Vorige maand vroeg mijn Zuid-Afrikaanse collega David Graham mij naar typische vaardigheden, ervaringen en kenmerken voor een social media manager. Nu geloof ik, dat een social media manager niet zozeer verantwoordelijk is voor het beheren van sociale media, zoals een corporate Twitter-account, Facebook-pagina of LinkedIn-groep. Dat is veel meer het werk van een community manager. Een social media manager helpt een organisatie om de transitie te maken naar een social business; een op mensen georiënteerde organisatie, waarin waarde (en winst) wordt gecreëerd voor en samen met stakeholders binnen het eigen netwerk. Misschien is het daarom ook beter om te praten over een social business strateeg.
Een goede social business strateeg is iemand, die…
Sociaal is! Als je niet geïnteresseerd bent in andere mensen, hun gedrag en de dingen die hen motiveren, kun je beter niet als social (!!!) business strateeg aan de slag gaan.
Nieuwsgierig is. De wereld is de afgelopen paar jaar in rap tempo veranderd. Het is (bijna) niet voor te stellen, wat er de komende jaren nog meer gaat gebeuren. Als je niet nieuwsgierig bent naar nieuwe technologieën, niet bij blijft door blogs te lezen, podcasts te beluisteren en (via sociale media) contacten te onderhouden met opinieleiders, is een baan als social business strateeg niet iets voor jou.
Volhardend en geduldig is. Helaas gaat verandering vaak minder snel dan je hoopt. Mensen zijn gewoontedieren en slechts enkele van hen staan open voor verandering. Steek al je energie en moeite in de early adopters binnen jouw organisatie en werk toe naar een kantelpunt (ongeveer 16% van de mensen binnen een organisatie volgens de innovatie adoptie curve).
Snapt hoe het spelletje gespeeld wordt. Organisaties zijn merkwaardige instituten. De CEO is dan misschien wel de best betaalde medewerker, maar dit betekent niet dat hij of zij daadwerkelijk alle beslissingen kan en wil nemen. De social business strateeg snapt dit en gebruikt deze informatie in zijn/haar voordeel door scherp in de gaten te hebben wie de echte beslissingsmakers en beïnvloeders zijn. Het spel spelen betekent af en toe een stapje terug doen om later een sprong voorwaarts te kunnen maken.
Zelf actief gebruik maakt van sociale media. Waarom zou je rijles volgen bij iemand die zelf nooit auto rijdt? Precies. Dat doe je niet. Iemand die zelf niet actief is binnen verschillende online netwerken, zal ook het achterliggende (steeds veranderende) mechaniek van deze netwerken niet goed begrijpen. Laat staan dat hij of zij anderen kan leren hoe dit werkt.
Een positieve bron van inspiratie vormt. Een social business strateeg zou in staat moeten zijn om zowel zijn/haar kennis, als enthousiasme over te brengen op andere mensen binnen de organisatie. Dit vergt nogal wat energie. Zeker als je bedenkt, dat de reacties van de toehoorders (in het begin) niet altijd positief zullen zijn. Trainings-, onderwijs- en presentatievaardigheden zijn dan ook een fijne bijkomstigheid.
Daadwerkelijk waarde toevoegt aan de organisatie. Deze suggestie kreeg ik op Google+ van Clive Roach en ik ben het roerend met hem eens. De tijd dat geld werd geïnvesteerd in een leuke Facebook-actie of LinkedIn-campagne is al lang voorbij. Een goede social business strateeg zal er dus altijd voor zorgen dat zijn/haar werkzaamheden uiteindelijk bijdragen aan de doelstellingen van een organisatie. Plat gezegd zijn deze altijd terug te leiden naar: meer inkomsten, minder uitgaven en/of een grotere klanttevredenheid.
Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY
Hoi Jochem,
Allereerst dank voor deze inspirerende blog. Ik herken er veel in. Zelf ervaar ik ook dat je vaak wordt ingezet om een commerciële actie te bedenken als het gaat om de inzet van de sociale media. Maar zoals je aan geeft gaat het veel verder.
