Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Vorige maand vroeg mijn Zuid-Afrikaanse collega David Graham mij naar typische vaardigheden, ervaringen en kenmerken voor een social media manager. Nu geloof ik, dat een social media manager niet zozeer verantwoordelijk is voor het beheren van sociale media, zoals een corporate Twitter-account, Facebook-pagina of LinkedIn-groep. Dat is veel meer het werk van een community manager. Een social media manager helpt een organisatie om de transitie te maken naar een social business; een op mensen georiënteerde organisatie, waarin waarde (en winst) wordt gecreëerd voor en samen met stakeholders binnen het eigen netwerk. Misschien is het daarom ook beter om te praten over een social business strateeg.

Een goede social business strateeg is iemand, die…

Sociaal is! Als je niet geïnteresseerd bent in andere mensen, hun gedrag en de dingen die hen motiveren, kun je beter niet als social (!!!) business strateeg aan de slag gaan.

Nieuwsgierig is. De wereld is de afgelopen paar jaar in rap tempo veranderd. Het is (bijna) niet voor te stellen, wat er de komende jaren nog meer gaat gebeuren. Als je niet nieuwsgierig bent naar nieuwe technologieën, niet bij blijft door blogs te lezen, podcasts te beluisteren en (via sociale media) contacten te onderhouden met opinieleiders, is een baan als social business strateeg niet iets voor jou.

Volhardend en geduldig is. Helaas gaat verandering vaak minder snel dan je hoopt. Mensen zijn gewoontedieren en slechts enkele van hen staan open voor verandering. Steek al je energie en moeite in de early adopters binnen jouw organisatie en werk toe naar een kantelpunt (ongeveer 16% van de mensen binnen een organisatie volgens de innovatie adoptie curve).

Snapt hoe het spelletje gespeeld wordt. Organisaties zijn merkwaardige instituten. De CEO is dan misschien wel de best betaalde medewerker, maar dit betekent niet dat hij of zij daadwerkelijk alle beslissingen kan en wil nemen. De social business strateeg snapt dit en gebruikt deze informatie in zijn/haar voordeel door scherp in de gaten te hebben wie de echte beslissingsmakers en beïnvloeders zijn. Het spel spelen betekent af en toe een stapje terug doen om later een sprong voorwaarts te kunnen maken.

Zelf actief gebruik maakt van sociale media. Waarom zou je rijles volgen bij iemand die zelf nooit auto rijdt? Precies. Dat doe je niet. Iemand die zelf niet actief is binnen verschillende online netwerken, zal ook het achterliggende (steeds veranderende) mechaniek van deze netwerken niet goed begrijpen. Laat staan dat hij of zij anderen kan leren hoe dit werkt.

Een positieve bron van inspiratie vormt. Een social business strateeg zou in staat moeten zijn om zowel zijn/haar kennis, als enthousiasme over te brengen op andere mensen binnen de organisatie. Dit vergt nogal wat energie. Zeker als je bedenkt, dat de reacties van de toehoorders (in het begin) niet altijd positief zullen zijn. Trainings-, onderwijs- en presentatievaardigheden zijn dan ook een fijne bijkomstigheid.

Daadwerkelijk waarde toevoegt aan de organisatie. Deze suggestie kreeg ik op Google+ van Clive Roach en ik ben het roerend met hem eens. De tijd dat geld werd geïnvesteerd in een leuke Facebook-actie of LinkedIn-campagne is al lang voorbij. Een goede social business strateeg zal er dus altijd voor zorgen dat zijn/haar werkzaamheden uiteindelijk bijdragen aan de doelstellingen van een organisatie. Plat gezegd zijn deze altijd terug te leiden naar: meer inkomsten, minder uitgaven en/of een grotere klanttevredenheid.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY