Jochem@JochemKoole.nl | +31647394845
Ik weet het ook niet precies en het boosheidsalgoritme
Jochem Koole Update - Juni 2022

Beste <<Voornaam>>,

Alweer de 6e update van dit jaar.

In deze editie:

  • Ik weet het ook niet precies - Over thought leaders die juist niet altijd overal een antwoord op hebben.
  • Het boosheidsalgoritme - Een simpel algoritme dat populisten gebruiken om aandacht te trekken.
  • Webshopadoptie - Hoe ik een grote verffabrikant de afgelopen periode hielp bij de adoptie van hun nieuwe webshop.

Geniet van deze update!

Cheers,



P.S. Altijd leuk om feedback te krijgen. Stuur gerust een bericht terug.

Ik weet het ook niet precies

Jochem Koole, juni 2022

Van een leider verwacht je misschien dat hij of zij alle antwoorden heeft. Dat dit juist niet het geval is, bleek tijdens de gesprekken die Stéphan Lam en ik de afgelopen tijd hadden met verschillende thought leaders.

Samen maken we De Thought Leadership Podcast. Tijdens de eerste 4 afleveringen ontdekten we dat...

  • Thought leaders vooral gidsen zijn.
  • Die zich graag verbinden met anderen.
  • Veel tijd steken in luisteren, luisteren en nog eens luisteren.
  • En gedreven - of gepassioneerd - zijn om de status quo te veranderen.

Van wie we deze wijze lessen leerden - en dat thought leaders het ook niet precies weten - lees je in zo'n 3 minuten in dit artikel.

Het boosheidsalgoritme

Michel van Baal, maart 2022
Een simpel algoritme dat populisten gebruiken om aandacht te trekken, steun te krijgen en eigen gewin te boeken. Het bestaat. Bedacht door Michel van Baal, hoofd communicatie bij de Raad van State.

Dat boosheidsalgoritme werkt volgens Van Baal als volgt:
  1. Zeg iets extreems
  2. Mensen reageren daar boos op
  3. Kruip in de slachtofferrol
  4. Activeer je achterban om je te verdedigen
  5. Maak die steun ten gelde (stemmen/donaties)
  6. Go to 1 (zo snel mogelijk)
'Thierry', 'Johan' en 'Famke Louise'. Hoogstwaarschijnlijk heb je het boosheidsalgoritme de afgelopen tijd wel eens gebruikt zien worden.

Hoe kun jij je nu wapenen tegen dit algoritme? Van Baal geeft 4 tips:
  1. Het algoritme werkt en wordt dus veel gebruikt. Als je dat weet, herken je het eerder als je ermee te maken krijgt.
  2. Als je niet boos wordt, trek je als het ware de ontsteking uit de bom. Het algoritme werkt alleen als er veel mensen boos worden.
  3. Kijk in plaats van boos te wordne kritisch naar geldstromen en gebruik eventueel de wet om boetes op te leggen.
  4. Pas op voor geluiden die het stempel 'verfrissend' krijgen. Het zijn volgens Van Baal geluiden van mensen of groepen die het boosheidsalgoritme gaan gebruiken.
Heb jij in je dagelijkse werk ook iets aan dit soort 'hardverzachting'? Kijk dan vooral eens op Hardverzachters.nl. Daar stond ook dit stuk over het boosheidsalgoritme.

Webshopadoptie

Jochem Koole, mei 2022

De afgelopen maand deed ik iets wat ik nog niet eerder had gedaan. Ik mocht een aantal sessies uitdenken die ik niet zelf zal verzorgen.

Een grote verffabrikant vroeg me of ik wilde helpen bij de adoptie van een nieuwe webshop. Ze hadden hard gewerkt aan een nieuwe online omgeving vol kwasten, afplakfolie en natuurlijk... verf.

Die shop is hartstikke mooi geworden. Hij moet alleen nog gebruikt gaan worden. Door medewerkers van de binnen- en de buitendienst. En natuurlijk door hun klanten. 

Mooie uitdaging. Heldere veranderwens. Mensen binnen en buiten de organisatie mogen in beweging komen en zich anders gaan gedragen. Gaan we doen. Door hen een verhaal te vertellen en te laten beleven.

Vond je deze editie van de Jochem Koole Update de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
Deel Deel
Tweet Tweet
Deel Deel
Stuur door Stuur door
Copyright © 2022 JochemKoole.nl



Email Marketing Powered by Mailchimp