Jochem@JochemKoole.nl | +31647394845
Nieuw jaar, nieuwe update nieuwe stijl
Jochem Koole Quarterly - Q1 2020

Beste <<Voornaam>>,

Het is 2020 en we gaan het anders doen. Qua werk, maar ook qua periodieke update.

Over dat werk lees je meer in het persoonlijke blogartikel 2020.

Over die update kan ik vrij kort zijn: het lukt me niet om je maandelijks iets te geven dat volgens mij echt waardevol is. Dat mijn eigen dienstverlening op de schop ging en er naar mijn mening al teveel informatie is, hielpen vorig jaar niet bij het schrijven van een maandelijkse update. Om die reden ontvang je vanaf nu een kwartaalbericht. En zeg nou zelf: de Jochem Koole Quarterly - dat klinkt toch best goed!?

In deze update lees je berichten over communicatie, marketing & sales, maar ook over (persoonlijk) leiderschap en verandering & digitalisering. Af en toe zal het over middelen gaan die je kunt gebruiken voor marcom, sales of het succesvol doorvoeren van veranderingen.

Het design van deze mailupdate is een beetje aangepast. Het format is echter redelijk gelijk gebleven: eigen werk, dingen die je gezien / gelezen / gehoord moet hebben en kort iets over wat ik in de afgelopen periode heb uitgespookt.

Aangezien deze update eens per kwartaal verschijnt, kan het zijn dat een categorie meerdere items bevat. Ik hoop in ieder geval dat ze waardevol voor je zijn.

Lijkt het je allemaal niets <<Voornaam>>, meld je dan af voor deze kwartaalupdate.

Cheers,



P.S. Nog steeds leuk om feedback te krijgen. Stuur gerust een bericht terug.

2020

Jochem Koole, januari 2020
Een kleine 10 jaar geleden was er volgens mij geen organisatie die geen visiedocument voor 2020 had liggen; een ambitieus beeld voor de toekomst. Een toekomst die inmiddels werkelijkheid is. Althans, het is 2020. Een mooi moment om te kijken in welke mate het toekomstbeeld van toen is gerealiseerd.

Als ik naar mezelf kijk, heb ik mijn persoonlijke doelstellingen voor 2020 ruimschoots gehaald. Op zakelijk vlak mag er echter nog wel wat gebeuren. Dat is precies wat ik de komende tijd ga doen. Operationele werkzaamheden heb ik overgedragen aan mijn compagnon, zodat ik me meer kan richten op strategische en tactische werkzaamheden.


Dit - vrij persoonlijke - verhaal vind je op mijn website. Lezen kost je ongeveer 4 minuten.
Modellen, structuren; sommige mensen krijgen er jeuk van. Ik niet. Ik word er juist blij van. Complexe materie laat zich soms namelijk net wat makkelijker uitleggen aan de hand van een model. Operationele handelingen kunnen vaak net wat meer strategisch worden gemaakt, als je een bepaalde structuur hanteert.

De tools die ik zelf gebruik, vind je terug op de vernieuwde tools-pagina op mijn website: strategische & tactische, maar ook operationele tools. Allemaal gratis te downloaden met een druk op de knop. Een naam of mailadres hoef je er ook niet voor achter te laten.

Doe er je voordeel mee! En vergeet niet over een tijdje te kijken welke nieuwe tools er allemaal bij zijn gekomen.

Waar ben jij fantastisch in!?

René Carayol tijdens Innotown, mei 2019
Als iemand een verhaal kan vertellen, dan is het René Carayol. "Managers mogen dan aan de top van een organisatie staan," zegt hij, "Leiders vind je overal." Carayol reist al 20 jaar de hele wereld over om leiders van grote organisatie te coachen en over leiderschap te vertellen. "Niet één van de mensen die ik coach, is een all rounder. Niemand is foutloos. Ze weten in welke 1 of 2 dingen ze goed zijn. En ze weten waar ze allemaal minder goed in zijn."

