Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen

Geld – In Calvinistisch Nederland doen we er altijd een beetje moeilijk over. Je mag het wel verdienen, maar het liefst niet al teveel. En als je dat wel doet, dan moet je dat vooral niet teveel laten zien. Op zich heel gezond en laten we eerlijk zijn; het siert mensen ook als ze niet al teveel met hun centen lopen te patsen. Maar… We kunnen ook te moeilijk doen over geld.

Money makes the world go round!

Uiteindelijk is er op dit moment nog geen enkele bank in Nederland waar jij jouw hypotheek maandelijks met goed bedoeld advies kan komen betalen en ook de bakker wil gewoon een paar Euro’s zien voor de krentenbollen die jij bij hem koopt. Of zoals Wikipedia het zegt: geld zorgt ervoor dat er geen directe ruil nodig is en da’s best fijn als de bank of de bakker niet op jouw advies zitten te wachten, maar jij wel in jouw huis wilt blijven wonen of zin hebt in een krentenbol. Ook kunnen we geld gebruiken om eenheden van waarde te benoemen. Zo bedragen de maandelijkse hypotheeklasten € 1.000,- en kosten die 6 krentenbollen € 2,-.

Wie zaken doet, krijgt met geld te maken. Mensen die zich met sales bezig houden en dagelijks producten of diensten proberen te verkopen, weten dat als geen ander. Vandaag de dag worden marketingprofessionals echter ook steeds vaker verantwoordelijk gehouden voor het leveren van een aantoonbare bijdrage aan de totstandkoming van leads, die weer leiden tot offertes en uiteindelijk tot deals. Dat is helemaal niet zo vreemd. De definitie van marketing is immers nog steeds ‘alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen’ (volgens Wikipedia althans).

Persoonlijk denk ik, dat marketing en sales steeds meer in elkaar schuiven. Sterker nog, binnen veel B2B organisaties kunnen alle medewerkers een bijdrage leveren aan het verkopen van producten of diensten. Iedereen is verantwoordelijk voor een stuk marketing en sales en daar is niks vies aan, want de schoorsteen van het bedrijf zal moeten blijven roken, zodat jij en jouw collega’s jullie banen kunnen houden, iedere maand jullie hypotheek kunnen betalen en af en toe een krentenbol kunnen eten. Het is alleen wel anders dan dat jij of jouw collega’s tot nu toe gewend waren…

It’s all about… people

Alle digitale technologie van de laatste tijd ten spijt, is er wezenlijk niet zo heel veel veranderd. Mensen doen nog steeds zaken met mensen. Het draait dus niet alleen om geld, maar ook vooral om mensen. De juiste mensen, dat dan weer wel. Mensen die behoefte hebben aan jouw product of dienst en mensen die jou hiervoor kunnen betalen. Hoe vind jij deze mensen? Met behulp van online technologie natuurlijk.

Veel van mijn presentaties begin ik met drie feiten: digitale technologie maakt een steeds groter onderdeel uit van onze samenleving en onze economie, informatie staat steeds minder gelijk aan macht en miljoenen mensen zijn met elkaar verbonden via social media. In een vorig artikel beschreef ik al, hoe jij kan profiteren van deze online verbondenheid en LinkedIn kan gebruiken om de juiste mensen bij de juiste bedrijven te vinden. Er zijn echter nog een aantal websites die jou goed van dienst kunnen zijn. Veel informatie is immers opgeslagen in publiekelijk toegankelijke databases (informatie ≠ macht). Laten we er dan ook maar gebruik van maken.

Komen ze:

  • De bedrijvendatabase van Managementscope.nl – Op deze website vind je een overzicht van alle grote Nederlandse bedrijven (AEX, MidCap, SmallCap, Lokaal en niet beursgenoteerd). Per bedrijf lees je niet alleen waar het hoofdkantoor is gevestigd, maar krijg je ook inzage in omzetcijfers, de bestuurders en commissarissen. Best handig als je op zoek bent naar de beslissingsmakers bij een potentiële klant of samenwerkingspartner.
  • De indexendatabase van Beurs.nl – Of het goed gaat met een beursgenoteerd bedrijf, kan je (deels) nagaan door te kijken naar de aandelenkoers. Op deze website vind je niet alleen bedrijven op de AEX, maar bijvoorbeeld ook de laatste stand van zaken binnen grote Amerikaanse multinationals op de Dow Jones of  Amerikaanse technologiebedrijven (zoals Facebook, Google en TripAdvisor) op de Nasdaq.
  • De Open Companies database van Graydon – De Kamer van Koophandel geeft jouw via hun Handelsregister toegang tot een schat aan informatie. Om bij deze informatie te komen, zal jij echter moeten inloggen met jouw KvK-gegevens. Heb jij deze gegevens niet, maar wil jij toch bedrijfsgegevens van (potentiële) klanten en samenwerkingspartners achterhalen, dan kan jij hiervoor terecht bij de Open Companies database van Graydon. Niet alleen vind je KvK-nummers, maar ook het aantal FTE en soms zelfs informatie over het betaalgedrag van de organisatie. N.B. Voor dat laatste moet de organisatie wel zelf gegevens hebben verstrekt.
  • De Business Graph van Crunchbase – Omdat wij onszelf de afgelopen jaren flink afhankelijk hebben gemaakt van Amerikaanse technologie, is het ook fijn om iets van de achterkant van deze bedrijven te snappen. Op Marketingfacts schreef ik een tijdje geleden over de merkwaardige beslissingen die bedrijven als Facebook, LinkedIn en Twitter soms nemen. Om de reden te achterhalen, suggereerde ik ‘follow the money’ en dat kan gemakkelijk via Crunchbase. Zo lees je bijvoorbeeld hoeveel geld er inmiddels in Twitter is gepompt, door wie, welke overnames werden gedaan, voor hoeveel en welke mensen hiervoor als bestuurders verantwoordelijk waren.

Doe je voordeel met deze informatie. Zaken doen gaat om geld en om mensen, dus het is fijn om goed beslagen ten ijs te komen. Mocht jij aanvullingen op bovenstaande lijstje hebben, dan lees ik ze graag terug in de reacties op dit artikel.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY