Over Jochem

Als mensen aan mij vragen wat ik doe, zeg ik dat ik voor mezelf werk. Dat doe ik sinds de zomer van 2013 op locatie of vanuit mijn kantoor in de Amsterdamse Pijp. Als onafhankelijk consultant en projectmanager help ik bedrijven bij het ontwikkelen van waardeproposities, het innoveren van hun diensten en producten en het optimaliseren van hun marketing- en salesinspanningen.

Het liefst werk ik voor wat ik kennisintensieve B2B-bedrijven noem. Dat zijn zakelijke dienstverleners, zoals organisatieadviesbureau Berenschot, Big 4-kantoor EY en de advocaten en belastingadviseurs van Loyens & Loeff. Het kunnen ook andere commerciële B2B-bedrijven zijn, zoals bouwonderneming Heembouw, railinfrabedrijf Railpro of vastgoedorganisatie Schiphol Real Estate.

Kritische vakidioten

Ik houd van dit soort bedrijven vol kritische vakidioten – wat ik veel minder oneerbiedig bedoel dan dat het wellicht klinkt. Het is fantastisch om met mensen samen te werken die ergens heel veel verstand van hebben en daar vol passie over kunnen vertellen. Of dat nu belastingadvies is, leiderschapsontwikkeling, bouwen volgens het Bouw Informatie Model, het beheren van vastgoed of het ontwikkelen van de beste bovenbouwmaterialen voor de heavy rail. Ik vind het allemaal even geweldig.

Mijn liefde voor dit soort bedrijven ontstond tussen 2011 en 2013 toen ik als senior social business consultant bij Deloitte werkzaam was. Als onderdeel van de communicatie-afdeling mocht ik met een aantal collega’s de hele Nederlandse Deloitte-organisatie “social” maken. Wat dat precies betekende, mochten we zelf uitvinden. Geweldig! We reisden het hele land door, spraken overal belastingadviseurs, consultants en accountants en hielpen hen om via social media de relatie met hun doelgroepen te versterken.

Projectmanagement & communicatie

Voordat ik bij Deloitte aan de slag ging, was ik werkzaam als projectmanager bij online bureaus. We bouwden websites, online ticketingsystemen en applicaties voor allerlei soorten klanten. De projectmanagementervaring die ik toen opdeed, gebruik ik nog steeds. Vooral de Scrum- en agile-elementen. Ook de taal van ontwikkelaars en ontwerpers, die ik steeds beter leerde spreken en begrijpen, komt nog steeds goed van pas. Niet onbelangrijk als je van een online project een succes wilt maken.

Maar het begon allemaal in de theaterwereld, waar ik na mijn studie Communicatie- & Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, aan de slag ging als marketing- & communicatiemedewerker. Communicatie is een prachtig vak. Weten wat je doelgroep bezig houdt en op zo’n manier met hen in gesprek gaan dat zij zich gehoord en begrepen voelen, is volgens mij ontzettend belangrijk. Voor iedere organisatie. Of je nu een waardepropositie ontwikkelt, de diensten en producten van jouw organisatie innoveert of marketing- en salesinspanningen optimaliseert.

Ik help je daar graag bij!