Het kost haar flink wat moeite, maar uiteindelijk windt ze hem om haar vinger. De 26-jarige Anna Delvey strikt een advocaat van een gerenommeerde firma om namens haar een flinke investering te regelen. Delvey zegt een steenrijke Duitse erfgename te zijn en ze heeft een visie. Namelijk de Anna Delvey Foundation, een besloten club en stichting voor kunstenaars.
Het probleem is alleen: Delvey is geen Duitse erfgename. Ze heet niet eens Delvey. Haar echte naam is Anna Sorokin. Het geld waarmee ze haar advocaat zegt te gaan betalen, is er niet. En de geregelde investering verdwijnt als sneeuw voor de zon in dure kledingzaken en luxe hotels. Sorokin wordt veroordeeld als fraudeur en belandt achter de tralies.
Anna Delvey is nep, maar Sorokins geloof in zichzelf en haar visie zijn echt. De Anna Delvey Foundation is er nooit gekomen. Maar wel een populaire mini-serie: ‘Inventing Anna’, waarvoor Sorokin vanuit de gevangenis de rechten verkocht aan Netflix.
Fraude en visie lijken dicht tegen elkaar aan te schuren. En hoe zit dat eigenlijk met thought leaders en hun unieke visie op de toekomst?
Fraude of visie
Als je er zo naar kijkt, zit er misschien maar een dun lijntje tussen fraude en visie. “No startup makes sense,” schrijft professor Scott Galloway in zijn nieuwsbrief. Volgens Galloway is iedereen die een start-up begint in eerste instantie een bedrieger. Start-up-ondernemers hebben fictie nodig. Een verhaal. Om tot de verbeelding te spreken en kapitaal aan te trekken. Alleen zo kunnen ze de voorziene toekomst werkelijkheid laten worden.
“No business I have started, at the moment of inception, made any sense … until it did. Or didn’t,” schrijft Galloway, “The only way to predict the future is to make it.” En dat geldt niet alleen voor start-ups. Het deed me sterk denken aan Ray Kurzweil, mede-oprichter van Singularity University. Kurzweil is ervan overtuigd dat machines op een gegeven moment net zo slim (of zelfs slimmer) worden dan wij. In 2006 schreef hij hierover het boek The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology.
Een paar jaar later werd van het boek een documentaire gemaakt. De docu inspireerde de makers van de televisieserie Black Mirror. Zij maakten de aflevering Be Right Back, waarin een vrouw haar overleden man terugkrijgt als bot. Voor het bedrijf Luka Inc. was dit weer inspiratie om – in de echte wereld – een Replika van een overleden jongen te maken. En zo is de cirkel rond. Met zijn verhaal maakt Ray Kurzweil zijn (en onze) eigen toekomst.
Anna Sorokin is een fraudeur. Ray Kurzweil is een visionair. Sorokin voorzag een toekomst, die ze geen werkelijkheid kon laten worden. Kurzweil kreeg het wel voor elkaar. Het scheelt misschien dat Kurzweil zichzelf niet voordeed als iemand anders. Toch was zijn visie een aantal jaren geleden net zo onwaar als die van Sorokin.
En thought leaders dan?
Thought leaders brengen mensen in beweging. Dat doen ze met een unieke visie; een toekomstbeeld en dus per definitie nog niet waar. Toch zijn thought leaders wat mij betreft geen fraudeurs. Door hun kennis, kunde en ervaring weten ze welke wereld ophoudt te bestaan. Ook hebben ze vaak een goed idee welke trends hun toekomstbeeld versneld werkelijkheid laten worden. En ze hebben een enorme drive om anderen in beweging te brengen.
“Het is frappez toujours,” zegt thought leader Lucien Engelen hierover in aflevering 2 van De Thought Leadership Podcast. Het betekent zoveel als je punt blijven herhalen. Engelen vertelt dat hij soms voor groepen mensen staat die hem aankijken alsof ze water zien branden. Het toekomstbeeld wat hij hen schetst, is voor hen bijna niet te bevatten. Technologische ontwikkelingen gaan echter razendsnel. Iets wat nu onmogelijk lijkt, kan over 10 jaar ‘main stream’ zijn. Vergeet niet dat er in 2008 in Nederland nog niemand met een smartphone rondliep.
Een thought leaders unieke visie heeft alle potentie om werkelijkheid te worden. Engelen gaat nog een stapje verder als hij de vergelijking met futuristen maakt. “Futuristen kijken naar de toekomst,” zegt hij, “Wat gebeurt er over 20 jaar? Thought leaders kijken naar dezelfde toekomst, maar vragen zich ook af: wat gebeurt er over 10 of 5 jaar? En welke actie moet ik nu ondernemen?”
Engelen ziet thought leaders dan ook vooral als gidsen. Ze hebben een duidelijk beeld van de toekomst en gidsen mensen hier naartoe. Dat is hard werken. Je zult mensen stap voor stap moeten meenemen in je visie. Het helpt als je – net als Anna Sorokin – in je visie, maar ook in jezelf gelooft. Zoals professor Galloway schreef in zijn nieuwsbrief: “De beste manier om de toekomst te voorspellen, is om ‘em te maken.” En dat hoeft niet altijd in grote stappen.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY