Als professional heb je met LinkedIn puur goud in handen. Dat zit hem voornamelijk in het aantal mensen dat professioneel (!) gebruik maakt van het netwerk. Wereldwijd telt LinkedIn ruim 347 miljoen leden. Nederland is met meer dan 5,4 miljoen leden na de Verenigde Staten het land met de hoogste LinkedIn penetratiegraad. Ruim 60% van onze beroepsbevolking (15 – 75 jaar) is te bereiken via het platform. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 76% van hen HBO+ is opgeleid, dat 41% manager of hoger is en dat 1 op de 5 verantwoordelijk is voor de allocatie van budget en de selectie van samenwerkingpartners.
Misschien ben jij een marketing- of communicatieprofessional en is één van jouw eerste gedachten om advertenties op dit netwerk in te gaan kopen en op deze manier de doelgroepen van jouw bedrijf te bereiken. Dat kan, maar zelf geloof ik dat – ook in dit digitale tijdperk – mensen zaken doen met mensen. Veel krachtiger is het dus om gebruik te maken van onderstaande features en jouw collega’s enthousiast te maken om dat ook te doen. Ik weet zeker, dat ze er waanzinnig enthousiast over zullen zijn. Bovendien zijn al deze features (voorlopig in ieder geval nog) gratis te gebruiken.
LinkedIn Search
LinkedIn Search – De allerkrachtigste feature van LinkedIn is de zoekmachine die jou in staat stelt om alle 347 miljoen professionals die van het platform gebruik maken, te vinden. De zoekmachine laat jou zoeken op alle (!) woorden die in een profiel voorkomen. Je kan dus zoeken op naam, maar bijvoorbeeld ook op ‘CEO Philips’ om alle mensen te vinden die de woorden CEO en Philips in hun profiel hebben staan. Let op: dit is iets anders dan alle CEO’s van Philips. Overigens is het wel zo, dat als de CEO’s van Philips dit in hun Professional Headline hebben aangegeven, zij als eerste naar boven zullen komen.
Bovendien kun je de zoekresultaten verder verfijnen. Rechts in beeld selecteer je bijvoorbeeld de verschillende onderdelen van Philips als Current Company om mensen uit te sluiten die momenteel niet bij Philips werken. Bovendien opereert deze organisatie over de hele wereld. Wil je alleen mensen in Nederland in de zoekresultaten terugvinden, dan selecteer je The Netherlands onder Location. Heb je liever alleen resultaten uit Amsterdam, dan voeg je deze locatie toe door op Add te klikken en hem te selecteren uit de lijst. Zo ontdek je dat er zo’n 10 Philips CEO’s in onze hoofdstad zitten.
Het mooie van LinkedIn Search is dat de zoekmachine jou deze resultaten toont in volgorde van nabijheid. Ken je iemand die momenteel CEO is bij Philips (en die dit ook in zijn of haar profiel heeft aangegeven), dan zal hij of zij bovenaan komen te staan. Daaronder staan de tweedegraads connecties. Dit zijn mensen die jij (nog) niet kent, maar die wel een contact met jou delen. Door te klikken op Shared connection(s) zie je wie dit contact is. Via Get Introduced (verstopt onder het kleine pijltje rechts naast de blauwe Connect-knop) kan jij jouw contact vragen om jou voor te stellen aan de CEO in kwestie.
Aanvullend: LinkedIn Search heeft altijd minimaal één parameter nodig om te werken en jou resultaten te tonen. Het is een hele mooie manier om te ontdekken, hoeveel mensen er in jouw land (of provincie, woon- of werkplaats) gebruik maken van het netwerk. Via deze zoekopdracht vind je bijvoorbeeld alle Nederlandse gebruikers. Door vervolgens te filteren op Industry (hier vind je een volledige lijst), kan jij bepalen of jij jouw doelgroep via het netwerk kan bereiken.
People You May Know
People You May Know – LinkedIn bestaat al een tijdje (sinds 2003), maar ik durf te beweren dat iedereen die dit leest ouder is dan het netwerk. Hoogstwaarschijnlijk betekent dit, dat jij niet geconnect bent met iedereen die jij kent. Zoals uit bovenstaande beschrijving blijkt, is het heel nuttig om een groot eerstegraads netwerk te hebben. Dit betekent namelijk ook veel tweedegraads connecties en dus veel mogelijkheden om in contact te komen met (potentiële) klanten, opdracht- of werkgevers.
