Sociale media zijn krachtige tools om jouw kennis en kunde te laten zien en je mening te laten horen. Met name, omdat er heel veel mensen gebruik van maken. Maar hoe zit het met de content die je daar deelt? Blijf jij daar de eigenaar van? En de connecties die je aangaat? Kun je vrijelijk over hun contactgegevens beschikken? Soms is een eigen plek op het wereld wijde web wel zo prettig. In dit artikel een aantal praktische en gratis tools om je eigen website op te zetten en te onderhouden.
Voordat je begint
Voordat je aan je eigen website begint, is het – los van het doel en de inhoud – goed om je een aantal dingen te beseffen. Vrijwel iedere site bestaat uit een front end (dat wat je ziet in jouw browser), een database met gegevens (tekst, plaatjes, video’s, etc.) en allerlei code-bestanden (die data van en naar de database brengen en ervoor zorgen dat de pagina’s van je website getoond kunnen worden in een browser). Voor de database en de code-bestanden heb je ergens een harde schijf nodig verbonden met het internet: een server. Zelf huur ik voor een paar tientjes per jaar 1 gigabyte op een gedeelde server via Internethost. Hun servers zijn 99,95% van de tijd bereikbaar en hun dienstverlening is prima.
Om je website toegankelijk te maken voor jouw publiek, heb je een tenslotte nog een domeinnaam nodig. Sinds 1996 beheert de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) het .nl domein. Vaak kun je via een hostingpartij (in mijn geval Internethost) de door jouw gewenste domeinnaam laten registreren bij de SIDN. Nadat je een hostingpartij hebt gekozen en jouw domeinnaam hebt geregistreerd, kun je aan de slag. Om bestanden van en naar de gehuurde serverruimte te sturen, heb je een FTP-client nodig. De FTP-client van FileZilla is een uitstekende gratis oplossing die je de mogelijkheid geeft om bestanden van en naar verschillende servers te sturen.
De tools
Uiteraard kun je jouw website from scratch zelf bouwen, maar het is veel sneller om aan de slag te gaan met een bestaand pakket. Deze website draait op WordPress, een gratis softwarepakket bestaande uit een front end (jouw website) en een Content Management Systeem (CMS) waarmee je allerlei data (tekst, plaatjes, video’s, etc.) naar je database kunt schrijven en bewerken. De front end van een WordPress site staat niet vast. Via het CMS kun je zelf allerlei gratis en betaalde Themes downloaden. Het helpt om eerst wat berichten en pagina’s aan te maken, voordat je jouw Theme kiest. Op deze manier krijg je namelijk een veel beter beeld van hoe jouw website eruit komt te zien.
Als je – net als ik – nooit helemaal tevreden bent over de Themes die worden aangeboden, kun je zelf in de stylesheet van jouw website bepalen hoe groot je titels moeten zijn, hoe de hyperlinks eruit moeten zien, enzovoort. Het Cascading Style Sheet (CSS) bestand van je website (vaak stylesheet.css) bepaalt, hoe de site eruit ziet. ShiftEdit is een applicatie waarmee je alle bestanden rechtstreeks op jouw server kunt bewerken. In de CSS Tutorial van w3schools.com lees je, welke codes je kunt gebruiken. Gelukkig denkt ShiftEdit met je mee en vult de tool waar nodig aan. Om aan de voorkant van je website sneller te vinden wat je zoekt, gebruik je Firebug of druk je op F12 in je browser om de developer tool te openen. Wil je plaatjes voor jouw site op maat snijden, schalen of op een andere manier aanpassen, gebruik dan Pixlr Editor. Deze web based tool kan bijna alles wat Photoshop kan en is gratis te gebruiken.
Meten is weten. Veel hostingpartijen bieden wel iets van statistieken aan, maar Google Analytics is toch wel het meest uitgebreide pakket. WordPress biedt je een Plugin waarmee je jouw eigen Analytics code in je website kunt plakken, zodat je precies weet hoeveel mensen jouw site bezoeken. Om meer bezoek op je site te krijgen, maak je natuurlijk gebruik van je eigen sociale netwerken. Daarnaast kun je Add This gebruiken om bezoekers van jouw site de mogelijkheid te geven jouw content via hun eigen netwerk te verspreiden. Wil je meer vaste bezoekers, dan kun je mensen de mogelijkheid bieden zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Hiervoor kun je MailChimp gebruiken.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Dank voor dit artikel. Altijd goed om de beginners op weg te helpen. Wat ik nog wil toevoegen is dat als je dat kunt, dat je dan het beste wat je afleidt van je eigenlijke doel, te weten promotie, zichtbaarheid en geven van je informatie aan geinteresseerden, zoveel mogelijk moet outsourcen.
Tegelijkertijd is het zo dat je het allemaal zo simpel mogelijk moet houden. Nieuwbrieven kunnen best als een gewone mail de deur uit (met een geautomatiseerd systeem, dat wel, maar zonder poespas).
En het is zoals ik op steeds meer plekken hoor van bijzonder groot belang (zeker voor diegenen die kennis moeten verkopen) om je email lijst vanaf het begin goed bij te houden. Social media komen en gaan. Nu is het FB, morgen G+ en overmorgen? Zie Hyves. Emails die zullen waarschijnlijk nog een tijdje blijven en zitten in een intiemere omgeving dan vluchtige social media.
Ben benieuwd hoe andere lezers dit ervaren of zien.
Dank voor deze aanvulling, Pascal. Zeker nuttig.
Wat je eigenlijk zegt (als ik dat mag samenvatten), is: focus op de dingen die daadwerkelijk leiden tot het doel dat jij voor ogen hebt, en zorg voor een goed systeem om je relaties te managen.
Helemaal eens!