Achtergrond

Wil jij vandaag de dag groei realiseren voor jouw kennisintensieve B2B-organisatie; nieuwe klanten aantrekken en nieuwe opdrachten binnen halen? Dan zullen jouw marketing- en salesinspanningen meer online, beter meetbaar en persoonlijker moeten worden.

Waarom? Simpel gezegd, omdat de wereld is veranderd. Althans, dat hoor je mensen steeds vaker zeggen. Het is misschien wat kort door de bocht, maar ik denk wel dat deze mensen een punt hebben. Tegelijkertijd is het ook heel belangrijk om te kijken wat er nu echt aan de hand is.

Volgens mij drie dingen:

Digitale technologie Allereerst, digitale technologie. Deze technologie maakt een steeds groter onderdeel uit van onze levens en speelt een steeds grotere rol in ons werk. “Alles wat gedigitaliseerd kan worden, zal gedigitaliseerd worden,” wordt weleens gezegd en ik denk dat dit klopt. Als iets automatisch kan, moet je het automatisch doen.
Informatie is geen macht meer Daarnaast is “informatie” niet langer een synoniem voor “macht”. Waar je vroeger informatie zoveel mogelijk bij je moest houden, is het nu zaak om informatie te delen. Veel informatie is immers al publiekelijk toegankelijk, omdat deze is opgeslagen in openbare databases en via een zoekmachine snel gevonden kan worden.
Online sociale connectiviteit En tenslotte is ongeveer een derde van de wereldbevolking online met elkaar verbonden. Dankzij deze enorme online sociale connectiviteit is het eenvoudiger dan ooit te voren om de juiste mensen te bereiken. Ook zorgt de connectiviteit ervoor dat informatie zich gemakkelijker en sneller verspreidt dan in het (recente) verleden.

De wereld is dus inderdaad veranderd, maar… mensen doen nog steeds zaken met mensen. Zeker in een kennisintensieve B2B-omgeving, waar mensen grofweg 3 redenen hebben om te kiezen voor een samenwerking met jouw organisatie:

Jouw merk Het merk; jouw belofte aan de klant, het imago van jouw organisatie bestaande uit naamsbekendheid en reputatie.
Producten & diensten De kennis en kunde in de hoofden van jouzelf en jouw collega’s; vertaald naar producten en diensten, waarvan het onderscheidende vermogen in de markt – helaas – vaak minimaal is.
Zakelijke relaties De zakelijke relatie die mensen met jou en jouw collega’s aangaan en opbouwen; (potentiële) klanten moeten jou kennen en weten dat jij iets kunt. Vervolgens moeten zij jou vertrouwen, voordat ze jou een opdracht gunnen.

Wil jij (online) marketing en sales voor jouw kennisintensieve B2B-organisatie transformeren, meer mensgericht en succesvoller maken? Ik help je hier graag bij!

Aanpak

De transformatie van (online) marketing en sales gaat niet over één nacht ijs en er komt behoorlijk wat bij kijken. De kunst is om het behapbaar te houden en strategie zo snel mogelijk om te zetten in executie, zodat resultaten van inspanningen zichtbaar worden. Hier ligt mijn kracht.

Afhankelijk van de hoeveelheid steun die jij op dit moment binnen jouw organisatie hebt, gaan we samen aan de slag om jouw collega’s commerciële successen te laten boeken. Met deze successen wordt een bijdrage geleverd aan de groeidoelstellingen van jouw organisatie. Bovendien creëer je steeds meer draagvlak en enthousiasme voor een persoonlijke online marketing- en salesaanpak.

Concreet kan ik je op verschillende manieren helpen:

Online marketing- & salesstrategie Door samen een online marketing & salesstrategie te ontwikkelen. Soms is een leidraad op papier noodzakelijk om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en te starten. Ik houd de strategie het liefst zo beknopt mogelijk. Nut en noodzaak worden toegelicht. Doelstellingen, bijbehorende doelgroepen, KPI’s (Key Performance Indicators) en de meetmethode worden vastgelegd.
Plan van aanpak Door samen een plan van aanpak op te stellen. We vullen de strategie aan met een praktisch plan van aanpak waarin te nemen stappen over tijd worden beschreven.
(Pilot) projecten Door het plan van aanpak samen uit te voeren in een (pilot) project. Niets zo frustrerend als een plan op de plank en geen tijd voor de executie. Een nieuwe manier van werken betekent extra werk. Zeker in de beginperiode. Ineens stoppen met de oude manier van werken is meestal immers niet mogelijk. Daarom help ik je gedurende een bepaalde periode om het werk uit te voeren, totdat het overgedragen kan worden.
Meten & rapporteren Door een meetmethodiek op te stellen en rapportagemogelijkheden in te richten. De transformatie slaagt alleen als duidelijk wordt wat de nieuwe inspanningen opleveren. Het rendement moet daarom zo snel mogelijk in kaart gebracht worden. Ik help je de inspanningen en resultaten periodiek te meten en hierover terug te koppelen aan de verschillende stakeholders binnen jouw organisatie.
Inspiratiesessies & workshops Door inspiratiesessies en workshops te verzorgen of jou te helpen om deze sessies zelfstandig te verzorgen. We helpen jouw collega’s door 2 vragen te beantwoorden: Waarom zouden zij hun kostbare tijd steken in persoonlijke online marketing- en salesinspanningen? En vervolgens: Hoe doen zij dit op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw kennisintensieve B2B-organisatie?