“Ik wens je veel data toe!” Een o zo rake variant op “Ik wens je veel personeel toe!” waar Roos van Vugt me deze week mee confronteerde. Anders gezegd: het is de vraag, of je blij moet zijn met al die data die gedurende de dag op je afkomt. Is het wel mogelijk om die grote lading aan informatie te verwerken, zonder dat je andere werkzaamheden hieronder lijden? Het simpele antwoord is: nee.
De hoeveelheid data die we iedere minuut creëren is gigantisch en het ziet er niet naar uit, dat deze informatiestroom de komende tijd zal afnemen. Helaas is het niet mogelijk om meer uren in een dag te stoppen, dus zul je ervoor moeten zorgen dat je informatie steeds beter filtert. De kwantiteit moet omlaag, de kwaliteit omhoog en het moet via de juiste tools tot je komen. Idealiter op een tijdstip dat voor jou goed uitkomt.
Zelf haal ik veel waardevolle informatie uit blogs. Inmiddels staan er een kleine veertig verdeeld over verschillende onderwerpen in mijn Google Reader / Feedly. Dit betekent letterlijk honderden blogposts per dag. Titels scannen lukt nog wel, maar alle artikelen lezen is simpelweg onmogelijk. Vandaar dat ik vorige week een keuze heb gemaakt om een aantal abonnementen op te zeggen en een nieuw onderwerp toe te voegen: top blogs.
De oude lijst met onderwerpen bestaat nog steeds en de artikelen die daar verschijnen scan ik periodiek. Het lijstje met top blogs bevat de blogs die ik echt wil lezen en waar voor mij de meest waardevolle informatie uit te halen valt. In mijn geval is het een mix tussen praktische en meer theoretische / verklarende blogs:
- Conversation Management
- Daniel Pink
- Don’t Mind Rick
- Fast Moving Targets
- Frankwatching
- Godfrey
- McKinsey Quarterly
- Re:Focus
- Six Pixels of Separation
- Social Media Examiner
- The Brand Builder
Lezen kost tijd en daarom besloot ik ook één van de tips uit het boekje over snellezen van Jan-Willem van den Brandhof op te volgen: voorkom lezen. Wekelijks zit ik vrij veel in de auto. Een prachtig moment om (gratis) podcasts te beluisteren. Het is geen toeval dat de podcasts waar ik naar luister, gelieerd zijn aan de blogs die ik lees:
- Six Pixels of Separation
- Social Media Marketing van Social Media Examiner
Er zijn twee dingen die ik lastig blijf vinden aan het filteren van data. Het eerste is ‘nee’ zeggen. Er is online zo verschrikkelijk veel te lezen, te horen en te zien. En bijna alles is interessant of in ieder geval een beetje. Troost je met de gedachte, dat het onmogelijk is om al deze informatie tot je te nemen. Ook is het niet erg als je een keer iets mist. Er is altijd wel een (Twitter / Facebook / LinkedIn / G+) vriend(in) die je er op wijst.
Het tweede is zo mogelijk nog moeilijker: nagaan wat je echt wilt. Niet wat je allemaal wilt lezen, beluisteren of bekijken, maar wat jij als persoon nu echt wilt in de tijd die jij jezelf daarvoor beschikbaar stelt.
Hoe filter jij jouw informatiestroom en welke pareltjes raad je mij aan?
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Binnenkort organiseer ik samen met Jochem het legendarische event: ‘Small data is beautiful’. Iedereen die een passende comment geeft op deze blog, wordt exclusief uitgenodigd en uitgedaagd op een zeepkist en een event zonder hashtag.
Een positief punt is dat veel bloggers snappen dat je content curation moet toepassen. Hierdoor mis je niks als lezer, wanneer je later ‘intuned’.
En nog een tip: Wil niet alles weten. Ons vakgebied is zo breed dat je óf specialistisch moet focussen óf generalist moet zijn op hoofdlijnen. Wat ben jij of wil je zijn?
Zeg maar, waar ik het artikeltje mee afsluit 😉
Angst verlamt. De ‘fear of missing out’ zorgt ervoor dat je niet meer nagaat wat je nu echt wilt weten. Ik denk dat je jezelf gewoon het volgende voor moet houden:
– Alles wat nieuw is, is niet altijd beter.
– Slow media geven naast info ook plezier (de bevrediging van het lezen van een goed boek bijvoorbeeld)
– Ons zapgedrag maakt dom, is verslavend en tast ons geheugen aan.
– Het antwoord op wat we willen weten ligt vaak besloten in de natuur of in de medemens, niet online.
– Online conversaties geven vaak geen inzichten, echte gesprekken wel.
Daarom is mijn devies back to basic, small data, real conversations and slow media!
Mooi gezegd, Annet. Ik begin onze conversatie toch even online door je te volgen op Twitter.