Gisteren las ik dat ons kikkerlandje meer dan 3.000 social media experts rijk is. Waarschijnlijk ben ik er één van, omdat ik een vervoeging van het werkwoord ‘adviseren’ gecombineerd met ‘social media’ in mijn Professional Headline heb staan. Ik krijg er gemengde gevoelens bij. Mijn vak (communicatie) neem ik erg serieus, maar ik begrijp ook de scepsis.
Ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd (waar ik destijds overigens ook heel bewust voor heb gekozen) en geloof er heilig in, dat je met communicatie oorlogen kunt starten en beëindigen. Niet zo vreemd, want vrijwel alles is communicatie. Wat we in al onze theorieën en ideeën (voor het gemak) wel eens vergeten, is dat communicatie altijd iets is tussen mensen. En mensen… daar kun je maar heel moeilijk iets met zekerheid over zeggen.
Toch boeit die moeilijkheid me enorm en dat is misschien ook wat ik zo mooi vind aan social media. Het biedt je de mogelijkheid om het menselijke aspect in communicatie zichtbaar te maken. Je ziet dan ook ineens hele rare dingen. Communicatielijnen waarvan je dacht dat ze recht waren, lopen krommer dan krom en komen dus nooit aan bij de mensen die je wilt bereiken. Sterker nog hele afdelingen ontlenen hun bestaansrecht aan het rondlopen in cirkeltjes.
Social media maakt dat alles soms pijnlijk zichtbaar en dat is voor niemand leuk: niet voor de mensen wiens boodschap nooit aankomt en niet voor de afdeling die de bui al ziet hangen. Toch zullen we er iets mee moeten met z’n allen en ik ben van mening dat het de taak is van de ‘social media expert’ om samen met anderen te bekijken op welke manier je dat het beste kunt doen.
Al een half jaar lees ik, dat Google+ het snelst groeiende nieuwe platform is waar (laten we eerlijk zijn) maar een paar mensen echt gebruik van maken, dat KLM de beste social media cases neerzet en dat er miljarden omgaan in het aan- en opkopen van social tools. Prachtig allemaal (en dat meen ik), maar het is tijd om de handen uit de mouwen te steken en samen met je collega’s te kijken hoe jij – als social media expert – een bijdrage kunt leveren aan de doelstellingen van jouw organisatie.
Dat is in ieder geval wat ik de komende maanden ga doen. Net als in andere organisaties gaan er bij ons bezuinigingen aankomen waar je niet vrolijk van wordt. Dat is vervelend, maar het is ook een feit waar niets aan te doen is. Tijd dus om creatief om te gaan met de beperkte middelen die je krijgt en resultaten te boeken. Over een jaar of twee moeten de mogelijkheden die social media bieden, bij iedereen tussen de oren zitten, zodat ik (en de andere ‘social media experts’ van Nederland) mij weer kan richten op de volgende stap in (online) communicatie.
Wat gaan jullie de aankomende maanden doen?
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Ga eens wat doen op G+ !! 🙂
Sinds wanneer is daar wat ’te doen’ dan? :p
Hey Jochem,
Wat ik ga doen is zorgen dat er bij een aantal van mijn klanten nu eindelijk eens door die silo’s heen gebroken wordt en dat er wordt samengewerkt voor het gedeelde hogere doel: namelijk het verbeteren van de klantervaring over alle kanalen heen. Ik hoop de hindernissen en belemmeringen die hiervoor op mijn weg worden geworpen vakkundig uit de weg te ruimen en zo door te stomen naar een succesvolle implementatie van social binnen organisaties die elke dag een bijdrage levert aan concrete business doelstellingen. Ik ben al een heel eind op weg, maar nog genoeg te doen. Tja, het houdt je van de straat heh. Maar vind dit als communicatiespecialist wel het meest interessante en misschien ook wel effectieve gebied om een bijdrage op te leveren. Wens jou en mede communicatiespecialisten veel succes met het bereiken van hun doelstellingen en sta altijd open voor een sparsessie.
Mooie doelstellingen! Laten we elkaar, als communicatiespecialisten, vooral op de hoogte houden en van elkaar blijven leren.
Ach Jochem, het goede nieuws, aldus velen, is dat ‘inzet van social media niets kost’. Dus twitter wat vaker, open een LinkedIn discussie hier of daar, flans een leuk Facebook dingetje in elkaar en we staan voor niks nog beter op de kaart…. (zucht)
Lekker makkelijk, toch!? 😉
Hoi Jochem,
Deze tijd van bezuinigingen biedt ook een kans om meer creatief en inventief te zijn. Juist door samen te werken en van elkaars expertise gebruik te maken. Krachten bundelen dus! Ik doe graag met je mee.
Lijkt me mooi. Let’s do it!
Toch wel weer leuk dat ik via een LinkedIn update op je blogpost terecht kom 🙂
Bedankt voor je verfrissende visie.
Kennis delen en motiveren.
Ook ik ga proberen bij mijn klanten de afdelingsmuurtjes omver te trappen en mensen samen aan het gemeenschappelijke doel te laten werken. Door concrete, kleine stappen, leuke interne campagnes, wat tips en workshops hier en daar, veel lullen, maar minstens net zoveel poetsen. Dan komen we er wel ;-).
Goed blog Jochem en ja ook ik zal er als eenpitter met twee bedrijven flink aan moeten trekken om de boel goed te laten verlopen. Ook bij mijn klanten en met mijn partner(s). Het woord silo viel al eerder bij Anneli, maar die gaan we eens flink doorbreken. Social (en communicatie!) vanuit de kern. Niet langer als externe schil.