Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Toen ik in 2013 voor mezelf begon, was Loyens & Loeff één van mijn eerste klanten. In het najaar ging ik voor het eerst aan de slag met de advocaten en belastingadviseurs van één van de grootste advocatenkantoren in Nederland. Eind 2015 werd adviesbureau Berenschot klant, in 2016 kwam daar schoonmaakbedrijf CSU bij en sinds begin dit jaar mag ik werken voor voestalpine Railpro, de specialist in materiaalstromen voor de spoorinfrastructuur.

Wie? Wat?

Als consument heb je hoogstwaarschijnlijk nauwelijks te maken met de bedrijven waarvoor ik werk. Misschien ben je wel eens langs het zandkleurige kantoor van Loyens & Loeff in Amsterdam gefietst, heb je een keer een Berenschot-adviseur in het journaal gezien, ben je ergens één van de 15.000 schoonmakers van CSU tegen het lijf gelopen of heb je de blauwe wagonnetjes van Railpro op een rangeerterrein buiten Amersfoort, Hilversum of Zwolle zien staan.

Achter deze – voor consumenten minder bekende – merken, gaan echter hele mooie organisaties schuil. Ze bestaan vaak al jaren, er werken honderden (en soms zelfs duizenden) mensen en ze hebben een reputatie die wordt ondersteund door belangrijke erkenningen en prijzen. Wat deze organisaties ook kenmerkt, is de specifieke kennis en kunde in de hoofden van hun medewerkers. Bij Loyens & Loeff lopen bijvoorbeeld mensen rond die alles weten over het recht in de streng gereguleerde zorgsector. Bij Berenschot zijn er adviseurs die alles weten over beloningsstructuren. Bij CSU weten ze hoe je een evenementenlocatie dankzij moderne technologie zo effectief en efficiënt mogelijk schoon maakt. En bij voestalpine Railpro zijn er deskundigen die je alles kunnen vertellen over het recyclen van spoorwegmaterialen.

Deskundig zijn mijn klanten absoluut, maar vaak ook bescheiden. Zo bescheiden dat ze (online) nauwelijks vertellen over de kennis en kunde die zij in huis hebben. Of hoe zij die kennis en kunde inzetten om problemen van hun klanten op te lossen. Daar help ik ze dan weer graag bij!

Het belang van een glimmende verpakking

Laten we eerlijk zijn: marketing is vooral verpakking. Er voor zorgen dat je marktaandeel verkrijgt en behoudt door een zo goed en mooi mogelijk verhaal te vertellen. Dat dit verhaal ook een eerlijk verhaal is, hoef ik je hopelijk niet te vertellen. Als je product of dienstverlening een drol is en je doet er een mooie, glimmende verpakking omheen, is het nog steeds een drol als deze wordt uitgepakt door jouw klanten. In het verleden kwam je er misschien nog mee weg, maar tegenwoordig flitsen klantervaringen (zowel positief, als negatief – zowel waar, als niet helemaal kloppend) in no time over het internet en worden er razendsnel duizenden mensen bereikt.

De inhoud is dus altijd belangrijker dan de verpakking. Dit neemt echter niet weg, dat je wel degelijk een mooie, glimmende verpakking nodig hebt om jouw producten en diensten te vermarkten. Als de website van jouw kantoor niet responsive is, als online totaal niet duidelijk wordt wat voor leuke mensen er allemaal bij jouw bureau werken, als er nergens klantervaringen zijn te lezen of als überhaupt niet duidelijk wordt welk probleem jouw bedrijf oplost, wordt online marketing lastig. Bestaande klanten worden misschien verleid door de gelikte app van een pas gestarte concurrent en nieuwe klanten vinden jouw organisatie sowieso een stoffige club.

“Gedegen” for the win!

Wat mijn klanten volgens mij met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal hele gedegen producten en diensten leveren. Gedegen is niet altijd sexy, maar gedegen is wel heel fijn. Zeker voor hun klanten. Van een leverancier op aan kunnen, is voor een klant volgens mij één van de belangrijkste dingen die er zijn.

Voor mij is het in ieder geval de reden om al bijna vier jaar met veel plezier voor deze bedrijven te werken. Tijdens feestjes moet ik af en toe uitleggen wie ik nu precies help en wat deze bedrijven precies doen, maar ik zou voor geen enkele andere groep bedrijven willen werken. Geef mij maar een organisatie die gedegen producten en diensten levert waar klanten al jarenlang van op aan kunnen. Hen helpen zich online beter te profileren en hierdoor groei te realiseren, is één van de mooiste dingen die je kunt doen. Althans, dat vind ik 🙂

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY