Sinds 2013 help ik zakelijke dienstverleners met het uitdenken en uitvoeren van marketing en business development strategieën.
In de afgelopen jaren heb ik o.a. gewerkt voor Big4 accountantskantoren, internationale advocatenkantoren, vooraanstaande advieskantoren en bekende ingenieursbureaus.
Wat klanten zeggen
“Jochems overtuigingskracht en op relatiegerichte aanpak hebben ervoor gezorgd dat de veranderingen ook daadwerkelijk in de praktijk tot uiting zijn gekomen.”
Marketing manager, toonaangevend advieskantoor
“Jochem is een expert in B2B-strategie en het implementeren hiervan a.d.h.v. een praktisch marketingplan.
Hij spreekt de taal van de specialisten waarmee hij werkt in zakelijke dienstverleningsorganisaties.”
Hoofd MBD,
internationaal advocatenkantoor
“Heel inspirerend, concreet en nuttig. Jochem zet je echt aan het denken en zet je tegelijkertijd ook in de actiemodus.”
Sales & Markets Leader, Big4 kantoor
Academy go-to-market – 2025
Groei-ambitie: Een verdubbeling van de Academy-omzet in 2025 en een blijvende omzetvervijfvoudiging vanaf 2030.
Groei-resultaat: Een substantiële stijging van de Academy-omzet in 2025.
Aanpak: Samen met het Academy team van Petrogenium ontwikkelde ik in een dag een heldere go-to-market strategie en een concrete aanpak.
We implementeerden een proces om leads af te vangen, te kwalificeren en te ontwikkelen.
Het team adopteerde een data-gedreven manier van werken.
We zetten een proces op om klantfeedback af te vangen voor continue verbetering van diensten.
En we optimaliseerden Petrogeniums marketinginspanningen.
ESG go-to-market – 2022 tot 2024
Groei-ambitie: Breng onze dienstverlening op het gebied van ESG naar de Nederlandse markt.
Groei-resultaat: Een substantiële bijdrage aan de omzet en een nieuwe, standaard go-to-market aanpak voor kantoor.
Aanpak: In opdracht van DLA Piper ontwierp en implementeerde ik een programma waarin ik verschillende topic teams begeleide naar een duidelijke visie, heldere doelgroepbeschrijving en gewenste positionering.
Ik was sparringpartner voor deelnemende partners en senior medewerkers.
Ik ontwikkelde een data-gedreven manier van werken, gaf sturing aan het project en hield partners en de country managing partner geïnformeerd en betrokken.
“Ik vind het geweldig dat we deze gestructureerde aanpak kiezen. Top samenwerking!” – Partner Corporate Litigation & International Arbitration
“Jochem is een enthousiaste vakman. Hij kent en begrijpt onze organisatie goed.” – Partner Antitrust & Competition
Drie boegbeeldenprogramma’s – 2017 tot 2022
Groei-ambitie: Versterk onze reputatie op gekozen strategische thema’s door onze vakinhoudelijke experts te positioneren als autoriteit.
Groei-resultaat: Een toename van de omzet en het aantal sollicitaties voor de teams van de deelnemers.
Aanpak: In opdracht van EY ontwierp en implementeerde ik door de jaren heen drie thought leadership programma’s.
Ik was sparringpartner voor deelnemende partners en senior medewerkers.
Ik ontwikkelde een data-gedreven manier van werken en gaf samen met verantwoordelijke EY-collega’s sturing aan het project.
“Heel inspirerend, concreet en nuttig. Het programma zet je echt aan het denken en zet je tegelijkertijd ook in de actiemodus.” – Sales & Markets Leader
“Ik vond de structuur erg prettig, de interactie, het tempo en de druk om te leveren.” – Managing Partner
Andere klanten

- Arcadis – 2024 & 2025
- Meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- BDO – 2022 & 2024
- ‘Second opinion’ op MBD-plannen, meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- Berenschot – 2016 t/m 2021
- Strategie ontwikkeling & uitvoering, meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- CINOP Advies – 2015 t/m 2017
- Online marketingadvies & -rapportage, meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- CSU – 2016 t/m 2017
- Online marketingadvies & -rapportage, praktische LinkedIn-workshops i.s.m. Wietske van Ierssel

- De Brauw Blackstone Westbroek – 2019
- Online thought leaders programma

- Dentons – 2018 t/m 2020
- Programma met leiders en vakinhoudelijke experts om hun online positionering en presentatie te versterken

- Grant Thornton – 2013
- Social business blauwdruk, kick off met (potentiële) voorlopers

- Heembouw – 2015 t/m 2020
- Online marketingadvies & -rapportage, social business programma, meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- INSEAD Alumni Association NL – 2014
- Social business plan van aanpak, op maat gemaakte werksessie

- Intertrust Group – 2016
- Online marketing- & communicatiestrategie

- Loyens & Loeff – 2013 t/m 2020
- Programma met leiders en vakinhoudelijke experts om hun online positionering en presentatie te versterken

- NN Group – 2022
- Op maat gemaakte inspiratiesessie

- NS Stations – 2019
- Praktische LinkedIn workshops i.s.m. Wietske van Ierssel

- Ortec Finance – 2016 & 2017
- Social business ondersteuning, meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- PPG – 2022
- Ontwikkeling sessies ter bevordering adoptie webshop

- Q-railing – 2015 & 2017
- Advies over de inzet van LinkedIn t.b.v. marketing- & recruitment-doelstellingen, meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- Railpro – 2016 t/m 2020
- Online marketing- & communicatiestrategie, social business ondersteuning, meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- Siemens Healthineers – 2015
- Meerdere op maat gemaakte inspiratie- en werksessies

- Schiphol Real Estate – 2016
- Strategie ontwikkeling
Daarnaast heb ik (strategische) sessies en workshops mogen verzorgen voor…
Achmea, AFAS, AgressieWerk.nl, ARAG, DAS, Deloitte, Gilde Opleidingen, HAS Hogeschool, Hertoghs Advocaten, Houthoff Buruma, MBO Raad, Microsoft Nederland, Nedap, Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants, NHL Hogeschool, ORTEC, PostNL, PressPage, ROC van Twente, Truckland, Universiteit van Amsterdam, Yacht