“Geen idee wat voor berichten ik zou moeten plaatsen…” Ik hoor het mensen nog wel eens zeggen, als het gaat over het zakelijk gebruik van social media of contentmarketing. Eerlijk gezegd verbaast het me.
Zelf word ik namelijk iedere dag overspoeld met informatie. Daar zit veel rommel tussen, maar regelmatig ook echte pareltjes. Een interessante LinkedIn Update van Tristan Lavender bijvoorbeeld. Of een waardevol artikel uit de #voorjougelezen-nieuwsbrief van Stéphan Lam. Of de handige, wekelijkse video-update van Steven Van Belleghem.
Meer dan genoeg inspiratie dus…
Waarom vinden mensen het dan toch zo lastig om een berichtje op social media te plaatsen? Ik denk, dat we elke dag zoveel informatie over ons heen krijgen, dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. De oplossing is wat mij betreft redelijk simpel: een online publicatiesysteem.
Publicatiesysteem in 4 stappen
“Bah, een systeem! Dat klinkt suf en ook als een boel extra werk.” Valt mee. Het idee is eenvoudig. Het publicatiesysteem bestaat uit 4 stappen:
Informatie verzamelen > Informatie verwerken > Berichten creëren > Berichten verspreiden
Stap 1 – Informatie verzamelen
Elke dag krijg je via allerlei bronnen een hoop informatie aangeboden. Je scant wat artikelen op een nieuwssite, krijgt een WhatsAppje naar een podcast-aflevering doorgestuurd, ziet een YouTube-video op Twitter voorbijkomen en krijgt de link naar een waardevol rapport doorgemaild van een collega. Tijd om alles te lezen, te bekijken en te beluisteren heb je niet. Althans, nu niet. Je zult de informatie dus eerst ergens moeten verzamelen.
De tool die ik hiervoor gebruik is Pocket. Eén van de voordelen van Pocket is dat je de tool “apparaat-onafhankelijk” kunt gebruiken. Op je desk- of laptop voeg je een knop toe aan je browser. Met een druk op deze knop kun je heel gemakkelijk artikelen, video’s en podcasts opslaan. Op je telefoon installeer je een app waarmee het verzamelen van informatie een eitje wordt. Zelfs vanuit de LinkedIn-app.
Stap 2 – Informatie verwerken
Alle informatie die je in Pocket verzamelt, komt in een overzichtelijke lijst te staan. Op een moment dat jij tijd hebt, open je Pocket en verwerk je de opgeslagen informatie. In mijn geval betekent dat meestal dat ik de vroege zondagochtend met mijn laptop op de bank doorbreng en de in Pocket opgeslagen artikelen lees. Of ik pak mijn telefoon, als ik met de trein onderweg ben naar een klant, om nog wat verhalen te lezen.
Wat ik heel fijn vind aan Pocket, is dat de tool alle informatie om het artikel heen wegfiltert. Geen schreeuwerige advertenties in de kantlijn, geen flikkerende banners in de tekst en geen rare opmaak. Alleen prettig leesbare letters op een lichtgrijze achtergrond.
Kom je er tijdens het lezen achter dat het artikel toch wat tegenvalt, dan gooi je het gewoon weg door (links boven in beeld) op het prullenbakje te klikken. Wil je het artikel bewaren, dan sla je het op door te klikken op het vinkje. Hij komt dan in jouw archief te staan. Door tags toe te voegen, kun je informatie makkelijk rubriceren en altijd weer terug vinden.
Stap 3 – Berichten creëren
Maar laten we er vanuit gaan dat het artikel, de video of de podcast super waardevol is. Niet alleen voor jou, maar ook voor jouw doelgroep. Delen dus! Dat kan met één druk op de knop (rechts boven in beeld).
Je kunt het artikel rechtstreeks op Twitter of Facebook delen, maar ik kies voor Buffer. Met deze tool kun je informatie op verschillende platformen delen op een moment dat jouw doelgroep online is. En – net als Pocket – werkt ook Buffer “apparaat-onafhankelijk”. De website en smartphone app synchroniseren met elkaar, dus je kunt op het ene apparaat berichten klaar zetten en op het andere apparaat aanpassen.
Ik heb ervoor gekozen om mijn Twitter-account, persoonlijke LinkedIn-account en mijn Facebook-pagina aan Buffer te koppelen. Daarnaast zou je ook nog Google+, Instagram- en Pinterest-accounts kunnen toevoegen.
Het mooie van Buffer is dat je per gekoppeld account bepaalt welke berichten je er publiceert en dat je voor ieder account een eigen bericht kunt opstellen. Doe dit dus ook! Een Tweet op Facebook ziet er raar uit. Net als een LinkedIn Update op Twitter.
Een goed bericht…
- Is wat mij betreft kort & krachtig; Je geeft meteen in de eerste zin aan waarom en voor wie het bericht relevant of interessant is.
- Is visueel; Zie de 5 tips voor visueel aantrekkelijke social media updates.
- Bevat waar mogelijk @mentions van andere organisaties en personen, zodat zij een notificatie van het bericht ontvangen. Via Buffer is het helaas alleen mogelijk om @mentions op Twitter te gebruiken.
- Bevat eventueel #hashtags; Heb je via de zoekfunctionaliteit van het platform waarop je wilt delen, ontdekt dat een bepaalde #hashtag veel gebruikt wordt, dan kun je hierop aanhaken.
Stap 4 – Berichten verspreiden
Als je helemaal tevreden bent over je berichten, zet je ze klaar voor publicatie. Per gekoppeld account stel je in Buffer een eigen publicatieschema in. Zo publiceer ik mijn geBufferde berichten iedere week op dinsdag tot en met vrijdag. De Tweets gaan er op dit moment om 8:15 uur uit, Facebook-berichtjes om 9:30 uur en LinkedIn-Updates om 10:15 uur.
Buffer geeft je (opnieuw per gekoppeld account) ook inzicht in hoe goed je berichten hebben gepresteerd. Je ziet interacties (Likes, Comments en Shares), conversie (Clicks) en bereik. Op die manier kun je gemakkelijk nagaan rond welk tijdstip jouw berichten het hoogste rendement behalen.
Maar pas op!
Het publicatiesysteem gaat jou zeker helpen bij het verzamelen van informatie en het creëren en verspreiden van berichten. Maar pas op! Als je alleen maar berichten via Buffer plaatst, ben je zelf niet meer op de social media platformen aanwezig. Hierdoor ga je waardevolle informatie missen. Dat is op zich niet zo erg. Wat wel erg is, is dat je de interactie met jouw netwerk gaat missen. Vergeet dus niet om in ieder geval een aantal keer per week op Facebook, LinkedIn en Twitter te kijken.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Hartelijk dank, Jochem! Deze app ga ik meteen installeren. Altijd een verrijking jou te lezen.
Met vriendelijke groeten,
Isabelle
Dank voor je positieve reactie Isabelle. Leuk om te horen dat je iets aan deze praktische tip hebt!