Digital natives zijn mensen bij wie de (online) technologie er bij wijze van spreken met de paplepel is ingegoten. Hoewel ik (geboortejaar 1980) volgens Wikipedia ook tot deze groep behoor, denk ik bij digital natives meer aan mensen die altijd al mobiel hebben gebeld, meer dan 3 Nederlandse zenders op hun televisie vanzelfsprekend vinden en nog nooit een computer zonder internetverbinding hebben gezien.
Deze digital natives, die ongeveer 10 jaar jonger zijn dan ik, beginnen nu het bedrijfsleven binnen te komen. De gevestigde orde in datzelfde bedrijfsleven, die zo’n 20 tot 30 jaar ouder is dan ik, verwacht van deze generatie dat zij bekend is met de nieuwste online technieken en deze zonder problemen kan toepassen in de dagelijkse werkzaamheden. Althans, dat is mijn ervaring. Het lijkt er echter op dat de digital dino’s (of immigrants – wat een nettere bewoording schijnt te zijn) in de hogere regionen van het bedrijfsleven het niet helemaal bij het rechte eind hebben en zichzelf ook nog tekort doen.
De afgelopen tijd heb ik een aantal digital natives en verschillende dino’s mogen helpen om social media in te zetten als business tool. Opvallend genoeg lijken de dino’s hierin beter te zijn dan de natives. Weliswaar hebben de natives vrijwel allemaal een Facebook-pagina, maar ze vinden het lastig om te bedenken hoe zij social media kunnen inzetten om zichzelf online te profileren, hun netwerk uit te bouwen of efficiënter te kunnen werken. Aan de andere kant zie ik dino’s, waarvan sommigen met maximaal twee vingers tegelijkertijd typen, na enige uitleg over LinkedIn of Yammer enorme slagen maken.
Opmerkelijk? Toch wel, maar het is minder verwonderlijk als je bedenkt dat de dino’s al jaren (werk)ervaring hebben en inmiddels een goed idee hebben van waar zij met “hun” organisatie naartoe willen. Ze moeten misschien een drempel over en de verschillende tools leren kennen, maar als je hen de mogelijkheden en middelen uitlegt, wordt dit vaak heel positief opgepakt. Daarbij komt dat de dino’s door hun hiërarchische positie binnen een organisatie vaak meer draagvlak kunnen creëren en anderen meenemen in hun nieuwe enthousiasme over de mogelijkheden van social media.
Ben je verantwoordelijk voor social media gebruik binnen een organisatie? Don’t dump the dino! Leg hen de mogelijkheden uit, train ze in het gebruik van de juiste tools en beweeg stapje voor stapje in de richting van een echte netwerkorganisatie.
* Met dank aan collega Ardjan Noorland voor de allitererende titel van deze blogpost.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Na de oorlog was het tijd om ons land opnieuw op te bouwen. Vele veranderingen waren gaande en met deze geschiedenis wil je zelf ook graag vooruit. Ik denk dat dit ook van invloed is geweest op deze generatie en dat je zeker kan zien dat het een generatie is met een competentie om zich aan te kunnen passen en te kunnen veranderen.
Juist door in die overgangsfase te zitten / hebben gezeten kan je in mijn ogen ook beter de oorzaken / gevolgen en dus kansen plaatsen. Men zegt wel eens om daadwerkelijk vooruit te kunnen kijken moet je het verleden kennen. De natives waar je over praat kennen, voor mijn gevoel, deze voorgeschiedenis vaak niet en hebben de transformatie niet meegemaakt waardoor ze geen afstand kunnen nemen. Ik zie het regelmatig dat de natives alleen maar gewoon meegaan in de flow van veel informatieconsumptie zonder erbij na te denken.
herkenbaar 😉 ik zie vaak ‘ouderen’ met puberkids die veel beter op de hoogte zijn en veelal al social sccounts hebben/gebruiken om zo contact te houden met hun kinderen.