verschillen. Als zij producten en/of diensten willen verkopen, krijgen zij (en hun klanten) allemaal te maken met hetzelfde marketing- en salesproces. Een proces in 4 fases: bewustwording, overweging, beslissing en uiteindelijk dienstverlening.

Wanneer gebruik je deze tool? Als nog niet voor alle belanghebbenden duidelijk is, uit welke fases het marketing- en salesproces bestaat. Maar ook als je wilt laten zien welke rol collega’s (kunnen) spelen in dit proces. Of als je wilt laten zien waarom het versterken van relaties zo belangrijk is en hoe je dit kunt doen.

Contentkalender 2020

Contentkalender 2020

Wat is het? De contentkalender helpt jou om 1) je contentmarketinginspanningen te plannen, 2) verhalen op te halen uit de organisatie, 3) te controleren of je daadwerkelijk bijdraagt aan organisatiedoelstellingen en 4) overzicht te krijgen en te behouden, zodat je waar nodig kunt bijsturen.

Wanneer gebruik je deze tool? De contentkalender is een instrument voor iedereen die serieus bezig is met contentmarketing of hier serieus mee aan de slag wil gaan. Je gebruikt de kalender om grip te krijgen op contentmarketinginspanningen en aan te tonen hoe deze bijdragen aan het realiseren van organisatiedoelstellingen.

Hordes & Hendels t.b.v. Samenwerking

Hordes & Hendels t.b.v. Samenwerking

Wat is het? In zijn boek Collaboration noemt Morten T. Hansen 4 hordes die samenwerking in de weg zitten, en de 3 hendels waaraan je kunt trekken om samenwerking te stimuleren. Je vindt de hordes (not invented here, hamsteren, zoek- en overdrachtsproblemen) en de hendels (mensen verenigen, T-shaped management creëren en wendbare netwerken bouwen) terug in dit cheat sheet.

Wanneer gebruik je deze tool? Als je een verandering wilt doorvoeren in jouw organisatie. Samenwerking is in dat geval vaak essentieel. Samenwerken is in de praktijk ook vaak lastig. Dit cheat sheet zet 4 veel voorkomende uitdagingen op een rij en zet hier oplossingen tegenover.

Trust Equation

Trust Equation

Wat is het? De Trust Equation – uit het boek The Trusted Advisor van Maister, Green & Galford – laat zien uit welke componenten vertrouwen bestaat. Een wiskundige formule is het niet, maar de Trust Equation is wel een raamwerk dat laat zien welke componenten van invloed zijn op de mate waarin wij elkaar vertrouwen.

Wanneer gebruik je deze tool? Wil je iets gedaan krijgen en heb je daarvoor anderen nodig, dan zullen ze jou moeten vertrouwen. Hetzelfde geldt als je iets wilt verkopen of iemand wilt aannemen. Hiervoor is vertrouwen nodig. De Trust Equation helpt je bij het opbouwen van vertrouwen. Ook kun je de formule gebruiken om anderen uit te leggen hoe zij vertrouwen kunnen versterken.

Operationele tools

Effectieve blogartikelen

Effectieve blogartikelen

Een goed artikel voor op je website schrijven is niet gemakkelijk. Toch zijn artikelen (of beter: verhalen) essentieel voor het opbouwen of versterken van relaties met je doelgroep.

Gebruik deze checklist om betere en effectievere artikelen te schrijven.

Effectieve LinkedIn Posts

Effectieve LinkedIn Posts (persoonlijke accounts)

LinkedIn is één van de weinig sociale netwerken waar kwaliteit nog echt boven kwantiteit gaat. Met één kwalitatief goed bericht per maand (of zelfs per kwartaal) kun je nog steeds heel veel relevante mensen bereiken.

Maar hoe schrijf je een goed bericht en welke spelregels gelden er op LinkedIn? Gebruik deze simpele checklist om jouw Posts nog effectiever te maken.