Betere marketing
voor zakelijke dienstverleners
Betere marketing voor zakelijke dienstverleners, dat is mijn missie.
Want voor veel zakelijke dienstverleners geldt: marketing en business development kunnen en moeten* beter.
Ik werk dagelijks aan deze verbetering.
Door marketeers, business developers en vakinhoudelijke specialisten samen te laten werken.
Door marketing en business development begrijpelijk te maken, praktisch toepasbaar en misschien zelfs leuk.
* Onderzoek van DCM Insights laat zien dat zakelijke dienstverleners te maken hebben met een scherpe afname in klantloyaliteit.
Eerder mocht ik marketing & business development opdrachten uitvoeren voor…
Waarom marketing voor zakelijke dienstverleners uniek is
Marketing voor zakelijke dienstverleners is anders dan andere vormen van B2B marketing.
Voor een zakelijke dienstverlener zijn marketing en business development namelijk geen ondersteunde bedrijfsactiviteiten.
In plaats daarvan zijn het belangrijke primaire activiteiten. Althans, dat zouden het moeten zijn.
De waardeketen van een zakelijke dienstverlener bestaat uit 5 activiteiten:
Het leveren van diensten. Waarbij de dienst zelf – opvallend genoeg – niet het verschil maakt. Concurrenten bieden immers vergelijkbare of precies dezelfde diensten aan.
Het verkrijgen van kennis. Iets wat een tijdelijk concurrentievoordeel kan opleveren. Maar als je een expert bent op een bepaald vakgebied, halen anderen je uiteindelijk in.
Het ontwikkelen van tools & methodes en het verzamelen en duiden van data. Vooral manieren om efficiënter te werken.
En het onderhouden van relaties & vertrouwen. De manier om het verschil te maken bij het naar de markt brengen van je diensten.
Je experts zijn jouw vliegwiel
Als zakelijke dienstverlener kun je de resultaten van je go-to-market inspanningen enorm verbeteren. Door marketeers, business developers en vakinhoudelijke experts samen te laten werken.
Het is logisch dat veel zakelijke dienstverleners flink investeren in hun merk. Een sterk merk en reputatie zorgen namelijk voor een positieve feedback loop. Eentje die leidt van aandacht en interesse naar relevante opdrachten, succes en een nog sterker merk.
Je vakinhoudelijke experts kunnen deze feedback loop versnellen. Betrek hen bij je go-to-market inspanningen en ze worden je vliegwiel.
Hun kennis & ervaring kunnen worden gebruikt om aandacht van de markt te krijgen.
Maar er is iets wat nog waardevoller is: de relaties die je vakinhoudelijke experts onderhouden en het vertrouwen dat ze hebben opgebouwd bij hun (potentiële) klanten.
Hierdoor krijgt je organisatie toegang tot relevante spelers in de markt.
Tegelijkertijd zorgen sterke relaties en vertrouwen er ook voor dat leads veel sneller klanten worden. Je experts worden immers al door hen herkend en vertrouwd.