Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Het zijn onzekere tijden. En in onzekere tijden gaan mensen op zoek naar zekerheid. Ook de mensen waarmee je samenwerkt of waarmee je graag wilt samenwerken. Maar ja, in onzekere tijden kun je hen één ding niet bieden… Precies: zekerheid. Gelukkig is er ook nog zoiets als duidelijkheid.

Onzekere tijden

Hoe de wereld er morgen – of overmorgen – exact uitziet, weet geen mens. Dat is natuurlijk altijd al zo geweest, maar de afgelopen periode zijn we met onze neus flink op de feiten gedrukt. Er zijn een paar ingrijpende dingen gebeurd die maar weinig mensen hadden zien aankomen.

In maart 2020 zaten we van de ene op de andere dag ineens allemaal binnen, in een poging om een wereldwijde virusuitbraak te remmen. Bijna 2 jaar later betaalden we ineens 3 of 4 keer meer om ons huis te verwarmen, in een poging om een oorlogzuchtige president tot inkeer te brengen.

Onzekere tijden zijn niet nieuw. COVID-19 en de oorlog in Oekraïne hebben de onzekerheid alleen ontzettend voelbaar gemaakt. Voor iedereen. Het is dan ook niet zo gek dat er op de websites van McKinsey, Forbes en Harvard Business Review dit jaar veel wordt geschreven over leiderschap in onzekere tijden.

Drijfzand

Maar hoe doe je dat, leiden in tijden van grote onzekerheid en verandering? Of anders gezegd: hoe geef jij de mensen uit jouw doelgroep genoeg vertrouwen, zodat ze in beweging komen en blijven – ook als de wereld aanvoelt als een strand met drijfzand?

Curt Steinhorst, een van de mensen die schrijft voor Forbes, heeft er wel een idee over. Op zijn eigen website beschrijft hij het verschil tussen zekerheid en duidelijkheid. Zekerheid betekent dat je precies weet wat er gaat gebeuren. De feiten en data die je daarvoor nodig hebt, ontbreken op dit moment echter te vaak. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als duidelijkheid: een helder idee van de kant die het opgaat of zou moeten gaan.

Om mensen duidelijkheid te bieden, moet je volgens mij twee dingen scherp hebben: hoe hun wereld er over een paar jaar ongeveer uitziet en welke waarden voor jou en je organisatie het allerbelangrijkste zijn.

Visie & kernwaarden

Hoe de wereld van jouw doelgroep er over een paar jaar exact uitziet, is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Als het goed is, heb je er echter wel ideeën over. Je zou het een voorziene toekomst of visie kunnen noemen. Hoe je zo’n visie in 5 stappen neerzet, heb ik hier al eens beschreven. Je vindt de stappen ook terug in het Visiecanvas waarmee ik mijn klanten help.

En omdat de toekomst onzeker is, moet je onderweg zeker een paar keer bijsturen. Dat doe je aan de hand van je kernwaarden. Dat zijn de waarden die het allerbelangrijkst voor je zijn. Waarden die houvast en richting bieden. Bij alles wat je doet. En dat is dus ook hoe je ze kunt gebruiken.

Je kernwaarden vormen een soort checklist die je er altijd bij kunt pakken. Om na te gaan of je nog wel voor die ene klant wilt blijven werken bijvoorbeeld. Of om te bekijken of je die dienst nog wel op deze manier wilt blijven aanbieden. Welke situatie je ook voorgeschoteld krijgt, met je kernwaarden-checklist in de hand weet je welke keuze je te maken hebt.

Wees een gids

In onzekere tijden is zekerheid bieden niet mogelijk. Je kunt wel duidelijkheid bieden. En dat is precies wat een gids doet. Neem je doelgroep mee op reis. Laat hen met je visie zien welke kant het op gaat en stuur bij aan de hand van je kernwaarden. Ga samen op verkenningstocht.