Als je het alleen laat werken om de verkoopdoelstellingen van een bedrijf gemakkelijker te halen sla je een heel groot potentieel van de sociale media over. Kennis en kunde delen binnen een bedrijf buiten alle opgebouwde silo’s om is ook een hele sterke kracht en kunnen veel meer bijdragen aan de doelstellingen.
Zelf ervaar ik sterk dan van binnenuit werken aan een goede sociale structuur van het delen van kennis en kunde de stap naar buiten veel gemakkelijk gaat. Het intern inzetten van een sociaal platform en deze ook stimuleren met zoals je zelf al zegt met veel (positieve) energie, verlaagd de drempel om de sociale media sociaal in te gaan zetten naar buiten toe.
Ik hoop op meer van dit soort inspirerende blogs Jochem, dank!
Hi Ernst Jan,
Ik ben zelf 4e jaar’s student en loop stage in de financiële sector en ik doe onderzoek naar “hoe als bedrijf te veranderen in een social business”.
Je spreekt over het intern inzetten van een sociaal platform en het stimuleren hiervan. Kan ik dit platform vergelijken met een systeem als IBM Connections? En waarom verlaagt dit de drempel voor het inzetten van social media naar buiten toe? Is dit omdat ook medewerkers met weinig social media ervaring aangespoord worden informatie te delen, intern online discussies aan te gaan en intern online samen te werken?
Jochum jij weer bedankt voor je interessante blog.
Dank voor je reactie, Fresco. Ernst Jan kan je zeker verder helpen met jouw vraag.
Dank voor je positieve reactie, Ernst Jan.
Bij Deloitte zijn we ook eerst intern begonnen. Wij merkten echter dat mensen sneller genegen zijn om een extern platform in te zetten en op die manier in contact te komen met (potentiële) klanten en een bijdrage te leveren aan commerciële doelstellingen (omzet).
Ben het helemaal met jou eens. Denk wel, dat het soort organisatie bepalend is, voor een succesvolle interne of juist externe start. Het doel / resultaat is uiteindelijk hetzelfde.
Handige opsomming van de eigenschappen. Mag ik er nog ééntje aan toevoegen? Humor.
Stel in dagelijkse praktijk vast dat een kwinkslag het ook altijd goed doet en vaak explosieve situaties weet te ontmijnen.
Transitie is de kern van de zaak. Een bedrijf/organisatie helpen te vervellen, zonder te vervelen.
Dank voor je reactie en mooie aanvulling, Stefaan. Humor is altijd goed!
Vervellen zonder te vervelen, vind ik ook een prachtige uitspraak. Misschien leen ik die binnenkort nog wel een keer van je.
Hoi Jochem,
Wat een mooie blog heb je geschreven en zo herkenbaar. Social media is een middel waar je heel veel mee kunt bereiken als je het op de juiste manier gebruikt, inzet en begrijpt.
Ik kijk nu al uit naar je volgende blog 🙂
Jochem,
Mooie blog, gaan we dan snel alle leiders van nu opleiden tot social business strategen? Want daar start het naar mijn mening. Ik mis zo’n persoon (of deze kennis) in de meeste RvB’s
Gelukkig staan er wel al goede voorbeelden in Lantings boek
Groet
André
Dank voor je reactie, André.
Helemaal met je eens dat social business de kern van een organisatie raakt en daarom in een RvB ingebed zou moeten zijn. Helaas worden bestaande organisaties hierin afgeremd door hun eigen nalatenschap. Immers, het gaat toch al jaren goed!?
Slechts een aantal bestuursleden zien de noodzaak voor verandering en zijn bereid om met ‘hun’ organisatie een stap in de goede richting te zetten.
Nieuwe organisaties hebben dit probleem niet. Zij zullen in de nabije toekomst bestaande organisaties op bepaalde vlakken dan waarschijnlijk ook voorbij gaan. De concurrenten van morgen zijn voor veel organisaties nog helemaal niet zichtbaar.
#GDSocbiz What makes a good social business strategist? http://ow.ly/iuAI3
Wat maakt een goede social business strateeg? – JochemKoole.nl