De afgelopen weken zijn er flink wat stappen gezet als het gaat om de borging van social media gebruik binnen onze organisatie. Noem het sprongen.
Gisteren lanceerde Deloitte een (interne) campagne om onze Social Media Policy onder de aandacht te brengen. Collega Roos van Vugt en (in veel mindere mate) ikzelf hebben samen met onze Ethical Officer, collega’s van Risk & Reputation, Juridische Zaken en Security een zeer leesbaar en compact (8 pagina’s) beleidsstuk opgesteld. Waarom? Omdat wij van collega’s heel vaak de vraag kregen: “Wat mag wel en wat mag niet?” De policy geeft eenduidig antwoord op deze vraag.
Maar met een beleidsstuk alleen ben je er nog niet en daarom bieden Roos en ik onze collega’s meer aan:
Awareness sessies
Nog niet iedereen binnen onze organisatie is even web savvy. Mensen hebben vaak een profiel op een netwerksite, maar doen daar relatief weinig mee. Tijdens awareness sessies van 30 tot 90 minuten vertellen wij iets over het veranderde medialandschap (mensen komen op een andere manier aan informatie) en lichten wij de mogelijkheden van social media toe. Achtergrond en mindset staan centraal, maar we proberen altijd een relevante link met de dagelijkse praktijk te leggen.
Trainingssessies
Nadat mensen enthousiast zijn geraakt (wat het grootste gedeelte van de tijd goed lukt), is het tijd voor de volgende stap: aan de knoppen zitten. Omdat wij geen trainers zijn en ook geen tijd hebben om al onze collega’s op te leiden, schakelen wij hiervoor externe trainers in. Deze trainers helpen groepen van maximaal 15 personen om in 2,5 uur optimaal gebruik te maken van de beschikbare en populaire tools voor hun eigen zakelijke doelstellingen. Voor het einde van dit fiscale jaar (1 juni 2012) hopen wij ongeveer 1.000 professionals getraind te hebben.
Pizza sessies
Zoals gezegd, werken we met externe trainers om onze collega’s op te leiden. Om hen niet helemaal uit het oog te verliezen en binding te houden met de praktijk, organiseren wij maandelijks een pizza sessie. Voor de pizza sessie bepalen wij zelf het onderwerp. Deze maand zal dit “Versterk je online netwerk!” zijn en kijken we met iedereen die wil (max. 30 personen per keer) naar wat collega’s al online hebben bereikt en wat wij daarvan kunnen leren.
1 op 1 begeleiding van partners en directors
Net als zoveel grote B2B dienstverleners is Deloitte nog steeds behoorlijk hiërarchisch gestructureerd. Partners en directors hebben dus een voorbeeldfunctie voor de analisten, consultants en managers die onder hen werken. Vanwege deze voorbeeldfunctie vinden wij het enorm belangrijk dat juist de partner- en directorgroep zich online op de juiste manier profileert. Tijdens de 1 op 1 begeleiding gaat het zowel over de achtergrond, de mogelijkheden en de middelen.
Configuratie social media monitoring tool
Voor het monitoren van verschillende onderwerpen maken wij gebruik van HowardsHome Monitoring. Met behulp van deze tool krijg je een fantastisch beeld van wat er over voor jou relevante onderwerpen wordt gezegd in online nieuwsbronnen, social media en Twitter (inderdaad: afzonderlijk). Wij voeren de monitoring niet zelf uit, maar helpen onze collega’s om HowardsHome Monitoring zo in te richten dat zij zelf kunnen monitoren op voor hen relevante onderwerpen.
Advies bij campagnes / online personal branding
Tenslotte (en uiteraard) denken wij mee als het gaat om de mogelijkheden van social media binnen campagnes en personal branding. In overleg met marketingmangers en communicatieadviseurs gaan we na op welke manier social media kan bijdragen aan organisatie- / marketing- of persoonlijke doelstellingen.
Zo doen wij dat dus… Hoe zorg(t) jij / jouw organisatie ervoor dat het gebruik van social media onderdeel wordt van je DNA?
zo zouden er dat meer moeten doen…:)
I am happy to hear that you are teaching Social Media at Deloitte. It may be useful to include some fundamentals in your work, e.g. that it is polite (and useful, and, in fact, necessary) to reply to email. It’s hard for me to take Social Media engagement seriously, when the company shuts itself off in the most simple and fundamental channel: http://www.roell.net/weblog/archiv/2013/04/30/deloitte_human_resources_says_go_away.shtml
Thanks for your comments, Martin. I fully agree on what you’re saying.
I’m sorry to read your unpleasant experience with our Luxembourg firm. Unfortunately, I’m not quite sure how our colleagues in Luxembourg are using online media in their recruitment and marketing strategy.
In the Netherlands our recruiters try to be as open and approachable as possible. Next to each vacancy on our website, we show their email addresses, phone numbers, and social media profiles. If a recruiter is online, web chat is also a possibility.
Thank you, Jochem! That is good to hear.