Het succes van een social business project valt of staat met de mensen binnen jouw organisatie die de zakelijke mogelijkheden van sociale media snappen en daadwerkelijk bereid zijn om hun eigen sociale netwerken in te zetten. Ik noem hen social business champions.
In deze korte video (3 min. 51 sec.) vertel ik je hoe je (potentiële) social business champions binnen jouw organisatie kan herkennen. Misschien kom je erachter dat jij zelf een (potentiële) social business champion bent.
Zijn er volgens jou nog andere kenmerken voor een social business champion? Ik lees ze graag terug als reactie op dit artikel.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Dan ‘moeten’ werknemers dus echt achter het bedrijf staan waar ze werken. Dat gaat vast voor veranderingen zorgen en bedrijven meer verantwoordelijk maken voor HOE ze zaken doen. Alleen met deze ‘van binnen naar buiten’ beweging zullen bedrijven klanten werkelijk centraal zetten. En zo is klantenservice geen afdeling meer, maar een attitude! Denken jullie ook niet?
Dank voor je reactie, Liesbeth. Ik denk, dat het bedrijf vooral ook achter haar medewerkers moet staan. Ricardo Semler (Semco) beschrijft dit ook in zijn boek ‘The Seven Day Weekend’ dat al in 2002 verscheen.
Semler maakt de vergelijking met een school en vraagt zich af, waarom veel bedrijven hun medewerkers niet voldoende lijken te vertrouwen en hen steeds moeten controleren.
Hij gelooft niet in hiërarchische structuren en controlemechanismen die veel tijd in beslag nemen en processen vertragen. Hij laat zijn (duizenden) medewerkers juist vrij en geeft hen de verantwoordelijkheid om zelf op zoek te gaan naar waar ze goed in zijn en de meeste voldoening uithalen.
Hierdoor heeft hij een succesvolle en uiterst wendbare organisatie gecreëerd. Zijn boek is een absolute aanrader. Bruikbaar en leerzaam.