Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Als ik mensen vertel over het zakelijk inzetten van sociale media, laat ik hen altijd eerst nadenken over de doelstelling waar zij een bijdrage aan willen leveren (zoals het genereren van nieuwe opdrachten of het werven van collega’s) en de doelgroep die daarbij hoort. Vervolgens leg ik hen uit, dat zij op basis van deze doelstelling en met de doelgroep in hun achterhoofd 1) hun profiel en 2) hun netwerk mogen gaan optimaliseren, om vervolgens 3) content te verzamelen, 4) te creëren en te verspreiden, om tenslotte 5) de dialoog met hun doelgroep aan te gaan.

Google Alerts was altijd één van mijn favoriete tools om het wereldwijde web af te speuren naar content, oftewel waardevolle informatie. Je stelt één keer een zoekopdracht in en vervolgens wacht je tot de resultaten binnenkomen. Dat kon via e-mail, maar ook via RSS in een door jou gekozen reader. Helaas vallen de resultaten van Google Alerts de laatste tijd nogal tegen en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Gelukkig zijn er een aantal alternatieven waarmee jij online nog altijd waardevolle informatie kan vinden.

Talkwalker Alerts

Talkwalker Alerts

De mooiste (en meest 1 op 1) vervanging voor Google Alerts is Talkwalker Alerts. De crawlers van Talkwalker sneupen naar eigen zeggen in 150 miljoen bronnen, geschreven in 187 talen en gepubliceerd in 247 landen. Het bedrijf, dat sinds 2009 is gevestigd in Luxemburg, lanceerde vorig jaar maart de gratis tool Talkwalker Alerts. Net als met Google Alerts maak je er eenvoudig zoekopdrachten in aan en krijg je de resultaten netjes in je mailbox of RSS-reader. Zelf gebruik ik alleen RSS in combinatie met Feedly.

Coosto

Eigenlijk is Coosto een betaalde monitoring tool, vooral bedoeld voor bedrijven die serieus aan de slag gaan / willen met webcare. Echter, Coosto biedt ook een gratis variant: open.coosto.com. Hier krijg je de mogelijkheid om zelf een zoekopdracht in te voeren en de resultaten (max. 5 x per dag) via e-mail te ontvangen. Je mag een aantal van de Coosto-filters gebruiken, waardoor je een beetje kan spelen met bronnen, tijd en impressies. Enige nadeel is dat je de resultaten niet via RSS kan binnenhalen.

Open.coosto.com

Mention

Ook via Mention kun je alerts aanmaken: de tool scant het internet (en dan voornamelijke populaire sociale media) naar resultaten die voldoen aan jouw zoekopdracht. Mention laat je één zoekopdracht gratis aanmaken en geeft je maximaal 250 resultaten per maand terug. Als je meer resultaten wilt, dan zul je daarvoor moeten betalen. Ook mag je van mention niet verder dan 30 dagen terug in de geschiedenis van jouw zoekopracht.

Mention

Topsy

Eigenlijk is Topsy een Twitter-zoekmachine, maar omdat er vandaag de dag heel veel informatie via Twitter wordt gedeeld, krijg je ook via Topsy een mooi overzicht van alle waardevolle berichten die te maken hebben met het onderwerp van jouw interesse. Net als bij de gratis variant van Coosto, kun je ook in Topsy geen berichten via RSS binnenhalen. Wel kun je Topsy vragen de resultaten naar je te mailen. Om deze alerts in te stellen, zul je moeten inloggen.

Topsy

Andere alternatieven?

Een andere alternatief dat ik op mijn lijstje had staan, was IceRocket. De resultaten die deze tool van Meltwater teruggeeft, zijn echter zo teleurstellend, dat ik je deze tool niet wil aanraden. Heb jij nog goede alternatieven om online waardevolle informatie te verzamelen, dan lees ik ze graag terug in de reacties.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY