Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

2013 was een bijzonder jaar voor mij. In de zomer verruilde ik mijn vaste dienstverband bij Deloitte namelijk voor het zelfstandig ondernemerschap. Een stap waar ik tot nu toe zeker geen spijt van heb. Voornamelijk omdat er vanuit mijn netwerk (dat ik zowel online als offline onderhoud en dat voortdurend groeit) een aantal hele leuke opdrachten mijn kant op kwam.

Nog voordat ik goed en wel voor mezelf was gestart, had ik mijn eerste opdracht al afgerond. Daniel Francès van The Cold Call Company was zo enthousiast en overtuigd van mijn aanpak, dat hij mijn allereerste klant werd. Ik mocht een strategisch plan van aanpak schrijven, dat in samenwerking met twee andere partijen werd uitgevoerd. Niet alleen was het ontzettend leuk en leerzaam om met verschillende partijen samen te werken, deze eerste opdracht gaf mij het vertrouwen dat er nog meer zouden volgen. En dat gebeurde…

Vanaf september begonnen de zaken echt te lopen. Stéphan Lam van Microsoft Nederland vroeg mij of ik drie sessies ‘Luisteren via sociale media’ wilde komen verzorgen. Doel van deze sessies was om medewerkers die hierin geïnteresseerd waren, te leren op welke manier zij via hun eigen online sociale netwerken kunnen luisteren naar wat (potentiële) klanten over hun organisatie, producten en dienstverlening zeggen. Uiteraard met het doel om deze (potentiële) klanten daarna zo persoonlijk en goed mogelijk verder te helpen.

Wat ik zo mooi vind aan Microsoft Nederland is dat ze de kracht van de persoonlijke sociale media accounts van hun medewerkers erkennen en dat zij hun medewerkers echt helpen om hier op een zo goed mogelijke manier gebruik van te maken (als ze dat zelf graag willen). Maar wat deze opdracht voor mij vooral benadrukte, is dat het succesvol gebruik van sociale media echt begint met luisteren. Wat jouw doelstelling ook is: luister naar jouw doelgroep om hen beter te leren kennen en te weten wat er precies bij hen speelt. Hoe je dat doet, leg ik uit in deze korte video (2 min. 51 sec.).

Dat het succesvol implementeren van social business een aanjager nodig heeft, zag ik weer bij Grant Thornton. Daar neemt een marketing-/communicatiemedewerker deze rol voor zijn rekening. Nadat ik in overleg met hem een blauwdruk voor een pilot project had opgesteld, is hij degene die de deelnemers praktisch verder helpt en hen blijft aansporen en prikkelen om zelf aan de slag te gaan en te blijven. Dat doet hij door met hen af te spreken, hen te mailen of interessante stellingen te delen via de LinkedIn groep die de organisatie intern gebruikt.

Het Pareto principe stelt dat alles grofweg is verdeeld volgens een 80/20-verdeling. 20% van jouw klanten zorgen voor 80% van jouw inkomsten, 10% van de Twitteraars zorgen voor 90% van de Tweets, etc. Dat dit principe ook geldt voor de implementatie van social business wist ik inmiddels al en zag ik weer terug bij Loyens & Loeff.

Samen met Pauline de Hek – Jonquière organiseerde ik een vrijblijvende inspiratiesessie voor de advocaten en belastingadviseurs die werken op het Loyens & Loeff kantoor in Amsterdam. Ongeveer 10% melde zich aan. Zij schreven zich wel vrijwel allemaal in voor één van de aansluitende workshops, waar we al snel ontdekten wie de zakelijke mogelijkheden van sociale media echt snappen en bereid zijn om hun eigen online netwerken daadwerkelijk in te zetten.

Naast deze mooie opdrachten mocht ik in november spreken tijdens Het Communicatie Congres, waar ik inviel voor Jos Govaart van PR-bureau Coopr, en op uitnodiging van Marc Schweppe tijdens de NBA Accountantsdag. Tijdens beide evenementen kwam ik er weer achter dat je met zo’n spreekbeurt weliswaar een paar honderd mensen tegelijkertijd bereikt, maar dat dit slechts een korte ‘aanraking’ is en er maar een paar mensen echt direct in beweging komen. Dat is prima. Dit zijn namelijk de mensen die het verhaal meenemen naar hun organisatie en daar voor verandering gaan zorgen.

Ik ben alle mensen met wie ik dit jaar heb mogen samenwerken ontzettend dankbaar! 2013 was voor mij een prachtig begin en in 2014 ga ik met veel plezier verder. Voor januari staan in ieder geval opdrachten bij Loyens & Loeff, PostNL en (toch nog even terug op het oude vertrouwde honk) Deloitte op de planning.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY