Jochem@JochemKoole.nl | +31647394845
Angst, uitzonderlijk stupide en een boekrecensie
Jochem Koole Update - Mei 2022

Beste <<Voornaam>>,

De afgelopen maand las ik een goed (en lang) artikel in The Atlantic. Ook las ik een boek, waar ik iets van mocht vinden. En ik schreef een artikel voor je.

In deze update:

  • Waar ben je eigenlijk bang voor? - 5 angsten van marketing- & communicatieprofessionals en waarom ze ongegrond zijn.
  • Uitzonderlijk stupide - Social media maken extreme meningen de norm, waardoor de recente Amerikaanse geschiedenis uitzonderlijk stupide was.
  • Geen handboek, wel 'food for thought' - Ik las een boek over thought leadership en had er een mening over. Die mening lees je in de boekrecensie op Marketingfacts.

Geniet van deze update!

Cheers,



P.S. Altijd leuk om feedback te krijgen. Stuur gerust een bericht terug.

Waar ben je eigenlijk bang voor?

Jochem Koole, mei 2022

“Maar wat als hij nu eens groter wordt dan onze organisatie...”

Het is een angst die ik regelmatig hoor wanneer ik met marcom-professionals praat over het profileren van leiders uit hun organisatie.

Deze angst is volgens mij ongegrond, maar ik kan me wel voorstellen waar hij vandaan komt. Mogelijk schuilen er ook nog een paar andere angsten achter, zoals...

  • Het kwijt raken van de controle
  • Niet langer beloond worden
  • De schuld krijgen als het mis gaat
  • Je baan verliezen
  • Onzekerheid of dit de juiste stap is

Kan me best voorstellen dat je daar bang voor bent, maar volgens mij hoeft dat niet. 

Ik schreef er dit artikel over. Lezen kost je ongeveer 3 minuten.

Uitzonderlijk stupide

The Atlantic, april 2022
Het kan zijn dat er iets gebeurt in de wereld. Een land wordt binnengevallen. Of een oud-voetballer doet bizarre uitspraken op TV. Grote kans dat jij daar iets van vindt.

Als jij je mening vervolgens deelt via social media gebeurt er iets opmerkelijks. Iets wat er volgens Jonathan Haidt toe leidde dat de afgelopen 10 jaren van de Amerikaanse geschiedenis uitzonderlijk stupide waren.

Haidt is sociaal psycholoog en professor ethisch leiderschap aan NYU Stern, een bekende business school in New York. Volgens Haidt wordt een goed functionerende democratie bij elkaar gehouden door 3 krachten:
  1. Grote netwerken van mensen die elkaar vertrouwen.
  2. Sterke instituten, zoals universiteiten en overheidsinstellingen.
  3. Gemeenschappelijke verhalen.
Social media - en dan met name de algoritmes van Facebook, Twitter en YouTube - hebben deze 3 krachten de afgelopen jaren behoorlijk verzwakt.

"Het is alsof we een geladen wapen aan een kind van 4 hebben gegeven," zegt een programmeur die voor Twitter werkte aan de ReTweet-knop. Haidt nuanceert dit iets: "Het is niet zozeer een geladen wapen, maar meer een verdovingsgeweer."

En met dat verdovingsgeweer is de nuance verdoofd. Verdwenen.

Op social media wordt er vooral bekritiseerd of zelfs aangevallen. In eerste instantie vielen mensen vooral anderen van buiten hun eigen groep aan. Later werden ook mensen met een kritische houding binnen de eigen groep aangevallen.

Het resultaat? Verdoving. Opbouwende kritiek verdwijnt. Van buiten en van binnen de eigen groep. Alleen extreme meningen blijven over. Je bent voor of je bent tegen. Er is geen middenweg meer.

En die extreme meningen worden de radicale narratieven waardoor mensen zich laten leiden. Geen gemeenschappelijke verhalen meer. Minder vertrouwen in instituten. En ook niet meer in elkaar. Zelfs niet binnen de eigen groep. 

Wat in Amerika resulteerde in iets uitzonderlijk stupides als de bestorming van de wetgevende macht van de eigen overheid. Door Capitool-bestormers die echt geloofden dat dit het beste was om te doen.

Lees het volledige (en lange) artikel op The Atlantic.

Ik las het boek ‘Thought leadership als succesfactor in een veranderende samenleving’ en had er een mening over. Dat leek me overigens het minste wat ik kon doen toen Marketingfacts me vroeg het boek te recenseren.

De auteurs beloofden 'een handboek voor bestuurders, leiders en (marketing) communicatieprofessionals die thought leadership op de strategische agenda hebben staan'. Daarvoor vond ik het boek echter niet praktisch genoeg. Wel werd ik erdoor aan het denken gezet.

Benieuwd naar de hele recensie? Die lees je op Marketingfacts.

Vond je deze editie van de Jochem Koole Update de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
Deel Deel
Tweet Tweet
Deel Deel
Stuur door Stuur door
Copyright © 2022 JochemKoole.nl



Email Marketing Powered by Mailchimp