LinkedIn Lead Accelerator – Wat is het en wat kun je ermee?

Het kost je ongeveer 3 minuten om dit artikel te lezen

Update: op 8 februari 2016 liet LinkedIn weten, dat Lead Accelerator niet meer bestaat als stand alone product en dat het inmiddels is geïntegreerd in LinkedIn’s campagne management platform.

Woensdag 4 maart verzorgden David Karel, hoofd B2B marketing bij LinkedIn, en Sudeep Eldo Cherian, global senior product marketing manager – een hele mond vol – ook bij LinkedIn, een live demo van de nieuwste toevoeging aan hun pool met marketing tools: de LinkedIn Lead Accelerator.

Leadnurtureacquire is de slogan die hoort bij de accelerator. Dat klinkt B2B marketeers als muziek in de oren natuurlijk, maar – los van de prachtige naam – wat is deze Lead Accelerator precies en wat kun je ermee?

Wat is het?

In augustus 2014 nam LinkedIn Bizo over. De technologie achter Bizo – waarmee je heel gericht advertenties kan aanbieden op sociale media en diverse websites – is de afgelopen maanden omgebouwd tot wat nu de LinkedIn Lead Accelerator heet.

LinkedIn Lead Accelerator - Marketing automation for display and social advertising

Advertenties, dus!? Ja, dat klopt, maar dan wel heel gericht en voor een belangrijk deel in te stellen op de grillige customer journey die binnen het B2B aankoopproces geldt – mocht je daar in geloven.

Hoe werkt het?

Er wordt een stringetje JavaScript in de code van jouw website geplaatst. Door dit stukje JavaScript wordt de bezoeker van (een bepaalde pagina binnen) jouw website geïdentificeerd als zijnde een bepaalde LinkedIn-gebruiker. Om wie het precies gaat, kom je niet te weten – volgens mij, is dat wettelijk ook niet toegestaan. Wel wordt allerlei door de LinkedIn-gebruiker ingevulde data inzichtelijk, zoals locatie, huidige functie, werkgever, etcetera.

LinkedIn Lead Accelerator - Step 1

Jij kunt een bepaalde trigger creëren. Bijvoorbeeld: iemand, die voldoet aan de door jou gekozen criteria, bezoekt een bepaalde pagina binnen jouw website, maar verlaat jouw site daarna zonder de door jou gewenste actie te ondernemen. De trigger zorgt ervoor dat de voormalige websitebezoeker wordt geconfronteerd met een reeks (LinkedIn noemt het zelf een wave) advertenties op verschillende platformen.

Zo kunnen er advertenties worden getoond op LinkedIn zelf, maar ook in de Facebook news feed en sidebar of op websites die zijn aangesloten bij het adverteerdersnetwerk van LinkedIn. Het unieke aan deze wave advertenties is dat je in de loop der tijd verschillende soorten advertenties kan laten zien. Advertenties die aansluiten bij het punt in de customer journey waar de voormalige websitebezoeker zich bevindt.

LinkedIn Lead Accelerator - Step 2

Als iemand besluit om op jouw advertentie te klikken, wordt hij of zij naar een speciaal ingerichte pagina gebracht. Daar kan de teruggekeerde websitebezoeker inloggen met zijn of haar LinkedIn-profiel. Lekker makkelijk, natuurlijk. Zeker als je onderweg bent en geen tijd / zin hebt om al die verplichte velden in te vullen.

LinkedIn Lead Accelerator - Step 3

Uiteraard is ook aan de analytische kant gedacht. Je krijgt inzage in zaken als impressions (hoeveel mensen hebben de advertentie gezien), clicks (hoeveel mensen hebben erop geklikt) en actions (hoeveel mensen hebben vervolgens dat whitepaper gedownload of seminar ticket gekocht). De LinkedIn Lead Accelerator stelt je in staat om A/B testen uit te voeren en op die manier krijg je een mooi beeld van welke advertenties werken en welke niet.

LinkedIn Lead Accelerator - Step 4

En tenslotte kun je inzicht krijgen in de gehele funnel, maar wel alleen als je ook andere producten van LinkedIn Marketing Solutions afneemt, zoals Display Ads, Sponsored Updates en Sponsored InMails. Oh, en als je nog behoefte hebt aan een consultant van LinkedIn om je te helpen met het segmenteren van jouw doelgroepen, dan kan dat ook. Het mag wat kosten, zeg maar.

LinkedIn Lead Accelerator - Step 5

Is het iets voor jou?

Tja, dat ligt eraan. Het lijkt erop alsof er een forse investering gedaan moet worden, dus de mogelijke opbrengst zal daar wel tegenop moeten wegen. Overigens is het ook zo, dat het gebruik van de Lead Accelerator volgens LinkedIn pas nut heeft als je minimaal 20.000 unieke bezoekers per maand op jouw website mag verwelkomen. Waarom dit precies is, werd niet verteld. Ik vermoed echter dat het iets te maken heeft met de segmentatiemogelijkheden die pas werken bij een grote groep.

Wat kost het?

Die vraag werd helaas niet direct beantwoord. Reken op een flinke investering, die niet eenmalig is, maar voort duurt tot in de lengte van dagen. Volgens de mannen van LinkedIn is de Lead Accelerator geen campagnetool. Het is een marketingapplicatie die je aanzet en voortdurend laat draaien. Volgens hen, moet je het vergelijken met jouw website. Die zet je ook niet uit.

Overigens betaal je een maandelijkse abonnementsfee per gebruiker. Hoe hoog deze fee is, werd niet bekend gemaakt, maar reken dus op aantal gebruikers x $ x 12 maanden x de lengte van dagen. Overigens heb je verder geen kosten meer voor het inkopen van de advertentieruimte. Dat zit bij de fee inbegrepen.

Wat heb ik er op tegen?

Hoewel ik de tool erg interessant vind, kriebelt er toch ergens een onplezierig gevoel. Dat gevoel wordt met name veroorzaakt door twee redenen.

Allereerst lijkt LinkedIn haar users first policy – die gebruikers altijd op de eerste plaats zet – los te laten met deze tool. Hoewel je als gebruiker nog steeds enigszins anoniem bent, kun je vanaf nu dus ook getracked en getraced worden door LinkedIn op websites die niet LinkedIn zijn. Dit kennen we natuurlijk al van Facebook, maar het strookt niet helemaal met de eerder genoemde policy van LinkedIn.

Ten tweede vind ik het raar, dat je als website-eigenaar moet betalen – en waarschijnlijk niet weinig – voor iets dat eigenlijk al ‘van jou’ is. Waarom moet een bezoeker van jouw website via het advertentienetwerk van LinkedIn worden benaderd. Dat riekt een beetje naar geld uit de zak van de adverteerder kloppen. De bezoeker is toch al op jouw website!? Waarom verleid je hem of haar niet zelf om zich bekend te maken, waarna je heel gericht informatie kan aanleveren die echt nuttig is.

Ik ben benieuwd, hoe jij hier tegen aan kijkt.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY

Gepubliceerd op: 4 maart 2015