Google+ wordt vaak vergeleken met Facebook en ik denk niet dat dit terecht is. Facebook, maar ook Twitter en LinkedIn, zijn netwerken die je zo lang mogelijk binnen willen houden. Hoe meer tijd je op die platformen doorbrengt, hoe meer de platformeigenaren over je te weten komen en hoe makkelijker het voor hen wordt om jou die advertenties te presenteren die je het minste storen. Advertenties die er overigens wel voor zorgen dat de platformen kunnen blijven bestaan en wij er met z’n allen (gratis) gebruik van kunnen maken.
Google+ is anders. Het is niet zozeer één plek op het internet. Het is veel meer een sociale laag die over alle Google producten heen ligt. Als je wilt mailen via Gmail, een video wilt uploaden naar YouTube of bestanden wilt opslaan in Drive, zal je een Google+ account moeten aanmaken. Dat deze sociale laag steeds verder wordt geïntegreerd in andere Google producten bleek een week geleden maar weer eens. In deze korte video (3 min. 19 sec.) leg ik uit wat dit betekent en wat de mogelijkheden zijn.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY