Tools

Complexe materie laat zich soms net wat makkelijker uitleggen aan de hand van een model. Operationele handelingen kunnen vaak net wat meer strategisch worden gemaakt, als je een bepaalde structuur hanteert.

De modellen en structuren die ik zelf gebruik, vind je terug op deze pagina. Download ze gratis met een druk op de knop. Een naam of mailadres heb ik daarvoor niet van je nodig.

Sommige tools zijn voorzien van een toelichting. Andere spreken – naar mijn mening – voor zich. Heb je vragen of opmerkingen over het gebruik van de tools, neem dan gerust contact met me op.

Strategische & tactische tools

B2B Marketing- & Salesproces

B2B Marketing- & Salesproces

Organisaties mogen dan van elkaar verschillen. Het marketing- en salesproces is voor iedere organisatie in de basis hetzelfde. De manier waarop en met middelen waarmee het proces wordt ingevuld, is per organisatie verschillend en afhankelijk van de doelstelling, de aangeboden dienstverlening en de doelgroep.

In deze presentatie wordt met name het proces uitgelegd. Het is een middel om duidelijkheid te scheppen en inzicht te creëren voor alle verantwoordelijke en betrokken professionals. Of zij zich nu bezig houden met communicatie, marketing, sales of service.

Contentkalender

Contentkalender 2020

De contentkalender is een instrument voor iedereen die serieus bezig is met contentmarketing of hier serieus mee aan de slag wil gaan.

De kalender helpt jou om 1) je contentmarketinginspanningen te plannen, 2) verhalen op te halen uit de organisatie, 3) te controleren of je daadwerkelijk bijdraagt aan organisatiedoelstellingen en 4) overzicht te krijgen en te behouden, zodat je waar nodig kunt bijsturen.

De kalender is een instrument waarmee je tactische keuzes in de operatie kunt maken.

Hordes & Hendels t.b.v. Samenwerking

Hordes & Hendels t.b.v. Samenwerking

Wil je een verandering doorvoeren in jouw organisatie, dan is samenwerking vaak essentieel. Maar samenwerken is ook lastig. Waarom is dat zo? En wat kan je er aan doen om mensen beter met elkaar te laten samenwerken?

Morten T. Hansen schreef er een boek over. In Collaboration noemt hij 4 hordes die samenwerking in de weg zitten en 3 hendels waar je aan kunt trekken om samenwerking te stimuleren: mensen verenigen, T-shaped management creëren en wendbare netwerken bouwen.

Deze cheat sheet biedt je een mooi overzicht van de mogelijkheden.

Trust Equation

Trust Equation

Vertrouwen opbouwen. Het klinkt simpel, maar hoe doe je het? De Trust Equation – uit het boek The Trusted Advisor van Maister, Green & Galford – laat zien uit welke componenten vertrouwen bestaat.

Een wiskundige formule is het niet, maar de Trust Equation is wel een raamwerk dat laat zien welke componenten van invloed zijn op de mate waarin wij elkaar vertrouwen.

Operationele tools

Checklist 'Effectieve Blogartikelen'

Effectieve blogartikelen

Een goed artikel voor op je website schrijven is niet gemakkelijk. Toch zijn artikelen (of beter: verhalen) essentieel voor het opbouwen of versterken van relaties met je doelgroep.

Gebruik deze checklist om betere en effectievere artikelen te schrijven.

Checklist 'Effectieve LinkedIn Posts'

Effectieve LinkedIn Posts (persoonlijke accounts)

LinkedIn is één van de weinig sociale netwerken waar kwaliteit nog echt boven kwantiteit gaat. Met één kwalitatief goed bericht per maand (of zelfs per kwartaal) kun je nog steeds heel veel relevante mensen bereiken.

Maar hoe schrijf je een goed bericht en welke spelregels gelden er op LinkedIn? Gebruik deze simpele checklist om jouw Posts nog effectiever te maken.