Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen

“Mijn directeur zei tegen me dat ik… eh… wat meer leiderschap moet laten zien.” Ik ben in gesprek met een vakinhoudelijke professional die al zijn hele werkende leven bij dezelfde grote detacheerder werkt. Aan zijn stem hoor ik dat hij het niet eens is met zijn directeur. “Ik laat genoeg leiderschap zien,” hoor ik hem denken, “Alleen jij ziet dat niet.”

En dat is precies waar persoonlijk kennisleiderschap, of thought leadership, om de hoek komt kijken. Thought leaders zijn namelijk verhalenvertellers. Leiders die hun doelgroep richting geven en in beweging brengen. Om zo een verandering te realiseren.

Thought leadership

Kennisleiderschap is wat mij betreft een prima Nederlandse vertaling voor thought leadership. De term is alleen minder populair. Althans, op het internet. Als je via Google zoekt naar kennisleiderschap, krijg je veel minder resultaten dan wanneer je zoekt naar thought leadership.

Toch is het nog niet makkelijk om een goede definitie voor thought leadership te vinden.

Een thought leader is in ieder geval een autoriteit binnen een vakgebied. Vaak een expert. Het kan een organisatie zijn. McKinsey bijvoorbeeld. Die organisatie wordt al sinds de jaren ’60 gezien als thought leader op het gebied van strategisch organisatieadvies. Het kan ook een individu zijn. Zoals Seth Godin. Wat mij betreft een echte marketing thought leader.

Het lastige met thought leadership is dat je het niet kunt claimen. Mckinsey en Seth Godin roepen dan ook niet de hele tijd dat ze thought leader zijn. Wel laten ze vaak hun expertise zien. McKinsey publiceert bijvoorbeeld elke 3 maanden hun wereldberoemde Quarterly. Godin schrijft dagelijks een kort stukje op zijn blog.

Richting

Wil je dat anderen jou als autoriteit zien? Wil je erkend worden als thought leader? Dan heb je allereerst een eigen visie nodig. Expertise alleen is niet genoeg. Met kennis en kunde maak je bijna geen verschil meer. Zeker niet in een steeds digitaler wereld waarin alles al een keer is opgeslagen in een openbare database en gevonden via een gratis zoekmachine.

Mignon van Halderen noemt zo’n eigen visie een novel point of view. Ze is lector thought leadership aan Fontys Hogescholen en deed daarvoor jarenlang onderzoek aan de Erasmus Universiteit. Stéphan en ik hebben het in onze People Centered Growth aanpak over een unieke visie; een heldere, eigen visie op de toekomst die beklijft, triggert en de doelgroep richting geeft.

Het maken van zo’n unieke visie staat centraal in onze aanpak. Letterlijk. Deelnemers aan onze programma’s zijn vakinhoudelijke professionals die zich willen ontwikkelen tot thought leader. Ze zijn al expert binnen hun vakgebied. Wij leren hen om een eigen, uniek verhaal te maken. Een verhaal waarmee ze hun doelgroep richting geven.

Beweging

Thought leaders geven hun doelgroep niet alleen richting. Ze brengen hen ook in beweging. Dat doen ze met wat wij deelverhalen noemen. Dit zijn opzichzelfstaande verhalen, waarmee je jouw doelgroep een klein stapje dichter bij je visie brengt.

Deelverhalen hang je als het ware op aan je unieke visie. Zoals je inmiddels weet, is die unieke visie een heldere, eigen visie op de toekomst. Zo’n visie geeft richting, maar is vaak niet concreet genoeg. Wil je veranderen wat iemand weet, vindt, voelt, denkt of doet, dan kan dat alleen door hen kleine stapjes te laten zetten. Dat is het doel van een deelverhaal.

De vorm van een deelverhaal kan iedere keer anders zijn. Het kan een opiniestuk in de krant zijn, een blogartikel op een eigen website, een video op YouTube, een presentatie tijdens een congres of een draadje op Twitter. Welke vorm je ook kiest, de structuur is iedere keer hetzelfde. Eerst leg jij je doelgroep uit wat ze nog niet weten, dan maak jij je punt, om af te sluiten met je conclusie en vervolgstap voor je doelgroep.

Verandering & leiderschap

Door je doelgroep steeds kleine stapjes te laten zetten, realiseer je uiteindelijk een grote verandering. Het sluit naadloos aan op de Kaizen-filosofie. De enige goede manier om te veranderen, zegt deze filosofie, is mensen consistent kleine, haalbare stapjes te laten zetten op weg naar verbetering.

Dus wil jij een verandering realiseren, dan zul je verhalen moeten vertellen. Geef je doelgroep richting met een visie op de toekomst die ze gemakkelijk kunnen onthouden en hen nieuwsgierig maakt. Breng hen in beweging door consistent opzichzelfstaande verhalen te delen en met hen in gesprek te gaan.

Zo laat je leiderschap zien en groei je uit tot een thought leader. Je draagt een visie uit. Je gaat verbindingen aan met mensen binnen en buiten je organisatie. Je reflecteert op je eigen positionering. Je stelt jezelf open door te laten zien wie jij bent en wat je belangrijk vindt. En je maakt je betrokkenheid zichtbaar. Allemaal prachtige leiderschapskwaliteiten.