Betere marketing
voor zakelijke dienstverleners
Betere marketing voor zakelijke dienstverleners, dat is mijn missie.
Want voor veel zakelijke dienstverleners geldt: marketing en business development kunnen en moeten* beter.
Ik werk dagelijks aan deze verbetering.
Door marketeers, business developers en vakinhoudelijke specialisten samen te laten werken.
En door marketing en business development begrijpelijk te maken, praktisch toepasbaar en misschien zelfs leuk.
* Onderzoek van DCM Insights laat zien dat zakelijke dienstverleners te maken hebben met een scherpe afname in klantloyaliteit.
Eerder mocht ik marketing & business development opdrachten uitvoeren voor…
Back to basics;
een uitdaging & een kans
Niemand weet precies hoe de toekomst er voor zakelijke dienstverleners uit gaat zien.
Wel is duidelijk dat de sector er totaal anders uit zal zien dan vandaag.
De transitie naar een duurzamere toekomst en de razendsnelle opkomst van digitale technologie zorgen voor uitdagingen voor gevestigde organisaties. Tegelijkertijd bieden ze nieuwe speler een kans om de markt te betreden.
Aan beide kanten zullen pittige, zakelijke beslissingen genomen moeten worden:
Voor wie willen we werken? Welke waarde bieden we hen aan? En hoe we willen we gezien worden door de markt?
Back to basics dus!
Primaire organisatie-activiteiten
& een gedeelde verantwoordelijkheid
Om succesvol te kunnen zijn, zullen zakelijke dienstverleners 2 zaken moeten erkennen.
Allereerst, dat marketing en business development primaire organisatie-activiteiten zijn. Niet beperkt tot het draaien van merkcampagnes, het organiseren van evenementen of het doen van inzendingen.
Ten tweede, dat marketing en business development een gedeelde verantwoordelijkheid zijn. Tussen marketeers, business developers en vakinhoudelijke experts.
Bij veel zakelijke dienstverleners zijn de vakinhoudelijke experts nu namelijk al verantwoordelijk voor verschillende marketing en business development taken.
Denk aan zakelijke kansen spotten, bewustwording voor hun diensten creëren, aandacht genereren, diensten verkopen en het onderhouden van relaties & vertrouwen.
Alleen als marketeers, business developers en vakinhoudelijke experts samenwerken, zal een zakelijke dienstverlener echt succesvol zijn en de resultaten bereiken die ze voor ogen heeft.