Volgens Carayol kan iedereen een leider zijn. Hij geeft 10 tips om een betere leider te zijn:
  1. Geef het goede voorbeeld; lead by example.
  2. Verzamel een groep mensen om je heen die in je geloven. Houd cynici op afstand.
  3. Deel je plan en bestorm daarna de heuvel.
  4. Vraag "Wat vind jij daarvan?"
  5. Diversiteit werkt.
  6. Leer, leer af en leer opnieuw.
  7. Omstandigheden veranderen, waarden niet.
  8. Leer om een stapje opzij te doen.
  9. Fantastische spelers winnen geen prijzen, fantastische teams winnen prijzen.
  10. Wees de leider die jij zelf zou volgen!
Een mooi rijtje wat mij betreft. Ik probeer me er zoveel mogelijk aan te houden en lees het lijstje af en toe nog eens na.

Bekijk het hele verhaal van René Carayol op de website van Innotown.

Gewoon jezelf zijn; misschien niet het beste advies...

Rotterdam School of Management, november 2019
Wees gewoon jezelf, dan komt het allemaal goed. "Dat klopt dus lang niet altijd en voor iedereen," zegt dr. Hannes Leroy. Er is namelijk een verschil tussen de authenticiteit die je zelf voelt en de authenticiteit die anderen waarnemen.

Hij geeft 3 adviezen om dat verschil te overbruggen:
  1. Jezelf authentiek noemen werkt averechts. Hierdoor zien mensen je juist als minder authentiek.
  2. Laat je authenticiteit afhangen van je eigen waarheid / hoe jij de wereld ziet, de waarheid van je publiek - Wie zijn dat? Wat verwachten ze van je? en de waarheid van de organisatie of samenleving waarbinnen je opereert.
  3. Werk aan je eigen gevoel van authenticiteit, maar ook aan de authenticiteit zoals anderen die waarnemen.
Bekijk de korte video en lees het artikel op RSM Discovery.

Hoe EY van experts (online) boegbeelden maakt

Social Media Week Holland, 14 november 2019
Vanuit EY (bij sommigen nog steeds beter bekend als Ernst & Young) heeft een clubje van 80 professionals hun doelgroep in 1 jaar tijd 2,7 miljoen keer weten te bereiken met een relevante boodschap. Daarover vertelde Jaap Schuler, manager externe communicatie, tijdens Social Media Week Holland in Den Haag.

Eind 2017 dachten Jaaps oud-collega Jochem Hoogenboom en ik het Online Champions Programma uit. Gedurende een paar maanden begeleiden we een aantal digitale voorlopers binnen EY. Dat ging erg goed. De champions waren succesvol en het programma werd samengevoegd met EY's bestaande boegbeeldenprogramma.

Persoonlijke online communicatie werd een belangrijk onderdeel van de manier waarop EY werkt aan relaties met de buitenwereld en het versterken van haar reputatie. Er is nu geen onderwerp meer waarvoor EY geen professional als boegbeeld naar voren kan schuiven.

It's a wrap!

Loyens & Loeff, december 2019
Advocatenkantoor Loyens & Loeff is al klant sinds 2013, toen ik net voor mezelf was begonnen. Nadat we in 2014 een stevig traject hadden opgezet en uitgerold (noem het employee advocacy), mocht ik afgelopen jaar nog steeds iedere maand een keer langs komen.

Tijdens de introductiedag vertelde ik nieuwe medewerkers hoe ze een 'online ambassador' konden worden. Voor zichzelf, hun team en Loyens & Loeff. Mensen bewust maken van de mogelijkheden van hun eigen social media accounts, daar ging het om.

In 2020 gaat Loyens & Loeff hier gewoon mee verder. Mijn compagnon
Wietske van Ierssel
neemt de sessies vanaf dit jaar over. Afgelopen jaar was het delen van een groepsfoto vaste prik. Dat leverde altijd veel reacties en zichtbaarheid op. 10 foto's zorgen voor zo'n 1.000 reacties en 100.000 views.
Vond je deze editie van de Jochem Koole Quarterly de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
Deel Deel
Tweet Tweet
Deel Deel
Stuur door Stuur door
Copyright © 2020 JochemKoole.nl



Email Marketing Powered by Mailchimp