Jochem@JochemKoole.nl | +31647394845
Wat mensen mensen maakt en merken merken
Jochem Koole Quarterly - Q3 2020

Beste <<Voornaam>>,

Dit is toch wel het vreemdste jaar dat ik tot nu toe heb meegemaakt...

Na de lockdown volgde de zomer en toen was 2020 alweer (bijna) voor drie kwart voorbij. Het hele afgelopen jaar is in een soort waas aan me voorbij getrokken.

Toch is er niet niets gebeurd. Stéphan Lam en ik brachten onze People Centered Growth aanpak naar de markt. We lanceerden een nieuwe website en kunnen alvast zeggen dat er best wat interesse is. De workshops die vorig jaar nog allemaal in real life plaatsvonden, worden nu door Wietske van Ierssel online verzorgd.

Ik schreef een artikel voor je over mijn aversie jegens influencers en over het feit dat jij al iemand bent. Ook kwam ik een interessante video uit 2018 tegen waarin marketingauteur Seth Godin haarfijn uitlegt wat een merk in essentie is. En als we het toch hebben over iets essentieels, wijs ik je graag op het Vision Framework wat Jim Collins en Jerry Porras al in de jaren '90 van de vorige eeuw ontwikkelden.

Even stil staan. Kijken wat er allemaal hetzelfde blijft. Dan nog eens rustig kijken wat er verandert. En door! Dat is volgens mij wat we moeten doen. Succes daarbij.

Cheers,



P.S. Nog steeds leuk om feedback te krijgen. Stuur gerust een bericht terug.

Jij bent al iemand

Jochem Koole, september 2020
Ik heb best wel een hekel aan influencers. Wacht. Dat zeg ik niet goed. Het is niet dat ik er een aantal persoonlijk ken en dat ik die mensen niet mag. Het is meer het idee van influencer (moeten) zijn, wat me totaal tegen staat. Waar die aversie vandaan komt, ontdekte ik nog niet zo heel lang geleden.

Het stoort me vooral dat een connectie tussen inhoud en vorm, tussen binnen- en buitenkant, bij influencers volledig lijkt te ontbreken. Influencers zijn lege hulzen, waar bedrijven in kunnen stoppen wat ze willen. Ze bestaan bij de gratie van anderen en dat vind ik niet oké.

Dit hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Iedereen is namelijk al iemand. Dat is waar wij sterk in geloven als we aan de slag gaan met personal branding en thought leadership.


Mijn hele betoog lezen kost je ongeveer 3 minuten.
Misschien denk je bij een merk aan een logo of beeldmerk. Dat is helemaal niet vreemd. Het is namelijk precies wat een merk zo'n 5.000 jaar geleden was. In het oude Egypte was men begonnen met het (brand)merken van koeien, zodat je gemakkelijk konden zien wie de eigenaar van het dier was. Later werd het merk ook meer een kwaliteitsstempel en namen anderen het merken van goederen over.

"Er is echter een verschil tussen een logo en een merk," zegt marketingauteur Seth Godin. "Als Nike een hotel zou openen, kunnen we ons daar een prima voorstelling van maken.
Als Hyatt een sneaker op de markt zou brengen, hebben we geen idee hoe die eruit komt te zien. Hyatt heeft namelijk geen merk. Ze hebben alleen een logo."

Volgens Godin is een merk vooral een belofte, waardoor je verwachtingen schept. Hoe meer deze belofte wordt waar gemaakt, hoe sterker het merk. Wat het merk Nike zo sterk maakt, is dus niet het swoosh-logo of de Just do it-slogan. Het merk is vooral sterk vanwege de belofte die terug te vinden is in Nike's kerndoel of missieverklaring.

De belofte van Nike is "Bring inspiration and innovation to every athlete* in the world", waarbij de asterisk achter "athlete" duidelijk maakt dat iedereen een atleet is ("If you have a body, you are an athlete"). De zes kernwaarden die bij dit doel horen zijn inspiratie, innovatie, alle atleten ter wereld, onderscheidend, verbonden en authentiek. En dat is dus precies wat we zouden verwachten in een Nike-hotel.