Via de People You May Know functionaliteit vind je mensen die jij hoogstwaarschijnlijk kent. LinkedIn laat jou een oneindige lijst met profielen zien op basis van de gegevens die jij zelf in jouw profiel hebt ingevuld. Dit kan een werkgever, voormalige werkgever of opleiding zijn. In de nieuwe layout is de People You May Know functionaliteit een beetje weggestopt. Je moet eerst alle Ways To Keep in Touch wegklikken, voordat de feature tevoorschijn komt. Via deze link kom je direct op de pagina met mensen die jij waarschijnlijk kent.
Let op: druk niet op de blauwe Connect-knop. Klik in plaats daarvan op iemand’s naam of foto. Dit brengt jou op hun profielpagina. Klik daar op de blauwe Connect-knop en voeg altijd een persoonlijk bericht toe aan jouw uitnodiging.
Email frequency
Email frequency – Vrijwel iedereen vind dat hij of zij dagelijks teveel e-mails ontvangt. Het goede nieuws is, dat jij alle e-mails die via LinkedIn worden verstuurd, uit kan zetten. Je ontvangt dan nog steeds een bericht of notificatie in LinkedIn, maar niet meer in jouw mailbox. Onder Email frequency vind je berichten van LinkedIn, andere leden, groepen, notificaties, updates en nieuws.
Zelf ben ik geen grote fan van e-mail en ik heb veel van deze e-mails dus ook uit staan. De e-mail die ik echter elke dag in mijn inbox wil hebben, is het bericht waarin Network updates staan. Je vind deze onder Updates and news. In de mail lees je wie uit jouw netwerk van baan is veranderd, zoveel jaar in dienst is of zijn of haar verjaardag viert. Een mooie gelegenheid om het contact aan te halen en iemand even een berichtje te sturen!
People Export
People Export – LinkedIn claimt altijd een ‘user first’ beleid te hanteren. Eerlijk gezegd, vind ik dat ze hier de laatste tijd wat vanaf wijken. Mooie functionaliteiten, zoals het doorzoeken van Updates, inzage in het bereik van jouw Updates en applicaties als LinkedIn Maps, verdwijnen zonder duidelijke reden van de ene op de andere dag. Wat mij betreft een groot gemis en de enige reden die ik er zelf voor kan bedenken, is dat deze functionaliteiten op een later moment achter een zogenaamde pay wall zullen terug komen. Je mag er nog wel gebruik van maken, maar dan moet je ervoor gaan betalen.
Over deze (eenzijdige) afhankelijkheid van social media schreef ik kort geleden een artikel voor Marketingfacts. Het huis (lees: profiel en netwerk) is van jou, maar de grond waarop het staat (lees: LinkedIn) heb je slechts in bruikleen. Omdat ik – net als jij waarschijnlijk – zorgvuldig aan mijn profiel en mijn netwerk heb gebouwd, wil ik niet dat deze waardevolle contacten verloren gaan. Regelmatig exporteer ik dan ook mijn LinkedIn-connecties naar een .CSV-bestand, dat ik altijd weer in een andere applicatie kan importeren. Mijn contacten zijn me een hoop waard en ik ben liever niet van derden afhankelijk voor de communicatie met hen.
Bonus: oud & vertrouwd
Homepage oude stijl – Zoals ik al schreef, zijn niet alle vernieuwingen aan LinkedIn verbeteringen. Gelukkig kunnen sommige vervlogen tijden in het heden herleefd worden, dankzij oplettende gebruikers. Björn Bouwmeester wees mij op deze link, waarmee jij jouw LinkedIn-homepage in de oude layout kan bekijken. Het voordeel? Je kan zien wie jouw Updates heeft bekeken en verspreid (Who’s Viewed Your Updates) en krijgt ook veel gemakkelijker inzage in jouw LinkedIn-netwerk (Your LinkedIn Network).
Alle krachtige features op een rijtje
In dit artikel zijn de volgende krachtige LinkedIn features aan bod gekomen:
- Een overzicht van jouw netwerk (1e & 2e graads connecties + leden van de groepen waar jij lid van bent) via LinkedIn Search.
- Een overzicht van alle Nederlandse LinkedIn-gebruikersvia LinkedIn Search.
- Een overzicht van mensen die jij wellicht kent via de People You May Know functionaliteit.
- Een overzicht van e-mails die LinkedIn jou kan sturen via Email frequency.
- People Export om jouw LinkedIn-connecties te exporteren naar een .CSV-bestand.
- Voor zolang als het duurt: LinkedIn’s homepage in oude vertrouwde layout, incl. features Who’s Viewed Your Updates en Your LinkedIn Network.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY