Het kost je ongeveer 1 minuut om dit artikel te lezen

Ruim een maand geleden schreef ik een vrij gepassioneerde blogpost over Nederlandse social media experts en het idee om ‘iets’ te gaan doen. Het lijkt me, zes weken later, niet meer dan terecht iets te vertellen over wat mijn collega’s en ik de afgelopen periode zelf hebben gedaan.

Social Business Engineering, dat gaan we doen en daarvoor hebben we een plan geschreven. Het klinkt misschien als een modewoord voor iets dat toch wel weer overgaat, maar bij Deloitte denken we daar anders over. Social Business Engineering betekent voor ons het ondersteunen van onze professionals in het genereren van nieuwe business (bij nieuwe of bestaande klanten) met behulp van social media.

Met dit plan focussen wij onze inspanningen op 1% van onze organisatie, een klein clubje mensen dat de mogelijkheden van social media als business tool snapt, wil en kan toepassen. Meer hierover lees je binnenkort op Frankwatching, want dankzij Marijke van Moll van JungleMinds, maakte ik vorige week kennis met Frank Janssen, die erg enthousiast werd van ons verhaal en ons graag een plekje op zijn site geeft. Daar zijn we best een beetje trots op!

We zetten social media echter niet alleen in om nieuwe business te genereren. We leren onze medewerkers ook om slimmer te werken: een (intern) netwerk op- en uit te bouwen, sneller informatie te vinden en tijd te besparen. Ons interne sociale netwerk gaan we vanaf oktober gebruiken om op een gestructureerde manier dialogen tot stand te brengen en zo met een grote groep in korte tijd een specifiek vraagstuk op te lossen. Na de pilot lees je er hier meer over.