Langzaam maar zeker worden steeds meer mensen overgezet naar het nieuwe LinkedIn design.
Ik heb een paar verschillen voor je op een rijtje gezet m.b.t.
- Jouw profiel
- Je netwerk & de zoekfunctionaliteit
- Content
Je vindt de aanpassingen (en toelichting) in onderstaande presentatie (update 16-01-2017: slides 9 t/m 14).
Wat is er veranderd aan jouw profiel? (update 16-01-2017)
Kregen alle profielelementen in het oude ontwerp nog volop zichtbaarheid en ruimte, in het nieuwe ontwerp is dat anders:
- Van de Summary zijn (op dit moment) alleen de eerste 200 tekens direct zichtbaar. Ze worden door LinkedIn (zonder opmaak) achter elkaar gezet.
- Alleen de beschrijving van jouw huidige Position (de bovenste functie) is direct zichtbaar. Beschrijvingen van overige functies verdwijnen achter een lees meer-linkje. Ook als je meerdere functies tegelijkertijd bekleedt.
- Alleen de eerste 3 Skills (vaardigheden) zijn direct zichtbaar.
- Recommendations (aanbevelingen) zijn niet langer zichtbaar per functie, maar alleen nog in een overzicht.
- Overige informatie is “bij elkaar geveegd” en krijgt een plek onder Accomplishments (prestaties). Een rare naam, omdat hier ook publicaties, talen en projecten onder vallen. Overigens is er van al deze Accomplishments zeer beperkt informatie zichtbaar.
Hoe zit het met het netwerk & de zoekfunctionaliteit?
Het reageren op onpersoonlijke uitnodigingen van mensen die jij (nog) niet kent, is helaas niet makkelijker gemaakt. Het kan gelukkig nog wel. In het overzicht met uitnodigingen (onder Mijn netwerk), klik je op Alle uitnodigingen beheren. In het volgende scherm verschijnt de optie Bericht, waarmee je een bericht terug kunt sturen zonder de uitnodiging te accepteren (of te weigeren).
De zoekfunctionaliteit is het meest ingrijpend gewijzigd. Een groot gedeelte van de zoekfilters die in de oude geavanceerde zoekfunctionaliteit zaten, lijken te zijn verdwenen. Wil je uitgebreider zoeken op LinkedIn, dan moet je hiervoor betalen. Zonde natuurlijk dat LinkedIn deze functionaliteit niet meer standaard beschikbaar stelt, maar het was te verwachten…
En content?
In het nieuwe design krijgt content een prominentere plek. LinkedIn lijkt ons aan te willen sporen om vooral korte, visuele (i.e. met een plaatje) berichten te gaan delen. Het aantal directe zichtbare tekens per Update is teruggebracht van 250 naar 133. Wil je mensen motiveren om jouw Update te lezen, dan zul je deze nog korter en krachtiger moeten formuleren.
Wat tot voor kort alleen mobiel kon, is nu ook mogelijk via de website. In het nieuwe design kun je namelijk een geplaatste Update aanpassen. Om een Update aan te passen, moet je wel je activiteit zichtbaar maken. Dat kan op dit moment alleen als jij jouw profiel op Engels instelt.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Ik denk dat LinkedIn hiermee haar kaarten overspeeld…
Dat zou best eens kunnen, maar hoe bedoel je dat precies?