Het kost je ongeveer 2 minuten om dit artikel te lezen

Een maand geleden schreef Sheila Klein Schiphorst – Koster op Marketingtribune, dat het einde van marketing in zicht is en dat niemand dit beseft. In haar inleiding schrijft Sheila dat marketing zoals we dat nu kennen, ophoudt te bestaan. Dat denk ik ook. Echter, het succesvol naar de markt brengen van een product of dienst blijft een vak en daar is specialisme voor nodig. De marketeer zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden, uit zijn etalage moeten komen, de winkel en de straat in moeten lopen.

Oneerbiedig gezegd had de marketeer tot nu toe één taak: het marketingbudget binnen 12 maanden opmaken. Deze taak verwerd tot doel, omdat je een jaar later minder geld kreeg als je het beschikbare bedrag niet volledig had opgemaakt. Gelukkig is er een hele goede manier om je marketingbudget op te maken, namelijk het inhuren van marketing-/communicatiebureaus. Daar zitten snelle jongens en hippe meisjes die soms onbegrijpelijk praten, af en toe iets (door een andere partij laten) opleveren en vooral hele hoge rekeningen sturen. Gezien de doelstelling helemaal prima!

Ook was de verantwoordelijkheid van de marketeer beperkt en wel tot de etalage die voor de winkel staat. Je kunt deze etalage prachtig aankleden met behulp van posters, flyers, televisiecommercials, maar ook websites, Twitter-accounts en Facebook-pagina’s. Jammer genoeg begint de etalage zijn functie een beetje te verliezen. Ramen en deuren van organisaties gaan steeds verder open staan en mensen kijken rechtstreeks jouw winkel in. Daarbij komt dat mensen die naar binnen zijn gelokt door de prachtige uitstraling van jouw etalage, snel weer buiten staan als de winkel een puinhoop blijkt te zijn. Tot overmaat van ramp blijven ze ook nog voor jouw etalage staan en beginnen ze (via Twitter, Facebook, etc.) te roepen, dat het binnen een puinhoop is.

Als jij in de 21e eeuw succesvol producten of diensten naar de markt wilt (blijven) brengen, dan zul je bij de kern van jouw organisatie moeten beginnen. Hoe zorgen we ervoor dat onze medewerkers zo tevreden mogelijk blijven over hun werk, waardoor zij met een zo laag mogelijk verzuim kwalitatief een zo hoog mogelijke output opleveren? Hoe zorgen we ervoor dat onze klanten zo tevreden mogelijk blijven over ons product of onze dienstverlening, waardoor zij meer zullen afnemen en anderen aanraden om ook zaken met ons te doen? Vragen die marketeers zichzelf tot nu toe nauwelijks hebben hoeven stellen.

Het is tijd om uit de etalage te stappen en zowel binnen als buiten de winkel contact te zoeken met de stakeholders. Voor de goede orde: dat zijn je (potentiële) collega’s en je (potentiële) klanten. Samen met en voor deze stakeholders zul je waarde moeten gaan creëren. Waarde die een bijdrage levert aan de hierboven genoemde vraagstukken. Maar hoe zit het dan met die verantwoordelijkheid? En met de benodigde kennis en kunde? Zoek partners binnen en buiten de organisatie op. Zij kunnen dingen die jij niet kunt en andersom kun jij hen helpen met jouw kennis en ervaring. Boek samen een kleinschalig succes en laat dit de bestuursleden van jouw organisatie zien. Spreek hierbij de taal die zij ook spreken, in de meeste gevallen die van euro’s of dollars.

Natuurlijk blijft een fraai vorm gegeven etalage van belang. Met een lelijke etalage stapt er ook niemand meer bij je naar binnen. En natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven waarmee het zo goed gaat, dat ze niet eens de moeite nemen om de impact te meten van een 10 miljoen euro (!!!) kostende campagne*. Maar de wereld om ons heen verandert. Jij ziet dit gebeuren, dus aan jou de taak om anderen hierin mee te nemen of in ieder geval een poging te wagen. Tijd om te stoppen met ‘window dressing‘ en jezelf opnieuw uit te vinden.

* Onlangs hoorde ik dat een bekende bierbrouwer letterlijk op deze manier campagne voert.

Uitgelichte afbeelding: Jochem Koole, licentie: CC BY