Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Donderdag 20 april mocht ik een bijdrage leveren aan PR is Key, een Engelstalig evenement voor PR-professionals georganiseerd door PressPage. Mijn presentatie had de titel ‘Putting the Personal into PR’ en ging over het betrekken van medewerkers en management in corporate communicatie- en PR-inspanningen: Waarom zou je dat doen? En hoe doe je dat dan?

Medewerkers als betrouwbare woordvoerders

De reden om medewerkers en management te betrekken is wat mij betreft evident. In een tijd die wordt gedomineerd door digitale technologie, vrij toegankelijke informatie en online sociale connectiviteit, verwachten wij dat we 24/7 van organisaties kunnen horen. Bedrijven die erin slagen om dit op een hele persoonlijke manier te doen, boeken de grootste successen. We willen vooral contact met echte mensen, laat ook de Edelman Trust Barometer (slide 36) van dit jaar zien.

Tijd om aan de slag te gaan dus en ook PR – net als marketing, sales en service – persoonlijk te maken, maar hoe je dat? Best lastig als die ‘lastpakken’ van een collega’s roepen dat ze geen tijd en geen zin hebben. En als die ‘lastpak’ van een baas alleen maar roept dat ze wil zien wat het oplevert…

PR is Key - Employees

‘Lastpakken’

Maar laten we eerlijk zijn. Het voelt dan misschien wel alsof je collega’s en je baas lastig zijn. Dat zijn ze natuurlijk niet. Jouw collega’s zijn niet aangenomen vanwege hun communicatievaardigheden, maar omdat ze iets anders heel goed kunnen. Het zijn briljante advocaten, fantastisch adviseurs of slimme bankiers. Wie tegen hen roept dat ze een bijdrage moeten leveren aan de communicatie- en PR-doelstellingen van hun bedrijf en vervolgens verwacht dat er iets gebeurt, houdt zichzelf voor de gek.

Als jouw collega’s zeggen dat ze geen tijd hebben, al die online activiteit maar onzin vinden of het idee hebben dat ze geen ambassadeur voor hun organisatie zijn, bedoelen ze eigenlijk dat ze (nog) niet goed snappen hoe zij online middelen op een betekenisvolle manier kunnen inzetten om een bijdrage te leveren aan hun eigen zakelijke doelstellingen.

PR is Key - Employees question

Het enige goede antwoord dat jij daar op kunt geven is: “Oké, dan ga ik je dat laten zien!” Je krijgt hen in beweging door uit te leggen waarom zij tijd zouden moeten steken in online communicatie. Daarna vertel jij hen hoe zij dit moeten doen op een manier die hen iets oplevert, zonder dat het hen al teveel tijd kost.

Tijd & geld

En wat betreft jouw baas? Tja, het is helemaal niet gek dat een leidinggevende wil zien wat een investering aan rendement oplevert. Jouw baas heeft namelijk maar twee manieren om jou te steunen. Ze kan jou geld geven (budget om mooie dingen te doen) en tijd (prioriteit en collega’s om samen mooien dingen uit te voeren). Verwacht niet van jouw CEO dat zij je vertelt hoe jij de corporate communicatie- of PR-inspanningen moeten gaan uitvoeren. Daar ben jij voor aangenomen.

PR is Key - Bosses

Dus, verplaats jezelf in de schoenen van jouw baas. Geef aan dat je snapt dat zij geld wil zien. Laat ook weten dat het klanten zijn die dit geld uiteindelijk binnen brengen op het moment dat jouw organisatie opdrachten voor hen mag uitvoeren. Die opdrachten moeten gegund worden en daarvoor zijn sterke, zakelijke relaties nodig. En laat online technologie nu een fantastisch middel zijn om jou en jouw collega’s te helpen bij het opbouwen van die relaties.

Als jij dit uitlegt aan jouw baas, krijg je waarschijnlijk meer steun (in de vorm van tijd en geld). Misschien nog niet in de hoeveelheid die jij graag zou willen, maar werk met wat je krijgt. Creëer successen binnen de mogelijkheden die jij aangereikt krijgt, meet deze als een bezetene en rapporteer iedere maand (of ieder kwartaal) in klare managementtaal wat de inspanningen hebben opgeleverd. Wellicht krijg jij jouw baas dan ook nog zo gek om mee zelf mee te doen…

PR is Key - Bosses getting involved

De afbeeldingen in dit artikel komen uit mijn presentatie ‘Putting the Personal into PR’. De volledige presentatie vind je terug op SlideShare.

Een terugblik op PR is Key in de vorm van een 2 minuten durende video vind je op de website van het evenement. Hier vind je ook de 20 take aways en de presentaties van alle sprekers.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY