Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen

Twitter; het blijft een apart sociaal netwerk. Het is geen Facebook, waar je gefilterd de leukste babykiekjes en fraaiste vakantiefoto’s van jouw vrienden te zien krijgt. En het is ook geen LinkedIn, waar je makkelijk netwerkt met jouw zakelijke contacten. Twitter is uniek, maar Twitter is ook best lastig te begrijpen. Zeker als je er net mee begint.

Toch hou ik van Twitter: het is een openbare praatplek, die hele mooie (zakelijke) mogelijkheden met zich meebrengt. Je moet Twitter dan alleen wel een beetje leren kennen en begrijpen. Twitter.com en de Twitter-app zijn daarvoor wat mij betreft niet de meest ideale tools. Ze laten echt te wensen over en daarom gebruik ik liever een aantal andere apps en sites. Een overzichtje.

Oh ja, al deze tools zijn gratis te gebruiken.

Tweeten & Twitteren

Tweeten of Twitteren; dat doe je toch op Twitter? Niet dus! Twitter.com schiet hier echt te kort. Dat Twitter het daar zelf niet geheel mee oneens is, bleek toen ze in mei 2011 Tweetdeck kochten. Vroeger was Tweetdeck een stand alone applicatie, maar nu is het eigenlijk niets meer dan een website, waar je – naast jouw TimeLine, Mentions en Messages – ook kolommen kan toevoegen waarin je de resultaten van zoekopdrachten (Search) en Tweets van een bepaalde groep mensen (List) kunt bekijken.

Volg je meer dan 100 mensen dan zijn Lists essentieel om normaal van Twitter gebruik te kunnen maken. Een tool om deze Lists gemakkelijk te bekijken, is dus wel zo prettig. Als alternatief op Tweetdeck zou je ook Hootsuite kunnen gebruiken. Via die tool kun je niet alleen heel overzichtelijk gebruik maken van Twitter, maar ook van andere netwerken, zoals Facebook, LinkedIn en zelfs Instagram.

On the go gebruik ik Tweetbot. Deze app is er helaas alleen voor iPhone en iPad. Tweetbot kost een paar Euro, maar is iedere Euro meer dan waard. De app oogt niet alleen bijzonder fraai, maar werkt ook erg intuïtief en eenvoudig.

Vind de juiste mensen

Effectief gebruik maken van Twitter, kan alleen als jij de juiste mensen in jouw netwerk hebt zitten. Om dit voor elkaar te krijgen, zal je mensen moeten gaan volgen en waardevolle informatie met hen moeten gaan delen. Als je dat doet, zullen ze jou (hoogstwaarschijnlijk) terug gaan volgen. Maar goed, hoe vind je de juiste mensen? Met de Advanced Search functionaliteit van Twitter kom je waarschijnlijk een aardig eindje op weg.

Twee andere tools die jou goed kunnen helpen zijn FollowerWonk en Topsy. De eerste biedt jou de mogelijkheid om Twitter-bio’s te doorzoeken. Zo vind je bijvoorbeeld heel gemakkelijk al jouw collega’s die jouw bedrijfsnaam in hun profiel hebben staan (of alle Twitterende medewerkers van de concurrent). Eventueel kun je nog filteren op locatie, zodat je Twitteraars in hetzelfde land kan vinden. Topsy is een Twitter-zoekmachine. Eén van de opties die zij aanbieden, is het vinden van influencers op het thema waarin jij geïnteresseerd bent.

Beheer jouw account

Twitter gebruiken is niet alleen een kwestie van Tweeten, ReTweeten en DM-en, het is ook zaak om jouw Twitter-account een beetje te onderhouden. Eerder zei ik al, dat Lists essentieel zijn voor iedereen die meer dan 100 mensen volgt. Als je nog geen Lists (privé en/of openbaar) hebt aangemaakt, maar al wel veel mensen volgt, is Twitlistmanager een handige tool om de mensen die je volgt snel aan één of meerdere Lists toe te voegen.

Twitter is voortdurend in beweging. Mensen beginnen je te volgen, maar stoppen daar soms ook weer mee. Via Who.unfollowed.me krijg je een mooi overzichtje van de accounts die jou niet langer volgen. Eventueel kun je ervoor kiezen om hen ook niet meer te volgen. Met één druk op de knop heb je dat geregeld. Een andere tool die je hiervoor kan gebruiken, is ManageFlitter. Deze tool laat niet alleen zien wie jou niet (meer) volgt, maar ook welke accounts inactief zijn, welke profielen waarschijnlijk nep zijn of wie er een hoge of juist lage Following ratio hebben.

Bekijk het effect van jouw Tweets

Hartstikke leuk natuurlijk al dat geTweet en geReTweet, maar wat levert het op. Sinds kort biedt Twitter wat meer inzage in de statistieken. Via Twitter Analytics ontdek je hoeveel mensen jouw Tweets (hoogstwaarschijnlijk) hebben gezien en hoeveel mensen hierop hebben gereageerd. Een andere tool die je hiervoor kan gebruiken, is SumAll, een tool die overigens ook inzage biedt in metrics van andere sociale netwerken. Op SumAll zie je precies het aantal Replies, ReTweets, Mentions en Favorites. Je bepaalt zelf welke periode jij wilt inzien.

Wil je per Tweet zien hoeveel mensen er zijn bereikt en wie er een belangrijke rol hebben gespeeld in de verspreiding, dan biedt  Where Does My Tweet Go daarvan een mooie visualisatie. Bovendien zet deze tool jouw populairste Tweets achter elkaar, zodat je meteen een idee krijgt van wat werkt en wat niet.

Alle tools op een rijtje

Wat is een dergelijk artikel zonder een lijstje? Daarom nog even alle genoemde tools op een rijtje:

Mis jij er nog eentje? Laat jouw favoriete Twitter-tool dan achter in de reacties op dit artikel.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY