Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen

Jouw social media updates zijn de moeite van het lezen, beluisteren of bekijken waard. Toch!? Je hebt je goed verdiept in jouw doelgroep en weet waar ze ’s nachts van wakker liggen. Daardoor ben je in staat om precies de juiste informatie op precies het juiste moment met hen te delen.

Maar… Online opvallen en daarmee aandacht krijgen voor jouw update is niet gemakkelijk. Elke dag worden we overspoeld door content. Iedere minuut worden er ongelofelijk veel Facebook-berichten, Tweets, LinkedIn Updates, Snaps, Instagram-plaatjes en WhatsApp-berichten de wereld ingeslingerd. En dan heb je ook nog te maken met een enorme hoeveelheid mailtjes in je inbox, de telefoon die maar blijft rinkelen en collega’s aan je bureau.

Voor jouw doelgroep is dat niet anders en daarom zeg ik altijd: “Mensen hebben geen tijd en geen zin om jouw social media update te lezen, te bekijken of te beluisteren.” De grootste uitdaging die voor je ligt, is om hen te verleiden dit toch te doen. Een visueel aantrekkelijke update helpt hier enorm bij, maar hoe regel je dat? Vijf praktische tips!

Tip 1 – Gratis plaatjes via CC Search

Misschien heb jij (binnen jouw organisatie) niet de beschikking over een enorme bibliotheek met afbeeldingen en is het soms lastig om een plaatje te vinden dat bij jouw update past. Met CC Search doorzoek je diverse bestandenbibliotheken (zoals Flickr, Google en Wikimedia) en vind je plaatjes, filmpjes en muziekjes die vallen onder de Creative Commons licentie. Veel van het materiaal met deze licentie, mag je hergebruiken onder vermelding van de originele auteur.

Tip 2 – Fotografietips van Else Kramer

Else Kramer is smartphonefotograaf. Vroeger fotografeerde ze met een spiegelreflexcamera. Totdat ze op een gegeven moment al het gesjouw met statieven, lenzen en flitsers zat was en besloot zich te focussen op de camera die je altijd bij je hebt: je smartphone.

Je kunt allerlei hele leuke cursussen bij Else volgen, maar op haar website geeft ze ook een aantal praktische tips:

In plaats van beelden uit een bibliotheek te halen, maak je gewoon jouw eigen plaatjes! Die mag je sowieso (rechtenvrij) gebruiken in je social media update.

Tip 3 – Gratis alternatieven voor Photoshop

Misschien is het plaatje dat je hebt gevonden of hebt geschoten met je smartphone nog niet helemaal naar je wens. Met Photoshop kun je afbeeldingen volledig naar eigen wens aanpassen, maar Photoshop is niet gratis. Voor € 12,09 per maand heb je abonnement op Adobe Creative Cloud en beschik je altijd over de nieuwste versie.

Vind je dat (op dit moment) te duur, dan zijn er ook allerlei alternatieven:

  • Else is, net als ik, enorme fan van Snapseed. Het programma is inmiddels eigendom van Google en je kunt de app gratis downloaden voor je iPhone of Android-apparaat. De app laat je uitsneden van je foto’s maken, kleuren aanpassen en nog veel meer. De app werkt simpel en intuïtief. Heb je meer hulp nodig, dan kun je bij Else ook een online cursus volgen.
  • Overigens lijkt Apple ook steeds meer functionaliteiten van Snapseed (en Instagram) over te nemen in haar eigen foto-applicatie. Op je iPhone of iPad kun je standaard al aardig los gaan op je foto’s.
  • Werk je liever op je desk- of laptop en kan of mag je geen Photoshop installeren, dan bieden deze alternatieven wellicht uitkomst. Arthur Stolwijk van Entopic zette 3 webapplicaties voor je op een rijtje. Zelf heb ik alleen ervaring met Pixlr, dus hoor graag wat jij van de andere applicaties vindt.

Tip 4 – Maak er een collage van

Facebook en Twitter bieden je de mogelijkheid om meerdere plaatjes aan één update toe te voegen. LinkedIn biedt die mogelijkheid helaas (nog) niet. Wil je toch meerdere afbeeldingen aan één update koppelen, dan kom je al snel uit op een collage.

Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee jij een collage kunt maken:

  • Volgens Björn Bouwmeester van Heembouw, waar ik de afgelopen periode een aantal workshops over content mocht verzorgen, is Diptic een goede app. De app kost een schamele € 3,49 en geeft je de mogelijkheid om keurig nette (watermerkvrije!) collages te maken.
  • Björn’s collega Ghislaine de Lange kwam tijdens onze workshop nog met een alternatief. Live Collage is gratis. Je moet alleen voorzichtig zijn dat je niet per ongeluk één van de gigantische reclamebanners in de app aanklikt.

Tip 5 – Zeg het in je plaatje

Verschrikkelijk: van die ‘inspiratiequotes’ voor een sfeervolle herfstbladeren- of dauwdruppelsachtergrond. Ik heb er helemaal niets mee, maar je kunt ze maken met Pablo, een programma gemaakt door de mensen van Buffer en een tip van Björn.

Overigens gebruikt Björn Pablo niet om ‘inspiratiequotes’ te maken. Hij gebruikt de app om gemakkelijk plaatjes te maken voor Facebook- en Twitter-updates, waar Pablo templates voor biedt. En in plaats van een quote, kun je er natuurlijk ook een serieuze boodschap in je plaatje zetten. Met jouw bedrijfslogo in een rechter benedenhoek ziet het er meteen zeer professioneel en aantrekkelijk uit.

Doen!

Het kost iets meer tijd om je update te voorzien van een plaatje, maar de meeste netwerken belonen visueel aantrekkelijke updates met meer interacties, meer bereik en daardoor hopelijk ook meer clicks. Zoals met eigenlijk alles in het leven geldt ook hier: ga in eerste plaats voor kwaliteit en in mindere mate voor kwantiteit. Gewoon doen dus!

Oh ja, aanvullende tips zijn van harte welkom in de reacties!

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY