In 4 stappen het publiek dat bij jou past

Het kost je ongeveer 1 minuut om dit artikel te lezen

Mensen die social media beginnen te gebruiken, zijn soms wat onzeker. “Wat kan ik wel zeggen en wat beter niet?” Een goede vraag, maar start met luisteren naar mensen aan wie jij waardevolle informatie kunt bieden. Deze mensen zul je uiteraard eerst moeten vinden en daarom hieronder 4 hele simpele stappen (wellicht zelfs open deuren) die je kunnen helpen bij het vinden van het publiek dat bij jou past.

1. Zoek de zoekfunctie

Hoewel de zoekfunctie vaak niet een hele prominente plek heeft binnen (sociale netwerk) sites, is hij meestal op dezelfde plek terug te vinden: bovenaan je scherm als onderdeel van een menubalk. Gelukkig is de zoekfunctie altijd te herkennen aan een invoerveld en een vergrootglas-icoontje.

2. Uitgebreid zoeken

De meeste zoekfuncties geven automatisch suggesties van personen binnen je netwerk als je begint met typen (auto suggest) en geven je meteen de meest waarschijnlijk zoekresultaten als je op ENTER drukt. Prettig, als je snel iemand wilt vinden.

Helaas ga je op deze manier wel voorbij aan de uitgebreidheid van de zoekfunctie. Druk daarom eens niet op ENTER, maar klik op het vergrootglas.

Facebook biedt je de mogelijkheid om te filteren op personen, pagina’s, groepen, apps, evenementen, muziek, webresultaten (via Microsoft’s zoekmachine Bing) en berichten.

Twitter maakt het je iets lastiger. Nadat je jouw zoekterm hebt ingevoerd, moet je op een tekstlinkje klikken om uit te komen bij de uitgebreide zoekfunctie. Een mooie functionaliteit waar je kunt filteren op losse woorden, combinaties van woorden, taal, locatie en sentiment (op basis van smileys).

De zoekfunctie van LinkedIn is waarschijnlijk de meest uitgebreide. LinkedIn biedt je vooraf de mogelijkheid om te zoeken op personen, updates, banen, bedrijven, antwoorden, groepen en binnen je inbox. Via advanced search kun je jouw resultaten nog verfijnen op basis van ondermeer keywords, nabijheid, expertise, industrie, ervaring, relevantie en datum.

3. Volg de volgers

Heb je iemand gevonden die het volgen waard is, kijk dan eens wie er nog meer in zijn of haar netwerk zitten. Grote kans dat dit mensen zijn met dezelfde interesses als jij. Klik dus eens rustig door binnen de LinkedIn- of Twitter-connecties van jouw online relaties. Niet voor niets zijn dit relatief open netwerken, waarbij de drempel tot connecten laag is.

4. There’s an app for that

Hoewel het vinden van de juiste connecties (lees: het juiste publiek) grotendeels mensenwerk blijft, zijn er met name voor Twitter genoeg online applicaties die je hierbij kunnen helpen.

Voor het vinden van interessante Tweeps is Twittergids een aanrader. Deze tool heeft een groot aantal Tweeps voor je gecategoriseerd, maar biedt ook een zoekfunctie waarmee je op iedere gewenste term. Twittergids sorteert de Tweeps netjes op volgorde van het aantal volgers en biedt je (na inlog) de mogelijkheid om iemand met één druk op de knop te volgen.

Op welke manieren vind jij online het publiek dat bij jou past?

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY

Gepubliceerd op: 13 november 2011