Beste <<Voornaam>>,
Wat een bizarre tijd is het.
Sommige mensen praten al over het nieuwe normaal. Totale onzin, vind ik. Er is wat mij betreft namelijk helemaal niets normaal aan de huidige situatie. En als je al over een nieuwe normaal wilt spreken, dan ben je daar volgens mij nu veel en veel te vroeg mee.
Mijn gedachten lees je in het artikel Niet het nieuwe normaal.
Verder hoop ik dat het je lukt om een beetje positief te blijven <<Voornaam>>. Zelf vind ik dat niet altijd even makkelijk. Hard lachen helpt. Ik deed dat om de sketch van Arnout Van den Bossche over de ideale klant. Dingen in perspectief plaatsen helpt ook. In het boek Factfulness geeft Hans Rosling je tips om de wereld beter te begrijpen.
En verder moeten we vooral door! Door met een nieuwe propositie. Door met zelfstudie, ontwikkeling, boeken lezen, online seminars bekijken. Hard nodig als we straks met z'n allen in een nieuwe normaal terecht komen.
Cheers,
P.S. Nog steeds leuk om feedback te krijgen. Stuur gerust een bericht terug.
|
|
De afgelopen weken zaten ze bijna dagelijks in onze inbox: mailtjes waarin staat dat de huidige coronacrisis ons allemaal raakt. Dat klopt natuurlijk, maar het is ook een enorme dooddoener. Op dit moment is er namelijk vooral veel onduidelijk. Wat voor gevolgen de beperkende maatregelen allemaal gaan hebben. Wat de impact op onze samenleving en economie precies gaat zijn.
Sommigen spreken al over een nieuwe normaal. Anderen zeggen dat de wereld op een ongekende manier zal veranderen. Allebei onzin. Een nieuwe normaal hebben we nog niet bereikt en hoewel we misschien zouden willen dat een aantal dingen structureel anders worden, zal er ook veel hetzelfde blijven. Zo flexibel zijn onze instincten namelijk niet en dat is maar goed ook. Het geeft zekerheid in een crisissituatie waarin al zoveel onduidelijk is.
Het verhaal met inzichten van marketingprofessor Mark Ritson en corporate antropoloog Jitske Kramer vind je op mijn website. Lezen kost je ongeveer 5 minuten.
|
|
Arnout Van den Bossche, september 2019
Je kunt natuurlijk 5 jaar marketing studeren. De Belgische Senior Executive Comedian Arnout Van den Bossche heeft echter slechts 3 minuten nodig om je uit te leggen wie jouw ideale klant is. "En dat geldt voor alle sectoren."
"Teken een assenkruis. Wat is je ideale klant? Kijk, je hebt mensen met véél geld en je hebt mensen met weinig geld. Ja? Je hebt domme mensen en slimme mensen. Ja? Dan stel ik nu de vraag: waar zit uw ideale klant?" En dat dan allemaal met een charmante, Vlaamse tongval.
Gun jezelf even 3 minuten lachen met Arnout en zijn verhaal over de ideale klant.
|
|
We begrijpen de wereld niet goed genoeg. Dat schrijft de Zweedse arts en professor Internationale Gezondheid Hans Rosling in het boek Factfulness. Onze kijk op de wereld wordt negatief beïnvloed door 10 hardnekkige instincten.
Een van deze instincten is ons angstinstinct. We zijn allemaal bang voor dezelfde 3 dingen: fysiek geweld, gevangenschap en besmetting. Horen we hier iets over, dan geeft ons brein hier (onevenredig) veel aandacht aan. Media willen onze aandacht en spelen dus graag in op deze oerangsten.
Als je - net als ik - niet vrolijker wordt van het nieuws, een willekeurig artikel of een blik op je Twitter-feed, bedenk je dan dat berichten in de media…
- Over het algemeen negatief zijn. Goed nieuws is geen nieuws.
- Vaker een uitzondering zijn dan een regel.
- Zich – of ze kloppen of niet – vandaag de dag sneller verspreiden dan ooit.
En verder geldt dat meer slecht nieuws en een slechtere situatie niet hetzelfde zijn. Dat meer slecht nieuws kan zorgen voor angst, maar dat angst en risico lopen niet hetzelfde zijn.
Angst is een slechte raadgever. Als je bang bent, zie je de wereld anders. Zorg eerst dat je kalm wordt, voordat je beslissingen neemt.
Het boek Factfulness helpt mij hierbij. Je kunt het boek bestellen via de Gapminder-website.
|
|
Stéphan Lam & Jochem Koole, 2019-2020
Voordat de beperkende maatregelen werden afgekondigd, was ik al druk bezig met het uitwerken van een nieuwe propositie. Dat deed ik niet alleen, maar samen met Stéphan Lam, online strateeg en schrijver van het boek ‘Medewerkers als Online Ambassadeurs’. Inmiddels is onze People Centered Growth propositie af.
Wil jij substantiële opdrachten gegund krijgen, klanten voor de lange termijn aan je organisatie verbinden, tevreden medewerkers aantrekken en behouden? Kortom, op een verantwoorde manier groei realiseren? Dat kan! En wel door mensen (medewerkers en hun doelgroepen) centraal te stellen; People Centered Growth noemen we dat.
Stéphan en ik hebben meer dan 20 jaar praktijkervaring en best practices voor je gebundeld in een unieke aanpak, waarmee we People Centered Growth in 5 fases de nieuwe norm maken.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Veel van de stappen waarmee we People Centered Growth implementeren, kunnen online worden gezet. Ook als jij en je collega’s op dit moment noodgedwongen thuis werken, kunnen we werken aan de realisatie van groeidoelstellingen: opdrachten gegund krijgen, klanten aan je organisatie verbinden, medewerkers aantrekken en behouden.
Laat het weten als Stéphan en ik je kunnen helpen!
|
|
The Great Lockdown, april 2020
Wat doe je als het land grotendeels op slot zit en veel werk ineens stil valt? Jezelf ontwikkelen - als je daarvoor tenminste de juiste energie kunt vinden. De ene dag zal het makkelijker gaan dan de andere dag.
Hoe dan ook... Er worden momenteel verschrikkelijk veel online seminars aangeboden. De ene is nuttiger en beter dan de andere. Mijn advies: volg dit soort seminars met mate, spendeer daarnaast niet teveel tijd op social media en probeer een boek te lezen.
Zo raadde voormalig CEO van Wayne Parker Kent Belgium en Head of Strategy bij idtv Frank Goren mij The Personal MBA van Josh Kaufman aan.
Kaufman gelooft niet in dure business schools, waar je tientallen duizenden euro's voor een MBA betaalt. Dat is natuurlijk deels een verhaal om zijn boek (€ 14,99 bij bol.com) slim in de markt te zetten. Aan de andere kant laat hij met mentale modellen zien dat je door zelfstudie ook een heel stuk slimmer kan worden. Zeker als het gaat over fundamentale zaken die toch nauwelijks veranderen, zoals de menselijke geest, waardecreatie en zaken doen.
In het boek lees je allemaal slimme dingen. Bijvoorbeeld over Absence Blindness. Hierover schrijft Kaufman: "Absence Blindness makes doing nothing psychologically uncomfortable - after all, "we can't sit here and do nothing while the world burns!" As a result, people typically prefer the government to act, even if the action the government takes ultimately makes things worse."
|
|
Vond je deze editie van de Jochem Koole Quarterly de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
|
|
|
|