McKinsey, 23 februari 2022
Altijd aan. Gepersonaliseerd. En omnichannel. Dat is de ervaring die B2B-verkopers hun klanten zouden moeten bieden. Ga er maar aanstaan...
Volgens dit artikel van McKinsey verdelen B2B-inkopers hun tijd in 3 gelijke delen:
- 1/3e wordt gespendeerd aan traditionele interacties
- 1/3e aan interacties op afstand
- En 1/3e aan digitale self-service.
Dit doen ze eigenlijk voor al hun taken. Als ze nieuwe leveranciers zoeken en overwegen. Maar ook als ze (opnieuw) bestellen.
B2B inkopers verwachten eenzelfde beleving op de 10 kanalen die zij gebruiken tijdens de aankoopreis:
- via e-mail,
- in persoonlijk contact,
- via de telefoon,
- via de website van de leverancier,
- als ze contact hebben met procurement,
- via een mobiele app,
- via het e-procurement portal,
- via video conferencing,
- via web chat
- en als ze zoeken via Google.
De belangrijkste must-dos in een omnichannelstrategie zijn:
- volledige garantie geven,
- alle beschikbare producten online zichtbaar maken,
- de mogelijkheid om via elk van de 10 kanalen te kunnen kopen,
- real-time / always-on klantenservice
- en een consistente ervaring op ieder kanaal.
Om als leverancier te winnen moet je...
- Individuele klanten tijdens de aankoopreis naar het kanaal brengen dat voor hen het meest efficiënt werkt. McKinsey noemt dit journey orchestration.
- Online en offline met elkaar integreren, waarbij digitale en hybride salesteams zorgen voor de meeste groei.
- De ervaring voor de klant zoveel mogelijk personaliseren.
(Ook) in B2B is het dus belangrijk dat afdelingen met elkaar gaan samenwerken. Alleen dan lukt het om je klantervaring aan te sluiten op de wensen en verachtingen van 21e eeuwse inkopers.
Met dank aan Lennart Sloof, die het McKinsey-artikel deelde op LinkedIn.
|