Wat voor merken geldt, geldt overigens ook voor mensen. Ook wij hebben zo onze kernwaarden; hetgeen  diep in onze vezels zit, waar we in essentie voor staan en in geloven. Handelen naar deze kernwaarden en dat laten zien, zorgt ervoor dat jij jezelf op een authentieke en geloofwaardige manier kunt positioneren. Maar zoiets had je al gelezen in het nieuwste artikel op mijn website.

Het hele gesprek met Seth Godin duurt ongeveer 3 kwartier en kun je terugkijken op YouTube. In de eerste paar minuten gaat het over het verschil tussen merken en logo's.

In een halve dag jouw kernideologie

Jim Collins & Jerry Porras, jaren '90

Als jij je gaat verdiepen in missies en visies, raak je al snel verstrikt in een woud van onduidelijkheid en wollige taal. Dat vonden Jim Collins (auteur van o.a. "Good to Great") en professor Jerry Porras ook.

In de jaren '90 van de vorige eeuw probeerden zij een einde te maken aan deze onduidelijkheid. Volgens Collins en Porras snappen geweldige organisaties dat sommige dingen nooit mogen veranderen. Dit is de kernideologie, datgene waar het bedrijf in essentie voor staat, bestaande uit een aantal kernwaarden en een kerndoel (purpose). Zie ook het eerder genoemde voorbeeld van Nike.

Naast een kernideologie hebben geweldige organisaties een helder beeld van waar ze naartoe gaan. Collins en Porras noemen dit de 'voorgestelde toekomst' (envisioned future). Samen met de kernideologie vormt dit toekomstbeeld de visie van een organisatie. De elementen zijn door Collins gevat in het Vision Framework. Een tool waarmee je relatief gemakkelijk in korte tijd tot nieuwe inzichten komt en die je gratis kunt downloaden op Collins' website.



Overigens geloven wij dat je op een nog leukere en gemakkelijkere manier tot je kernwaarden kan komen. Daarom hebben we voor onze People Centered Growth aanpak een Kernwaarden Canvas ontwikkeld. Als je daar meer over wilt weten, praten we je graag een keer bij.

People Centered Growth website

Stéphan Lam & Jochem Koole, zomer 2020

In de vorige nieuwsbrief liet ik je al weten dat onze nieuwe propositie af was. Een website hadden we alleen nog niet. Die hebben Stéphan en ik in de zomermaanden gelanceerd. Op onze site lees je meer over onze aanpak, voor wie deze bedoeld is en iets over ons.

Een website is natuurlijk nooit helemaal af. Ongetwijfeld zullen we de komende periode nog aanpassingen doorvoeren. Neem in de tussentijd gerust een kijkje en laat ons vooral weten wat je van de site vindt.

Het online normaal

Wietske van Ierssel, zomer 2020

Eind vorig jaar droeg ik alle praktische workshops over aan mijn compagnon Wietske van Ierssel. Begin dit jaar stond de wereld ineens op z'n kop. Alle workshops werden on hold gezet. Logisch, want niemand wist wat er precies ging gebeuren en wat er mogelijk was.

Al veel te snel werd er gesproken over het "nieuwe normaal". Waarschijnlijk las je al dat ik het daar niet mee eens ben. Wat wel een feit is, is het "online normaal". Alle workshops zijn inmiddels weer opgestart. Alleen vindt er geen enkele sessie meer (volledig) offline of in real life plaats.

Online is het nieuwe normaal. En zo heeft Wietske in de afgelopen periode online sessies mogen verzorgen voor bestaande klanten als Berenschot, EY en Loyens & Loeff. Maar ook voor nieuwe klanten, die we alleen online hebben ontmoet, zoals NS.

Onze klanten gaan online door. En wij ook!
Vond je deze editie van de Jochem Koole Quarterly de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
Deel Deel
Tweet Tweet
Deel Deel
Stuur door Stuur door
Copyright © 2020 JochemKoole.nl



Email Marketing Powered by Mailchimp