Jochem@JochemKoole.nl | +31647394845
Transformeer met een pilot & laat marketeers lekker dom
Jochem Koole Quarterly - Q4 2020

Beste <<Voornaam>>,

Ik ga het kort houden dit keer.

Over een week is het Kerst. Een week later is 2020 voorbij. Ik ben daar niet rouwig om, want dit jaar zat vol onaangename verrassingen.

Ik hoop van harte dat de harde lockdown waar we nu in zitten effect heeft, dat het vertrouwen volgend jaar snel terugkeert en dat we elkaar snel weer in real life kunnen zien.

Hou je taai, fijne feestdagen en tot snel!

Cheers,



P.S. Nog steeds leuk om feedback te krijgen. Stuur gerust een bericht terug.

Transformeer met een pilot

Jochem Koole, december 2020
Werken op een stafafdeling, zoals marketing of communicatie, is lang niet altijd leuk. Gelukkig heb je volgend jaar de kans om daar verandering in te brengen.

Als marketing- of communicatieprofessional kan je echt een adviserende rol pakken, gezien worden als een gelijkwaardige sparringpartner en nog veel effectiever zijn in je werk.

Je krijgt dit voor elkaar met een pilot project.

Wat je precies in die pilot gaat doen, maakt gek genoeg eigenlijk niet zoveel uit. Als je maar op zo’n manier met je collega’s gaat samenwerken (en dan bedoel ik dus ook echt: samen werken) dat je waarde levert en dat ze jou beter leren kennen. En jij hen.

Wil je succesvol een pilot opzetten, zorg dan dat je deze 6 randvoorwaarden voor succes realiseert, voordat je met je project begint.

Het artikel lezen kost je ongeveer 4 minuten.

Laat marketeers maar lekker dom blijven

Ronald Voorn & Mark Ritson, november 2020
Mocht je de komende tijd 40 minuten over hebben, dan is het gesprek tussen Ronald Voorn (Hogeschool Utrecht & Universiteit Twente) en Virtual Marketing Professor Mark Ritson erg de moeite waard. Het gesprek alleen beluisteren kan overigens ook prima.

Een paar dingen die aan bod komen:

Ritson is altijd vrij fel over marketeers. "If markters had paid attention to the last 100 years," zegt hij met een dik Australisch accent, "We would have been a lot wiser and smarter."

Marketeers zouden minder met een fictieve toekomst bezig moeten zijn en meer moeten kijken naar oudere, bewezen modellen. Met de 60 jaar oude 4 P's en NPS is volgens Ritson niks mis.

Iets van de laatste jaren dat volgens Ritson bijvoorbeeld helemaal niet werkt, is targeting. Als je net een nieuwe wc-bril hebt gekocht, zie je alleen maar advertenties voor diezelfde bril. "Why would I need two fucking toilet seats..."

Wat Ritson betreft blijven veel marketeers lekker dom. Dat scheelt hem en zijn klanten weer concurrentie. Ben je toch nieuwsgierig naar de kenmerken die volgens Ritson een goede marketeer maken, dan vind je hier een aantal screenshots uit zijn Mini MBA in Marketing.

En natuurlijk gaat het ook over het huidige, online normaal.

Lesgeven is iets dat prima online kan. Sterker nog; zowel Ritson als Voorn bereiken online eigenlijk meer met hun studenten. Een MBA zal nog steeds een bepaalde waarde behouden, maar waarom zou je die nog om de hoek halen als je 'em in dezelfde tijd ook online aan een internationale topuniversiteit kan halen? "Why would any one study in Melbourne, when you can study at Stanford. Online."

Het hele gesprek duurt 40 minuten en kun je terugkijken op YouTube.

Op naar 2021!

Stéphan Lam, Wietske van Ierssel & Jochem Koole, 2020

In eerdere edities van dit kwartaalbericht ging het al over People Centered Growth, de propositie waar Stéphan Lam en ik het afgelopen jaar hard aan hebben gewerkt. We zijn van plan om in 2021 verdere stappen te zetten en een aantal mooie organisaties te helpen met deze aanpak.

Tegelijkertijd gaat Wietske van Ierssel door met het verzorgen van LinkedIn workshops voor verschillende bestaande, oude ("Leuk dat jullie weer terug zijn!") en nieuwe klanten. Wietske en ik werken al een aantal jaar samen. We doen dat nu onder de naam Connected.

En op de valreep van het jaar heb ik mijn eigen website nog even een kleine poetsbeurt gegeven.

We hebben zin in het aankomend jaar! In een volgend bericht lees je ongetwijfeld meer over onze stappen.
Vond je deze editie van de Jochem Koole Quarterly de moeite waard?
Deel 'em dan met je netwerk of stuur 'em door!
Deel Deel
Tweet Tweet
Deel Deel
Stuur door Stuur door
Copyright © 2020 JochemKoole.nl



Email Marketing Powered by Mailchimp