Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

“Ik krijg het niet voor elkaar,” verzucht hij, “Het lijkt wel alsof ze er helemaal geen zin in hebben…”

Enigszins gefrustreerd kijkt hij me aan. Hij is partner bij een groot advocatenkantoor en verantwoordelijk voor het team dat banken en financiële instellingen bedient. “Ik wil dat ze gewoon wat commerciëler denken. En beter hun best doen om nieuwe opdrachten binnen te halen.”

Je kent het vast wel: zo’n frustratie. Je probeert iets voor elkaar te krijgen. Maar dat lukt alleen als andere mensen in beweging komen. En die andere mensen… die doen dat niet. Of onvoldoende. Daardoor lukt het niet om de verandering te realiseren die jij voor ogen hebt. En daardoor raak je gefrustreerd.

Met zichtbaar leiderschap kun je een einde maken aan die frustratie. Door je te verdiepen in je doelgroep. Door een helder toekomstbeeld voor hen te schetsen. En door dit op een aansprekende manier over te brengen.

Afhankelijkheid

Het begint allemaal bij je doelgroep. Pas als deze mensen in beweging komen, realiseer jij je doelstelling.

Je team haalt meer opdrachten binnen, als je mensen meer commerciële acties ondernemen. Je organisatie groeit, als talenten besluiten om bij jou te komen werken. En een transformatie slaagt, als je collega’s nieuw gedrag adopteren.

Voor het behalen van je doelstelling, ben je afhankelijk van je doelgroep. Wil je deze groep mensen in beweging brengen, dan zul je hen moeten raken. Dat kan. Maar alleen als je weet hoe hun belevingswereld eruit ziet.

Analyseer je doelgroep. Ga na wat ze – los van jou, je diensten of doelstelling – probeert te bereiken. Wat houdt je doelgroep van de straat? Of wakker? Bedenk ook met welke obstakels je doelgroep te maken krijgt. Wat staat hen in de weg?

Laat het zien!

Misschien beweegt je doelgroep de goede kant op. De dingen die ze doen, brengen hen een stapje dichter bij het toekomstbeeld dat jij voor ogen hebt. En een stukje dichter bij de realisatie van je doelstelling.

Het kan ook zijn, dat je doelgroep de verkeerde kant op beweegt. Dat je mensen commerciële kansen niet oppakken. Dat talent niet bij je wil komen werken. Of dat de baan waar jij zo geschikt voor bent, je niet wordt gegund.

Tuurlijk, je kunt niet alles naar je hand zetten. Maar je kunt wel je best doen om mensen de juiste kant op te laten bewegen.

Met een visie of helder toekomstbeeld laat je duidelijk zien waar jij voor staat. Je geeft je doelgroep richting.

Je doelgroep komt echter pas in beweging, als jij je visie op een aansprekende manier overbrengt. En zo zijn we weer terug bij de doelen en obstakels van je doelgroep. Als je weet wat je doelgroep najaagt en in de weg staat, kun je hier met je verhaal op aansluiten.

Leer je mensen bijvoorbeeld welke commerciële acties zij kunnen uitvoeren binnen de beperkte tijd die ze beschikbaar hebben. Laat talent zien dat je organisatie een diverse club mensen is die samen aan mooie projecten werkt. Of je toekomstige werkgever dat je met jouw ervaring prima in staat bent om hun grootste uitdaging op te lossen.

Zichtbare leiders

Klinkt als een open deur? Mooi zo. Het is ook allemaal geen raketwetenschap.

Zichtbare leiders realiseren hun doelstellingen door hun doelgroep richting te geven en in beweging te brengen. Wat ze daarbij ook niet vergeten, is het vieren van successen.

Mensen die de juiste kant op bewegen, plaatsen ze op een podium. Dat heeft een paar voordelen. Gewenst gedrag wordt beloond met aandacht. En gewenst gedrag wordt zichtbaar voor anderen. Zodat zij het na kunnen doen.

“Oh, is het zo gemakkelijk om een commerciële actie uit te voeren,” wordt de reactie vanuit je doelgroep, “Dat kan ik ook.” Of: “Ik wist niet dat jullie zulke leuke mensen in dienst hadden. Daar wil ik ook bij horen.”

Hoe meer mensen in beweging komen, hoe sneller de verandering slaagt. En hoe sneller je frustratie verdwijnt.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY