Het kost je ongeveer 1 minuut om dit artikel te lezen

Na bijna twee jaar Deloitte is het tijd voor een nieuwe stap. Een stap op eigen benen.

Halverwege augustus 2011 begon ik als social business adviseur bij één van de grootste accountants- en advieskantoren in Nederland. Vanaf mijn eerste dag heb ik altijd aangegeven, dat deze functie tijdelijk zou zijn. Het inzetten van sociale media als business tool is iets dat – quote Roos van Vugt – mensen zelluf moeten doen. Het Online Team waar ik onderdeel van uit maakte, adviseert ‘slechts’ over de manier waarop dit het beste gedaan kan worden.

Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en is er door een groot aantal collega’s heel veel zelluf gedaan. Dankzij de steun van onze CFO, Cees de Boer, kregen Roos van Vugt en ik de kans om onze organisatie enthousiast te maken voor de mogelijkheden van sociale media als business tool. Die kans grepen we met beide handen aan en in een half jaar tijd spraken we 1.500 van de 4.500 Deloitte-medewerkers.

Vervolgens werden 500 enthousiast geworden collega’s getraind om hun eigen sociale netwerken in te zetten om slimmer te werken en business te genereren. Zonder de kennis, kunde en toegewijde inzet van Oliver de Leeuw, Salmaan Sana (Nameshapers) en Jan Mulder (Hug Your Customer) was dat niet gelukt.

In de zomer van 2012 verschoof onze focus van de breedte naar de diepte van de organisatie. Lennart Sloof, Marco Dalmeijer, Suzanne van Triest en ikzelf investeerden een groot deel van onze tijd in de intensieve begeleiding van 45 Social Business Champions, mensen die de mogelijkheden van sociale media als business tool snappen en hun eigen online kanalen ook daadwerkelijk willen en kunnen inzetten om een bijdrage te leveren aan onze organisatiedoelstellingen: meer inkomsten, minder uitgaven en een grotere klanttevredenheid.

Dankzij SocialStat, een tool van Michiel Berger, weten we dat we in 8 maanden tijd zijn gegroeid naar 125 Social Business Champions. Zij zorgen er niet alleen voor dat Deloitte online ongeveer 40% van het conversatievolume opeist in vergelijking tot onze directe concurrenten, maar zij genereren ook daadwerkelijk business via hun eigen online netwerken. Onlangs verscheen hierover een artikel op Emerce. Daarvoor had Frank Janssen ons ook al de mogelijkheid gegeven om iets te vertellen over onze aanpak. Op Frankwatching verschenen twee artikelen: Maak het verschil met 1% van de organisatie en Social Business Engineering: hoe begin je?

Na twee interessante en uitdagende jaren die we met een mooi resultaat hebben afgerond, is het voor mij tijd geworden voor een volgende stap. Een stap op eigen benen. Deze zomer zal ik voor mijzelf gaan beginnen en organisaties helpen met strategisch advies over de inzet van sociale media ten behoeve van hun organisatiedoelstellingen. Als ik jou hier ook bij kan helpen, bespreek ik de mogelijkheden graag binnenkort een keer met je!

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY